Satellite
Show on map
  • Day 56

    Chitwan national Park

    November 21, 2022 in Nepal ⋅ ☀️ 27 °C

    Afgelopen 3 dagen ben ik, voordat ik weer terug ga naar India, naar het Chitwan national park geweest.

    De avond dat ik aankwam werd ik al verrast door een neushoorn die over de straat voor mijn homestay liep. Erg bizar en een neushoorn is veel groter dan ik dacht. Blijkbaar had die neushoorn 2 maanden geleden nog een local op z’n hoorns genomen die daarna overleed. Zo schattig zijn ze dus niet.

    Na mijn Safari in India twijfelde ik er erg over of ik nog een keer op een Safari wilde gaan maar het bleek heel anders en vooral veel leuker te zijn. Ik had gekozen voor een wandel Safari die de hele dag duurde omdat ik niet in een overvolle jeep wilde zitten en het me gaaf leek om door een jungle te wandelen. Ik had wel al slecht geslapen omdat ik het idee dat ik met 2 gidsen (die alleen stokken meehebben om zich te verdedigen) in een dicht begroeide jungle te lopen waar tijgers, neushoorns, beren en olifanten wild rondlopen.

    Tijdens de Safari kreeg ik uitleg wat ik moest doen als we werden aangevallen door de dieren. (Neushoorn: boom klimmen, achter boom schuilen of zigzaggend rennen. Beer: bij elkaar blijven en de stok gebruiken. Tijger: aankijken en naar achter lopen. Olifant: zigzaggend rennen). Deze tips bleken later op de dag hard nodig. We kwamen al vrij snel een neushoorn tegen op veilige afstand. Later op de dag ook een beer, de beer was erg dichtbij (10m) maar door de dichte begroeiing kon ik hem amper zien. Wel hoorde ik de beer ademen en graven. Het was erg spannend omdat je niks hebt om achter te schuilen, ik was pici bang. We kwamen ook veel herten tegen maar dat was niet super spannend/bijzonder. Halverwege namen we een rust en toen zagen we Ronaldo, een olifant, die zijn naam te danken heeft aan zijn kapsel en het aantal vrouwtjes die hij heeft gescoord. Olifanten zijn blijkbaar het aller gevaarlijkst. Er zijn 3 olifanten in het park en de één heeft al 17 mensen vermoord en de ander 26. Gelukkig was de olifant bij ons op afstand. Wanneer we onderweg terug waren hoorden we een neushoorns erg dichtbij (vader, moeder en baby) we liepen snel naar achter omdat we te dichtbij waren. De neushoorns volgden ons maar we konden ze niet zien. Uiteindelijk waren ze te dichtbij en konden we niet meer wegkomen dus moesten we in een boom klimmen. Ik scheet 7 kleuren, het was dood eng. Toen we in de boom zaten om 2m hoogste hoorden we constant de neushoorns en ineens stonden ze 15/20 meter van ons vandaan en keken ze recht in onze ogen. De gids maakten was geluiden en sloeg met zijn stok waardoor ze uiteindelijk wegrenden. We bleven nog n paar minuten in de boom en toen gingen we verder. Ik was echt in tijden niet zo bang geweest. Toen ik in de boom zat, die niet heel sterk was en erg wiebelde, dacht ik als die nu breekt dat ben ik er geweest omdat ik dan op de grond was gevallen op 15 meter van een neushoorn.

    Blij dat ik nog leef en nog blijer met die gidsen die m’n leven zo ongeveer hadden gered. Ik was echt verbaasd over de skills van de gidsen. De hoorden, zagen en roken dingen die ik niet kon waarnemen. Op een gegeven moment stopten we en zij hij: “Do you smell this? It’s tiger pee” pas toen ik m’n neus op de boom zette 2 meter verder op rook ik het. Echt bizar! Je ziet ook constant verse poep en voetafdrukken dus je bent constant gespannen.

    Ook was ik nog naar een olifanten opvang geweest waar 2 Canadezen olifanten kopen die eigenlijk naar india zouden worden getransporteerd en ze een goed leven geven. Heel mooi en indrukwekkend om te zien hoe ze de olifanten met respect behandelen.
    Read more