Mexico 🇲🇽

January - February 2024
A 23-day adventure by Maxime Read more

¡Vamos!

January 21 in Belgium ⋅ ☁️ 4 °C

Gepakt en gezakt staan we klaar om naar de luchthaven van Zaventem gebracht te worden. Ik denk dat dit de eerste keer is dat we geen ruzie hebben gemaakt bij het vertrekken 😆. Om half 9 worden we opgepikt, maken nog een pitstop om dag tegen de nonna te zeggen en zijn dan iets voor 10u in Zaventem.
    Inchecken gaat vlot en we zijn onze 2 overtollige handbagages ook kwijt 👌. Ook door de douane gaat vlot, al geven die lawaaierige/wilde kinderen ons soms wat ‘stress’ tijdens het aanschuiven. Net als ik mijn spullen in dat bakje moet steken en de douanier tegen mij aan het praten is, loopt Stan al weg door de scanner en Tess holt erachteraan (foei).
    We kijken even naar de vliegtuigen en zoeken snel een plekje bij de Smurfenmuur waar ze een beetje kunnen spelen. We hebben honger en al snel verorberen die 2 kleine aapjes 4-5 boterhammen 🥪. Lars drinkt alvast een aquarius om zijn elektrolyten alvast op peil te houden 🤪
    We hebben Stan een pamper aangedaan voor de zekerheid en dat vindt hij prima (geen enkele keer heeft hij gezegd dat hij pipi moest doen 🙄). Ik loop met hem naar de tax free shop ter entertainment (kijken naar speelgoed) en spot daar Oilily reuk (die ik nergens in de winkels vind*) voor Tess!
    Na nog eventjes te spelen, is het tijd om te boarden! We zitten op de voorlaatste rij: ik en de twee kinderen bij het raam en Lars zit een rij naast ons, in het midden. Hij dacht dat hij een semi-kidsfree vlucht ging hebben maar er komt een koppel met een baby van 7 maand naast hem zitten (haha) (later verhuist de mama naar een lege plek met meer ruimte naar de laatste rij een het raam).
    We zijn nog niet vertrokken en ze zijn al aan het spelen met de duploblokken met het nodige lawaai - oeps.
    Kort na het opstijgen ontdekken we dat onze Disney+ downloads om een of andere reden niet willen laden - lichte PANIEK! Voor Stan heb ik nog wel wat andere filmpjes gedownload, maar voor Tess was de keuze eerder beperkt. Disney-Films gingen onze grootste bron van entertainment vormen.. Shit! Al goe kunnen ze Frozen op het zetelscherm zien, maar jammer is hij enkel in het Engels beschikbaar.
    Tijdens de vlucht gedragen ze zich prima! Af en toe wat luid gepraat aangezien Tess een koptelefoon op heeft maar voor de rest kijken ze tv, spelen met de blokken of speelt Tess haar smartgame met Lars.
    Tess haar maag lijkt bodemloos want ze eet keiveel. Stan daarentegen…
    Ons eten is ook lekker (curry met rijst).
    Rond half 9 vinden we dat het nu echt tijd is voor de kindjes om te gaan slapen.. We blazen onze Wick wings op, ik installeer me om als bed voor Stan te fungeren zodat Tess op 2 stoelen kan liggen. Stan slaapt al vrij snel maar Tess blijft wiebelen (ze weet niet waar ze haar arm moet leggen..). Ik val ook even in slaap maar wanneer ik wakker word van Stan die beweegt, zie ik dat Tess ook slaapt. Ik voel hoe bepaalde lichaamsdelen al pijn doen. Na 2,5u slaap voor Stan en door me te wat verplaatsen, wordt hij wakker en weent hij (zagen). Na een klein halfuurtje is dat ook voorbij maar was even vervelend natuurlijk.
    We maken een landing in Cuba om passagiers af te zetten en op te halen en reizen dan door naar Cancún! De kindjes zijn wakker maar rustig. Stan zit op mijn schoot naar Elemental te kijken. Na 45min is het alweer tijd om te landen, het gordelsignaal gaat aan en plots meldt Lars dat Tess heeft overgegeven (op het toetsenbord van mijn iPad en zichzelf) FUCK🤮 ! Ik sta recht om doekjes te pakken en mijn toetsenbord te redden in het toilet, maar al snel moet ik gaan zitten omdat we bijna gaan landen - ranzigheid ten top en door de turbulentie en de geur voel ik me ook niet top. Ze geeft nog eens over.. Arm schaap.
    Tess hangt vol maar alle geluk is haar vestje proper en heb ik een extra broek bij! We nemen onze bagage en kleden haar om onderweg naar de paspoortcontrole. Ze voelt zich tiptop want is haar wilde zelve 🤪.
    Na de controle beseft Lars ineens dat onze zak met al het speelgoed nog in het vliegtuig staat 😳 Vergeten in de chaos van het gekots en de boodschap dat we het vliegtuig zo snel mogelijk moesten verlaten.
    Lars spurt naar een medewerker, die naar weetikveel wie belt en plots is de man weg. We wachten op onze andere bagage en we zien de cabincrew lopen. Ik spreek hen aan en ze stellen ons gerust dat ze ermee bezig zijn en dat de zak hier op een manier zal komen. De woorden zijn nog niet koud en daar komt de zak op de band! OEFFFF.
    -Na een quasi probleemloze vlucht van ongeveer 13u gebeuren er dus 2 stomme dingen in het laatste halfuur 🙈-
    Na een tijdje hebben we al onze bagage (hoera!) en is Stan in overdrive (wild rondjes rond ons lopen).
    We halen snel geld af en regelen een taxi. Na een kleine 20 min (Stan sliep instant in de auto) worden we afgezet in ons verblijf. Een leuk huisje 🤩.
    Beetje Tess wassen, pyjama’s aan, kotskledij-knuffeltje-en kussen in een sopje leggen en hup BED IN!
    Wakker van 5.45u (dank u Stan) en om 4.30u (dag erna) Belgische tijd in bed 😵‍💫😴.
    Moe maar blij dat we in Mexicooooo zijn!!

(*Net opgezocht en ondertussen is dat dus wel terug verkrijgbaar maar heb het toch €9 goedkoper gekocht)

(En ja ik typ dit op mijn toetsenbord dat dus nog wel werkt maar mega hard naar kots stinkt - iemand tips om de geur weg te krijgen? Het zich echt achter de toetsen en toetsen eraf halen gaat wel maar er terug op krijgen, is moeilijker + soms zit het zelfs achter de elektronica - ranzig maal duizend want mijn vingers stinken nu)

Acclimatiseren

January 22 in Mexico ⋅ 🌬 27 °C

Na een woelig nachtje (elke 2u was Stan even aan het wenen), waren we allebei klaarwakker om 4.30u. Beetje last van jet lag dus. Stan was een half uurtje later ook wel wakker maar nog stilletjes in zijn bedje (ligt bij ons op de kamer). Om 6u zijn we dan maar opgestaan 🙈. Tess sliep tot 7u!
    Een rustig ochtendje met gespeel, tv kijken en koffers wat uitladen. Oh ja, en de kotskleren, -kussen en -knuffel uitwassen.. Ik krijg de meeste bruine vlekken er uit met de handwas (woehoew)! Daarna gaan we in een supermarktje en eettentje aan de overkant van onze straat wat eten halen. HONGER!
    Na het eten leg ik Stan in zijn bedje (en ben ik even naptrapped en moet ik mezelf tegenhouden om ook niet te dutten) en Tess kijkt wat tv.
    Het weer is niet wauw: veel wind, wel warm (25 graden) en af en toe een korte bui.
    Na 2,5u maken we Stan wakker want we gaan naar een winkelcentrum waar een grote supermarkt is. We wandelen wat rond in het shoppingcenter, kopen een potje voor Stan en bezoeken speelgoedwinkels: top entertainment (en ze luizen niets af!). Op het einde kopen we een Mexicaanse sim en gaan we op zoek naar avondeten en ontbijt in de grote supermarkt. Echt gigantisch: je kan er zelfs ijskasten en brommers kopen 😅. Tess is heel moe. Stan trakteert de mensen aan de kassa op Laat het los (Frozen) on repeat 😆.
    We wandelen weer naar huis, steken de kindjes in bad en proberen hen eten te geven. Uiteraard vinden ze de wakke pizza niet lekker en eten ze uiteindelijk sandwiches 🙄. Hun buikjes waren misschien ook al wat gevuld met chipjes en worteltjes.
    We steken ze op tijd in bed, eten hun restjes en installeren ons in de zetel met een film. Onze ogen branden en om 21u liggen we in bed klaar voor de nacht 👌😴.

Cancún verkennen

January 23 in Mexico ⋅ 🌬 27 °C

Stan wou om 2u even niet meer slapen (en had zich uit zijn slaapzak gefriemeld zonder zijn rits open te doen 🧐) en ik denk dat we alledrie nogal moeilijk terug in slaap vielen.
    Hij is nogal een wroeter en om 6u hoor ik Tess in de gang trippelen maar ook weer naar haar bed keren. Een halfuurtje later sta ik dan maar op met Tess. Lars en Stan slapen nog tot half 8. Ik doe al de afwas en ruim wat op.
    Ondertussen vernemen we ook het nieuws dat de oma (96) van Lars rustig is ingeslapen.. 😔 We wisten dat het kon gebeuren, maar hadden niet verwacht dat het zo snel zou gaan.
    Op het gemakje vandaag! Het aquarium en het strand bezoeken staan op de planning. Het belooft een warme en zonnige dag te worden!
    We ontbijten en nemen de taxi naar La Isla: een gigashoppingcomplex vlakbij de hotelzone (met giga hotels). Daar bevindt zich het aquarium. Je kan er zwemmen en knuffelen met dolfijnen 🐬, maar dat vinden we toch wat raar om te doen. We bezoeken het vrij kleine aquarium waar we ook roggen en zeesterren mogen aaien. Tess en Stan durven niet. Tot slot kijken we naar de dolfijnen die soms in de lucht springen.
    We eten eerst een ijsje, wandelen daarna door het shoppingcomplex, amuseren ons onderweg en bezoeken de Legowinkel (het Colosseum is hier NOG duurder?!). Stan en Tess spelen in de fonteinen en worden nat. We eten een burrito en fajitas. De kinderen eten rijst en kipjes uit onze wraps. Lekkerrrr! Ook drinken we onze eerste margarita’s 🍸🤩.
    Tot slot gaan we in het reuzenrad voor een uitzicht. De kindjes vinden het geweldig!
    Stan heeft al superlang geen pipi gedaan (zelfs niet als hij op het toilet zit)…verdacht…
    Wanneer ik hem en zijn natte broek heb opgepakt en hem weer op de grond zet, ruik ik dat mijn arm naar pipi stinkt. Great..
    We nemen een taxi naar het strand. Daar spotten we leguanen en bruine pelikanen. We installeren ons onder een parasol en al snel zijn de kindjes aan het spelen in het zand. Lars wandelt met de kinderen naar de zee en ze komen kletsnat terug. Het waait hard dus het is rode vlag. Er rijdt ook de hele tijd politie rond op strand.
    Ze spelen nog een hele tijd in het zand en maken een zandtaart met stenen. We spoelen ons wat af vooraleer we in de taxi stappen. Beide kindjes zijn uitgeteld en doen een powernap. Ondertussen bestellen we spaghetti voor hen. Bij aankomst gooien we de zandmannetjes meteen in bad en kort daarna eten ze. We leggen hen op tijd in bed en ondertussen is onze pizza er ook. We kijken nog wat tv.
    Rond 22u kruipen we dan ons bedje in. Stan heeft beloofd om niet te wenen en niet uit zijn slaapzak te kruipen 🤞🏼.

Hup naar Tulum 🚗

January 24 in Mexico ⋅ ☁️ 29 °C

Stan kwam zijn belofte niet na… Om half 5 was hij wakker en wou hij een flesje, een kwartier later nog een.. En daarna heeft hij een uur-anderhalf uur liggen woelen en draaien en is hij weer ontsnapt uit zijn slaapzak. Ik was vrij wakker (nu ben ik degene die wat last heeft van jet lag 😆) en sliep pas terug om 6u, om 55min later wakker geroepen te worden door ‘ik ben klaar met kaka doen’ - joepie… Stan sliep uiteindelijk tot 8.30u uit!
    Na een eitjesontbijt begin ik aan het maken van de koffers. Er is niet veel te zien of te doen in Cancún, buiten shoppen, strand en resorts, dus vertrekken we vandaag naar Tulum. Tess en Stan spelen terwijl, en tijdens het dutje, gaat Lars even in het zwembad met Tess.
    Om 13u moet Lars de huurauto gaan halen. Hij krijgt het nog in orde om een autostoel voor Stan te hebben (vergeten bij het boeken) 👍🏼. We hebben grijze Volkswagen T-cross en al onze bagage past er perfect in!
    Rond 14u vertrekken we dan met onze auto: nu begint onze roadtrip in Yucatan echt! Het is een kleine 2u rijden. De staat van het wegdek van de ‘autostrade’ is nog slechter dan in België.. Onderweg passeren we talloze gigantische poorten die naar chique resorts leiden. De kindjes vieren feest op de achterbank met de nodige muziek en doen ook wat wild (schoenen gooien). Wij worden soms een beetje gek van het lawaai: waarom zijn onze kinderen zo luid?! 📣
    We komen aan bij ons verblijf in Tulum: een gated community (Aldea Savia). Helaas zijn ze onze kamer nog aan het schoonmaken. We gaan dan even op verkenning: ze spelen even in de speeltuin en dan kleden we ons om om te gaan zwemmen. Bommetjes à volonté!
    Na een uurtje keren we naar ons appartement. Het is echt tof! Beetje bohemian.
    We springen in de douche en daarna bestellen we eten. De kindjes zijn moe. Vooral Tess, ze weent bij elk klein ding en is aan het zeuren. Het is ook al wel vrij laat aan het worden..
    Om half 8 zijn onze taco’s daar 🌮! Zij eten kipjes en wat nacho’s. Daarna steken we hen in bed. Er is (nog) geen babybed voorzien, dus leggen we een matras aan de voet van ons bed. Stan valt al snel in slaap 😴. Tess heeft nog wat ditjes en datjes, maar slaapt spoedig in de kamer naast ons.
    Wij prullen nog even en duiken dan ook ons bedje in…

Cobá & Tulum Ruins 🛕

January 25 in Mexico ⋅ ⛅ 30 °C

Stan sliep goed in z’n geïmproviseerde bed! Maar 1x om 4u efkes dorstig. Lars sliep minder goed want die zat om het uur op het toilet…💦 (het is nu wel overduidelijk wie de zwakste schakel is van dit gezin.. - Imodium to the rescue!) We staan op, ontbijten en maken ons klaar. Vandaag staan er ruïnes op de planning! De eerste Mayastad Cobá (herontdekt in 1920) ligt op 50min rijden. We feesten dus wat op Camille tijdens de rit.
    We komen aan, smeren ons in en Tess begint al meteen te zagen dat ze in de buggy wil maar Stan zit er in. Het padje is echter niet zo buggyproof.. We zien al snel de eerste Maya ruïnes: een soort van piramide en een balveld voor een balspel. Het gezaag van Tess gaat ondertussen verder 🤪.
    Je kan er een fiets huren en je ook laten vervoeren op een soort bakfiets 🚲. Het is een grote site dus we gaan voor de laatste optie. Met 2 bakfietsen rijden we door de jungle, heel fijn! Het is warm dus het windje doet deugd. We stoppen langs alle ruïnes en maken leuke foto’s. De indrukwekkendste ruïne is de grote tempelpiramide. Onderweg spotten we ook een gekleurde kalkoen. Het gezaag van Tess blijft gaan..
    Na een uurtje hebben we alles bezocht en worden we weer afgezet aan het begin. Het is middag dus we gaan iets eten. Tess blijft wat zeuren maar plots staat ze naast mij en zegt dat ze moet overgeven en zo gebeurt het ook: in het midden van het (alle geluk lege) restaurant geeft ze los op de vloer over (en deels in mijn handen) 🤮. Geen idee hoe het komt (maar misschien was ze daarom zagerig?). Stan boeft dan maar haar frietjes op terwijl zij wat in de buggy ligt te suffen zo wit als een doekje (ocharme). We beslissen dan maar om terug naar ons huisje te gaan om te rusten.
    Na nog geen 10min rijden liggen er twee kapoentjes KO te slapen 😴. Het landschap vinden we een beetje vreemd. Langs beide kanten ‘jungle’ en af en toe een poort waarachter dan iets groot ligt, dat niet zichtbaar is vanop de weg. Ook rijden er veel trucks met dubbele opleggers, iets wat bij ons verboden is. Wanneer Tess na een tijdje wakker wordt, is ze weer springlevend en beslissen we om toch nog de ruïnes van Tulum te bezoeken. We vinden de kassa niet meteen (onduidelijk aangegeven en onduidelijke instructies) maar wanneer we ons ticket hebben, is het nog een eindje wandelen. Deze ruïnes liggen aan een klif en dit biedt een mooi uitzicht. We wandelen rond: er is o.a. een groot paleis en veel leguanen 🦎. De site is niet echt buggyproof: een mooi wandelpad maar vol losse KIEZELS!
    Hierna rijden we nog even naar de supermarkt voor avondeten en ontbijt. Ik ga alleen naar binnen en zoek de weg in een Colruytachtige supermarkt. Vanavond eten we dinonuggets met wortelstoemp en groentjes 😅.
    Bij thuiskomst douchen en koken we meteen. Gisteren deed ik de leuke ontdekking dat er een wasmachine en droogkast zijn (how to know you are in your 30s 😂) dus steek ik een machine in. Stan boeft weer goed van de nuggets, maar Tess heeft niet zo veel eetlust; ze wil zelfs geen chocoladepudding meer! Daarna leggen we hen in bed en installeren wij ons in de zetel. We zijn moe maar voldaan van deze goedgevulde dag 👌.

Muyil, Chacchoben & pizza

January 26 in Mexico ⋅ ☀️ 31 °C

Buiten dat Tess om 2u riep dat haar pinguïn was uitgevallen, was het een topnacht. De kindjes sliepen tot 7.30u. Wij waren al wel voor hen wakker 🧐.
    Het is een ietwat rustigere ochtend: we pakken in, ontbijten en vertrekken op het gemak. Na een kwartier zijn we al op onze eerste stop: de Mayasite van Muyil. Er zijn nog volop archeologische opgravingen bezig, al staan er meer mensen te kijken dan te werken 😆. Het is al erg warm (27 graden) en vochtig. We wandelen rond op de site in de jungle. We zijn er zo goed als alleen! Het is mooie site.
    We stappen weer in de auto: nu is het nog een dikke 2u rijden naar de volgende verblijfplaats in Bacalar. Onderweg komen we veel werken tegen. Overal staan er oranje roadblocks met seingevers. Die mensen wapperen met een vlaggetje om aan te geven of je mag doorrijden of moet stoppen omdat er iemand moet afslaan of oprijden. Het is echter niet altijd duidelijk wat ze bedoelen aangezien ze precies niet allemaal hetzelfde doen 😅. We zien wel zeker honderden van die mensen. Zeer vreemde en saaie job als je daar een hele dag in de blakke zon moet staan.
    Onderweg beslissen we op basis van een googlefoto om nog een tussenstop te maken op de archeologische site Chacchoben. Aangezien de sandwiches die we hadden gesmeerd niet echt aanslaan, proberen we daar iets te eten maar de keuken is al gesloten. Dan maar een ijsje…
    Tess en Stan willen eigenlijk gaan zwemmen, maar het ijsje is dan ook een beetje een omkoopmiddel om niet meer te zagen 😬.
    We beginnen aan ons bezoek en zijn superblij dat we deze tussenstop hebben gemaakt! Chacchoben is echt prachtig en zo hard de moeite! Je komt er 3 kleinere en 2 grotere tempels tegen en een soort marktplaats. Ook hier zijn nog opgravingen/werken bezig. Opnieuw wandelen we er zo goed als alleen rond. Door de jungle wandel je van het ene naar het andere bouwwerk. Op een bepaald moment moet je oude trappen op en kom je uit op een van de grote tempels. Echt prachtig!! Stan stapt superflink en ziet zo rood als een tomaat 😅. We hadden niet verwacht dat deze site zo groot ging zijn en spenderen er dus meer tijd dan verwacht.
    Nog een halfuurtje rijden tot onze volgende verblijfplaats. Na een enorm hobbelig off road padje, komen we aan. Het is weer een toplocatie (Aqua Viva). We zoeken eventjes waar we kunnen gaan eten en dan springen de kindjes in het zwembad. Daarna rijden we naar het restaurant, dat dan toe blijkt te zijn (shit want het is al 18.15u).. We rijden dan maar wat verder op zoek naar en volgende pizzeria. Stan ligt in slaap en slaapt half verder in onze armen. We gaan zitten: de muziek staat loeihard en de keuken is pas om half 8 open. Next dus… 3e keer, goeie keer: een mooi restaurantje (Finisterre) met zicht op de lagune (dakterras). We drinken weer een margarita 🤩. De pizza’s zijn superlekker! Stan boeft weer en ook Tess eet super! Na het eten haasten we ons naar huis. De kindjes liggen pas om 20.45u in hun bedje - wie weet slapen ze nog net iets langer morgen 🙏?

Los Rapidos 🌊

January 27 in Mexico ⋅ 🌙 25 °C

4x uit m’n bed moeten komen voor Stanneman, die oververmoeid was. 2x flesje moeten gaan maken; de eerste keer miste ik met m’n slaapkop de eerste trede dus knalde ik tegen de muur: auw.
    Dan maar een slooowwww morning nadat ze allebei wakker waren rond half 8.
    We maken ons klaar en rond half 11 zijn we de deur uit om te gaan brunchen. Lars heeft een tof adresje gevonden (Ixchel Bacalar). We zijn het speelgoed vergeten maar er staat een tafeltje met tekengerief, blokjes en puzzels: top! We bestellen een watermeloendrankje, smoothie, kinderontbijt (eitjes, ham en fruit + toast), huevos rancheros en een avocadotoast met een spiegelei. Tot slot nog mini pannenkoekjes. Het smaakt!
    Na onze brunch stoppen we even in wat supermarkten: in de ene hadden ze geen groenten of fruit 🧐, en in beide niks van alcohol.
    We rijden terug naar het huisje voor Stan z’n dutje. Terwijl hij slaapt, maak ik de spaghettisaus en gaat Lars met Tess naar beachclub Cayuco Maya.
    We maken hem wakker na een dik uur en vertrekken naar Los Rapidos. Dat ligt een halfuurtje hiervandaan en is een natuurlijke stroomversnelling in een versmalling van de lagune. De eerste keer gingen Lars en ik zonder zwemvest het water in, maar dat was superonhandig met de kindjes en je kon dan eigenlijk ook niet echt gezellig drijven. Wanneer we dan de zwemvesten aangedaan hadden, was het echt supertof! Ook de kindjes genoten ervan 🤩. Gewoon rustig drijven en je laten meevoeren met de stroom.. Na 3x beslissen we om te gaan aperitieven: margarita’s, nacho’s en een aardbeiensapje. Tot slot schommelen ze nog even en dan rijden we naar huis.
    Ik spring meteen de douche in met de kindjes. Vanavond eten we spaghetti! Rond 20u liggen de wilde kinderen in hun bed en drinken wij ons wijntje 🍷.

Bacalar & beach club 🏰

January 28 in Mexico ⋅ ⛅ 28 °C

Mmm zalig nachtje, iedereen geslapen tot half 8-8u 🤩. We doen het weer rustig aan. Rond 10u vertrekken we naar het fortje van Bacalar. Leuk om te doen maar niet zo groot en dus het was een kort bezoekje. Tegenover het fort ligt een plein/park met 4 (!) speeltuinen en daar laten we hen wat energie op kwijt geraken 🛝. Uiteraard zijn ze weer wild aan het rondlopen en vallen ze allebei eens op de grond, ook al hebben we duizend keer gezegd om niet te lopen op de oneffen stenen..
    Daarna lopen we even door de straten van Bacalar, die niet zo gezellig zijn als we dachten. Er is niet zo veel animo, maar wel veel streetart. Er zijn wel hier en daar gezellige cafés of restaurants. Om het centrum te bereiken, passeer je een boom waarrond de weg is gemaakt: wel cool! Na ons bezoekje rijden we terug naar het huisje om de restjes spaghetti weg te werken en om Stan te laten dutten. Hij ligt in ons bed. Terwijl hij slaapt en Lars en Tess wat spelen, was ik wat kleren uit. Plots hoor ik dat Stan met de white noise aan het spelen is… Veel slapen was er dus niet bij. Ik kom binnen en ruik dat hij eindelijk (na een kleine week) kaka heeft gedaan 💩😅. Ik had iets gigantisch en ranzig verwacht maar het valt mee 🤪.
    Nu trekken we naar de ‘beach club’ achter de hoek. Het is bewolkt (net even geregend) maar wel 28 graden. Tess probeert vissen te vangen met haar emmer, maar al gauw zwemmen ze gewoon wat rond. Ze maken samen stenensoep en ik raap wat schelpen. Na een tijdje hebben we het daar gezien en rijden we terug naar het huisje om ons te douchen en klaar te maken om op restaurant te gaan in het centrum. De weg van ons verblijf naar de hoofdbaan is een zandweg vol met putten: we worden door elkaar geschud en hebben het eigenlijk wat gehad met dat weggetje.
    We gaan iets eten in La Playita, aan het water. Gezellig zitten en lekker eten (wel te veel besteld, oeps). Er zijn hangstoelen en daar spelen ze kindjes wat in.
    Terug naar huis - terug over die brakke weg. Kindjes bed in en wij al wat inpakken want morgen rijden we weer verder. Daarna languit in de zetel. Ook al was het een rustigere dag, we zijn best moe - maar kruipen weer te laat in ons bed 😬.

Kohunlich 🛕

January 29 in Mexico ⋅ ☀️ 25 °C

Ugh, slecht nachtje.. Stan 3x wakker en ik kon zelf de slaap niet vatten. Om 10u moeten we uitchecken dus we doen voort. Toch is er nog tijd voor een eitje, waar Stan al sinds gisterenmiddag om vraagt 🍳. Maar een halfuurtje “te laat” vertrokken - laatste keer over het hobbelige weggetje! Het is 1,5u rijden tot een volgende archeologische site. Heel Mexico lijkt wel een werf: overal vrachtwagens en van die vlaggenzwaaiende mensen in de buurt van een werf. Ze zijn de sporen voor de mayatrein aan het leggen. Ook de weg is slecht: overal putten, zelfs de vrachtwagens vermijden die en soms rijden we met drie naast elkaar, ook al zijn er maar twee (brede) rijstroken.
    We slaan een zijweg in naar Kohunlich. Opnieuw een coole site, waar we alle gebouwen mogen beklimmen (!) en waar we zo goed als alleen rondlopen. Het is 24 graden dus ideaal om zoiets te doen. Op de top van de akropolis moeten we allemaal pipi doen in de boskes 😆.
    We verkennen 1,5u lang het oude mayadorp. Op een bepaald moment zien we een hele hoop mieren blaadjes verhuizen. Tess wil de laatste tempel niet meer beklimmen, dus trekt zij foto’s van ons. Nog best goed gedaan ook!
    Hierna moeten we nog een dik uur rijden naar Xpujil, de uitvalsbasis voor onze jungletocht naar Calakmul morgen! Onderweg naar de hoofdbaan zien we een man met een jachtgeweer fietsen 🧐.
    In Xpujil slapen we in een basic junglehutje (Casa Ka’an), dat wel uitgerust is met domotica (Hi Alexa!). De kindjes spelen even wild in hun kamer, we douchen en dan trekken we naar het restaurant (met truien want het is nog maar 19 graden!). We bestellen 2 Cuba libre’s, champignonsoep, koriandersoep (lekker!), fajitas, Dzik de res en kip met rijst. Yum! Tess “rijdt” ons terug naar het huisje (2min) en Stan zit op mijn schoot.
    Ondertussen bevinden we ons in een andere tijdzone omdat we in een andere staat zitten. Nu is er 7u verschil tussen ons en België. We steken de kindjes in bed, zetten ons nog even op het terras met een wijntje onder een dekentje en kruipen zelf op tijd in ons bed. Morgen staat de wekker om 5.45u voor onze tocht!

Calakmul & Becán 🛕

January 30 in Mexico ⋅ ☀️ 23 °C

Om 5.35u ging wekker Stan 10min te vroeg af… Na een kort nachtje met weinig slaap (oa door snurkende Lars) staan we op en maken we ons klaar. De kindjes doen we lange broeken en truien aan want het is nog maar 11,5 graden om 6.30u en het restaurant is in open lucht. We nemen een stevig ontbijt (omeletjes en fruit), zijn blij dat we kolibries zien fladderen en springen om 7u in onze auto, klaar voor een rit van bijna 2,5u naar de archeologische site van Calakmul in de jungle. Op 60km van de toegang moet je je ticketjes kopen, vervolgens rij je de jungle in waar jaguars, toekans, brulapen, gekleurde kalkoenen en stekelvarkentjes zitten. Tess maakt zich wat zorgen om de jaguars omdat er geen hekjes staan 😄. Na een zigzag en soms hobbelige rit van 20km kom je aan een eerste checkpoint waar je je tickets moet laten zien. Daarna is het nog 40km zigzaggend en soms putten ontwijkend naar de ingang. Onderweg komen we weer van die gekleurde kalkoenen tegen 🦃. Ook op en langs de route naar Calakmul worden er wegenwerken uitgevoerd.
    Uiteindelijk bereiken we de parking om 9.30u. De laatste toegang aan de eerste poort is al om 10u want het park sluit al om 13u. Eer we de eerste archeologische gebouwen tegenkomen, hebben we al een stevige wandeling gedaan. Heel deze site is in 1931 ontdekt toen een bioloog in een vliegtuig twee piramidetoppen vond en pas in 1982 zijn ze teruggekomen om verdere opgravingen te doen.
    Het is 20 graden (max 24) zonder wolken en dus ideaal om inspanningen te leveren. We besloten om de hoogste piramidetempels eerst te beklimmen. De meeste tempels zijn vrij steil en hebben smalle tredes: naar boven gaat meestal vlot maar naar beneden is wel spannender. Ik draag Stan telkens naar boven (de crossfit komt hier van pas!), maar Lars draagt hem naar beneden. Tess klimt superflink alle tempels op. Om af te dalen gaat ze traag op haar poep naar beneden of hebben we een zijwaarts-duo-afdaalsysteem (en tellen we terwijl de stappen). De eerste klim is er een van meer dan 45m hoog (een van de hoogste Mayapiramides in de wereld!): het uitzicht is schitterend - overal jungle en dan een andere tempel die eruit steekt. Terwijl we bovenaan koekjes aan het eten zijn, horen we de geluiden van (spelende?vechtende?) brulapen. We kunnen ook de andere hoge tempel zien. Deze klim is 40m hoog. De kindjes vinden het leuk en spannend 🤩. Het is ook fijn omdat er best weinig volk rondloopt.
    Vervolgens lopen we nog wat rond en beklimmen nog een laatste tempel op het grote plein. Deze laatste was er wat teveel aan voor Tess want ze begint wat te zeuren dat ze moe is. We stappen terug naar de auto en eten van het lunchpakket voorzien door het ‘hotel’. We vertrekken maar staan vrij snel stil, 25min moeten we daar in een rijtje staan koekeloeren omdat er een tegenligger kwam (ofzoiets?) op het enige rijvak dat beschikbaar is. Na 10min liggen de kindjes KO in slaap (toopppp!). Stan slaapt de hele rit, en dus 2u lang, Tess is na een uurtje weer wakker en zit dan wat suffend voor zich uit te staren.
    De dag zit er nog niet op want we stoppen om 15.45u nog aan een andere archeologische Mayastad Becán. Op deze site merk je echt dat je in een stad rondloopt 😍. Sommige gebouwen hebben nog de typische mayaversieringen (kronkels). Ook hier liepen we quasi alleen rond. We beklimmen nog 3 tempels (oa eentje van 32m - hier hangt er telkens een touw in het midden als hulpmiddel) en genieten van de uitzichten (en koekjes op de top). Het is van deze site maar 10min rijden naar ons huisje en schuiven bij aankomst meteen aan aan tafel. We hebben onze margarita’s wel hard verdiend vandaag 🍸! Normaal boeft Stan pizza als een zot, maar vandaag wil hij enkel de korst eten 🤨. Wij eten dan zijn restje op en plots wil hij de rest van zijn pizza 😬. We hadden een ijsje beloofd: mango 🥭 en banaan 🍌. Dat smikkelen ze met veel smaak op.
    Deze keer mag Stan naar huis rijden 😅. We steken hen zo snel mogelijk in de douche en in hun bed. Wij pakken al wat in maar installeren ons snel op ons terras onder een dekentje. Onze benen zijn doodmoe. Ook wij kruipen vrij snel in ons bed want het was een lange en fysieke dag 🥱.