Tupiza

A short but fine adventure by Maaike Read more
  • 0kilometers

Busje komt zo

July 25, 2016 in Bolivia ⋅ 🌙 26 °C

Vanmorgen stonden we om 5 uur op want onze bus richting Tupiza vertrok om 6 uur. Tupiza ligt vlak bij de grens met Argentinië en is een rustig en relaxd dorpje als we de Lonely Planet mogen geloven.

Toen we instapten was het heel erg koud. Het wordt 's nachts in Uyuni zo'n -12 graden, en dat was te voelen. Het ijs stond op de ramen. Gelukkig hadden we dekens, sjaals en mutsen. Toen de zon opkwam maakte de kou plaats voor de warmte. Alle wollen spullen konden weer terug de tas in en het raam kon open. Het was een heel gave route over een zandweg tussen de bergen door. Het was gaaf totdat de bus ineens stopte, de chauffeur z'n blauwe pak aantrok en overal aan ging sleutelen. Na een tijdje bleek dat de bus niet meer te maken was. Er kwamen af en toe auto's langs maar niemand kon mensen meenemen, waardoor we zo'n twee uur aan de kant zaten. De omgeving was super, dus dat maakte veel goed. Een beetje jammer was het wel dat toen er eenmaal een (klein) busje bereid was om mensen mee te nemen, de Bolivianen als aso's gingen rennen en duwen, met name de mannen. Heel raar om te zien.

Hierdoor bleven twee Fransen en wij over tot het eind. Maar wat een mazzel hadden wij, want wij mochten achter in de laadbak van een truck! En met die omgeving was het echt geen straf.

Zandhappen

July 25, 2016 in Bolivia ⋅ ⛅ 25 °C

Daan en ik hadden besloten er vandaag een rustig dagje van te maken. Om wat energie kwijt te kunnen ging ik hardlopen. We zijn namelijk eindelijk op een plek waar dat goed mogelijk is en ik had echt een prachtige route uitgestippeld over een zandweggetje tussen de bergen. De eerste 6km gingen super goed en konden de hoogte (2800 meter), de liefdesverklaringen en achtervolgende honden de pret niet drukken. Maar... Toen kwam ik terecht in een heuse zandstorm. Dat was best pittig! Uiteindelijk toch nog een stuk gelopen van 8 km. Jammer dat ik de rest van de dag huilend en niezend doorbracht door al het zand en stof 🙈.

Op de weg terug kwam ik terecht in een optocht vanwege 'Fiesta de la San Tiago'. Mensen liepen met altaars, vlaggen en vuurwerk. Ook reden volledig versierde auto's rond (best vreemd want hun vooruit was bedekt met beren en andere versieringen). Het feest duurt de hele week, overal wordt muziek gemaakt en zijn er feesten.

Vanmiddag hebben we het stadje verkend. Super leuk en gemoedelijk. Veel mooie, oude, koloniale gebouwen. Prima om hier een paar dagen te chillen ☺️.

Overigens heeft ook in Bolivia een politieke discussie plaatsgevonden. Nog niet zo lang geleden is er een referendum uitgeschreven. In de wet is namelijk vastgelegd dat een president maar twee termijnen achter elkaar benoemd mag worden. Na de eerste termijn van president Morales is de grondwet veranderd. Hij stelde dat daarom de eerste termijn niet mee telde. Vervolgens is hij tot twee keer toe opnieuw benoemd. Nu zitten zijn termijnen er echt op en is een referendum uitgeschreven met de vraag of hij nogmaals een periode door mag. De inwoners van Bolivia hebben, met een nipte meerderheid, nee gestemd. Ik heb begrepen dat nu wordt overwogen een nieuw referendum uit te schrijven met de vraag of de Bolivianen het wel zeker weten. Overigens heeft Morales zelf in de wet laten opnemen dat een president die positie slechts twee termijnen kan invullen. Oftewel, bijzondere gang van zaken...