Chucuito

July 2016
A short but fine adventure by Maaike
  • 10kilometers
  • Busride to Chucuito

July 14, 2016 in Peru ⋅ 🌙 29 °C

Vanmorgen stonden we vroeg op om onze reis te vervolgen naar Chuquito, een klein dorpje naast Puno aan het Titicaca meer. Een paar dagen geleden hebben we online buskaartjes besteld met Paypal. Het was een heel gedoe en na betaling kregen we de kaartjes maar niet binnen. Op de vijf mails en skypegesprek werd niet gereageerd. Maar, wat een geluk, we konden vanmorgen gewoon instappen. En wat een bus, zo luxe heb ik ze niet eerder gezien. De rit duurde 7 uur maar was heel tof, dwars door de natuur. Toen we in Puno aankwamen vonden we het zelfs jammer dat de rit erop zat 🙈. We hebben veel alpaca's en flamingo's gezien. Ook veel geschilderde gebouwen vanwege de presidentsverkiezingen die in juni plaatsvonden. Gaaf om te zien dat Peruanen zo opgingen in de politieke strijd! Lijkt me wel wat voor ons, mooie rode rozen door het land 😆.

We zijn nu inmiddels in ons hotel, een soort klooster met fantastisch uitzicht. Wel een beetje heel koud maar gelukkig hebben een kacheltje. Ik ga morgen eens uitvinden of hardlopen op 3800 meter hoogte te doen is 🙈. Fijne vrijdag!

Puno

July 15, 2016 in Peru ⋅ ⛅ 27 °C

Vandaag was het een relaxd dagje. Eerst een rondje hardgelopen. Dat was nogal een uitdaging op deze hoogte (3800m) maar grappig om dwars door het dorp te rennen. De inwoners vonden het maar raar geloof ik 😆.

Vanmiddag gingen Daniella en ik naar Puno. Nou, dat is geen aanrader. Wij vonden alleen de kerk mooi, dus zijn gaan shoppen. Daar heb ik een fantasich souverniertje gescoord. Een kitsch alpaca, zo lelijk dat ie mooi is 😁. Ook hebben we een tour geregeld voor morgen, we gaan het Titicaca meer op! Vanavond dus vroeg naar bed.

Goed weekend!

Titicacameer

July 16, 2016 in Peru ⋅ ☀️ 17 °C

Op dit moment zitten we lekker in het zonnetje op een boot, terug richting Puno. We hebben vandaag de Urus stam bezocht en het eiland Taquila.

De Urus' wonen op drijvende eilanden op het Titicacameer. Deze eilanden zijn gemaakt van Tortura, een soort riet dat hier groeit. Honderden jaren geleden werden zij bedreigd door de Inca's en later de Spanjaarden. Zij vonden een veilige plek op het water en leefden van de jacht en visserij. Heel bijzonder om te zien hoe zij toen al in staat waren om de eilanden op te bouwen.

Daarna gingen we door naar het eiland Taquila, waar staat voor 'bloem van de zon'. Dit eiland is jarenlang afgezonderd geweest en heeft pas sinds 1978 een verbinding met het vaste land d.m.v. een motorboot. Er is geen criminaliteit, dus ook geen politie. Er is ook geen elektriciteit, waardoor alle inwoners zelf energie opwekken met zonnepanelen. Leuk om te weten is dat hier niet de vrouwen breien, maar de mannen 😆.

Het Titicacameer, dat je uitspreekt als Titigaga weet ik sinds vandaag, is het hoogstgelegen meer ter wereld. Het is daarnaast immens groot. Er groeit veel van dat tortura riet, wat door de Peruanen beetje bij beetje wordt verbrand. Als zij dit niet zouden doen groeit het meer dicht. Een groot drijvend eiland is denk ik niet de bedoeling 😉.

Deze tour maakt ons bezoek aan Puno weer goed. Morgen gaan we Peru verlaten en gaan we per bus naar La Paz. Een gevaarlijke stad als we de Lonely Planet moeten geloven dus bij dezen beloofd dat we voorzichtig doen. Tot snel 😘.