Mérida ☀️

February 3 in Mexico ⋅ ☀️ 31 °C

Ah, zalig, een nachtje doorgeslapen! Stan is wakker rond 7.15u en we nemen hem bij ons in bed. We staan een uurtje later op en zien Tess al in de zetel met een iPad (haar pinguïn was groen). We kleden ons aan, ontbijten en nemen een Uber naar Mercado Lucas de Galvéz en San Benito. De chauffeur waarschuwt ons voor zakkenrollers. We wandelen tussen schoenen, kruiden, groenten, fruit, vlees (stinkt), elektronica, dieren (zielig met veel in kleine hokjes gepropt), ijzerwaren en eetkraampjes. Het is zaterdag dus het is druk. We wandelen hier een uurtje rond en op het einde mogen de kindjes een speelgoedje kiezen. Het is een moeilijke keuze want het is allemaal brol. Uiteindelijk kiezen ze een slang en nadenkspelletje. We zijn nog geen 5m verder en iemand stapt op de slang en de staart is er al af 🙈. We lopen uit de mercado naar de Plaza Grande via de Pasaje de la Revolución. Daar bezoeken we de sobere kathedraal en snacken eventjes in het parkje in de schaduw. Vervolgens bezoeken we een gratis museum: musea Casa Montejo toont het interieur van een koloniaal huis. We begrijpen al snel waarom het gratis is: het is klein en niet echt de moeite.. Maar we kunnen wel een pipistop houden. Daarna zoeken we de ‘letters’ op en nemen daar een foto.
    We beslissen om iets te gaan eten. Lars heeft een tof restaurantje gevonden. De kindjes raken hun eten amper aan 🙄 maar dat van ons ziet er mooi uit en het is ook lekker.
    Opnieuw nemen we een Uber naar Parque Zoológico del Centenario: een speeltuin met zoo aan. Echt een topplek om met kinderen naartoe te komen! Helemaal gratis, zelfs de zoo! Overal zijn er kraampjes, veel speeltuinen, een treintje dat $1 per persoon kost (vonden ze de max, rijdt ook door de zoo), springkastelen en een kleine kermis. Eerst rijden we op het treintje en dan bezoeken we de zoo. Er zijn giraffen, zebra’s, apen, slangen, krokodillen, struisvogels, schildpadden, vogels, tijgers, jaguars, leeuwen, panters… die laatste groep heeft wel telkens kleine kooien (beetje zielig). Maar de kindjes vinden het geweldig!
    Na de zoo keren we terug naar de speeltuinen waar ze zich weer even uitleven. We doen ook een ‘telefrico’ en dat vond Stan wel spannend. Tot slot mogen ze nog 15min springen op een Anna en Elsa-springkasteel, waar Tess zich op het einde wat pijn doet (velletje los aan de teen). We wandelen naar de uitgang (de gewonde Tess in de buggy) en stoppen nog even in de supermarkt. Stan stapt weer superflink.
    Nog 15min naar huis wandelen en dan ploffen we allemaal in de zetel. We spoelen het zweet van ons af (het was 32 graden vandaag) en maken croques voor de kindjes. Ik maak terwijl guacamole. Na hun bedtijd eten wij nachos met kaas en guacamole en drinken een seltzer margarita erbij (niet top). Onze magen zitten nog redelijk vol van vanmiddag. Het eten is hier wel lekker maar allemaal best zwaar (wraps, kaas, bonen, veel vlees… er lopen hier dan ook echt veel dikke mensen en kinderen rond).
    Nog even chillen en dan oogjes toe..🥱