Malang en vulkaan Bromo

February 25, 2023 in Indonesia ⋅ 🌧 20 °C

Na een treinrit van ruim 6 uur met prachtige uitzichten over de jungle en rijstvelden kwamen we aan in Malang wat weer even wennen was aangezien dit een grote drukke stad is. Hier gingen we dezelfde middag met een gehuurde scooter naar Jodipan; een sloppenwijk waarvan de huisjes in felle kleuren geschilderd waren. Dit was een idee van de studenten uit Malang om zo meer toeristen te trekken om de lokale economie te steunen. De mensen vonden het heel leuk dat we daar rondliepen en ook hier waren we weer een van de weinige toeristen. Je merkt dat de mensen op Java niet heel erg gewend zijn aan westerse toeristen omdat we vaak gevraagd worden om met ze op de foto te gaan (we worden behandeld als celebrities).

De volgende dag ging de wekker weer heel erg vroeg (dit keer om 4 uur) omdat we gepland hadden om naar de vulkaan in Bromo National Park te gaan. Omdat de entreeprijs hiervoor vrij hoog is en we niet met een stroom toeristen met een georganiseerde tour mee wilden, had Sam een artikel gevonden over een geheime gratis ingang. Hiervoor moesten we wel ver omrijden wat we totaal niet erg vonden aangezien het een mooie rit door de bergen was. We zagen meteen dat de vulkanische omgeving voor veel vruchtbare grond had gezorgd aangezien er veel akkerbouw te zien was op de steile heuvels. Het "geheime pad" wat we namen wordt ook gebruikt door de lokale mensen om het park in- en uit te gaan. Het was een prachtige wandeling naar de vulkaan over de 'Sea of Sand' en eenmaal aangekomen bij de krater waren we verrast door de geluiden die deze produceerde aangezien het nog een "onrustige" actieve vulkaan is. We hebben het niet lang volgehouden hier te blijven vanwege de enorme stank van zwavel die in onze richting geblazen werd maar in de 10 minuten die we er waren zijn we weer met zo'n 10 mensen op de foto gegaan. Na weer een lange rit terug te rijden en een lekkere maaltijd gingen we uitgeput ons bedje in.

Vanochtend konden we "uitslapen" tot half 7 omdat we weer een treinrit hadden naar Yogyakarta waar we wat langer zullen

- Sam en Jochem