Op naar Marcahuasi... Of toch niet?

September 21, 2019 in Peru ⋅ ☁️ 13 °C

We (Margit, Magnus, Leandro en ik) gaan vandaag naar Marcahuasi. Om 10 uur zouden we vertrekken, dit werd natuurlijk iets meer dan een uur later. Maar uiteindelijk zaten we rond 11 uur in de uber naar onze bus toe. Vervolgens namen we de bus naar chosica, dat duurde een stuk langer dan we hadden verwacht. Dus vanaf Chosica besloten we de uber te nemen de bergen in... Als het kan, waarom niet? De rit ruim 3800 meter omhoog zou ongeveer 2 uur gaan duren, volgens mij heeft het minimaal het dubbele geduurd. Dat kwam door een aantal probleempjes onderweg.
    Onze uber was niet echt een offroad auto, zeg maar gerust echt niet. Nog geen half uur later kwamen we bij een rotsachtig stuk weg met water er tussendoor en daarna een hele steile helling. Je raadt het al, de auto kwam daar niet omhoog. Dus moesten we allemaal uitstappen. Onze chauffeur probeerde de helling op te komen, maar omdat het zo rotsachtig was knalde hij keihard op een grote rots. Waardoor het even leek of de bumper er af ging vallen, maar gelukkig was hij flexibel genoeg.
    Even later konden we weer instappen en reden we verder, hoger en hoger. We kwamen op een heel smal weggetje waar we ik denk wel een kilometer omlaag konden kijken. We reden daar letterlijk 10cm van de rand af en natuurlijk moest er daar een tegenligger aankomen. Het busje probeerde langs onze auto te komen, maar het paste niet. De spiegels van beide auto's kwamen tegen elkaar aan en klapten naar binnen, zonder al te veel schade. Onze chauffeur probeerde nog iets verder op zij te gaan. Door een beetje achteruit te rollen. Wij zaten aan de buitenkant naast de afgrond dus konden eigenlijk niet veel verder opzij, maar de andere auto ook niet. Toen we weer omhoog probeerden te komen liet onze chauffeur de rem per ongeluk los. Het scheelde maar een paar centimeter of we waren echt naar beneden gevallen. Toen we de tegenligger voorbij waren reden we verder.
    Een tijdje later bleek dat we een verkeerde afslag genomen hadden dus moesten we draaien. Ondertussen was het ook gaan regenen dus de weg werd langzaam aan modderiger en dus nog gevaarlijker.
    Daarna bleek dat de tank helemaal leeg was, heel gek want we hadden net voor we de berg opgingen de tank volgegooid. Het bleek nog maar 3 kilometer te zijn naar het dorpje op de berg we hoopten dat we het zouden redden. En gelukkig was het net optijd. Inmiddels werd het ook al donker dus kamperen op de top zat er niet meer in helaas. In plaats daar van hebben we ergens wat gegeten en hebben we daarna een hotel gevonden waar we konden slapen. Er werd ons verteld dat er een feest was op het plein naast het hotel. Dus daar hebben we even een kijkje genomen. Tenminste... We dachten dat het bij kijken bleef. Er was een band en er waren mensen aan het dansen in een cirkel. Al gauw werden wij met ons vieren de cirkel ingetrokken en moesten we wel meedoen.
    Later vertelde een vrouw dat het een soort festival was ter ere van de koeien. En er kwamen meerdere bands van andere plaatsen of stammen.
    Later zijn we terug gegaan naar het Hostel, want morgen staan we op om 6 uur 's morgens.