Dag 1 Helgoland Bucketlijst eiland

September 21, 2017 in Germany ⋅ ☀️ 13 °C

Vanochtend om 0300u ging de wekker. Knuffels aan mijn lieve meiden gegeven en op weg naar Noordwijk. Daar stond Casper klaar om door te rijden naar Cuxhaven. 1015u vertrekt de boot naar Helgoland. Een van mijn bucketlijst vogeleilanden.

De boottocht duurt zo'n dikke twee uur (55km). Het weer is heel rustig en er waait een lichte zuidenwind. Tijdens de tocht vliegen steeds groepjes Graspiepers over de boot. Kleine vogeltjes midden op zee is een bijzonder gezicht. Honderden kilometers vliegen zonder te kunnen landen of eten.

Eenmaal aan land hebben we al aardig wat soorten gespot. We zoeken het appartement op en gooien onze spullen af. Daarna lopen we ons eerste rondje over het eiland.

Klimmend naar 61 meter hoogte op de rode rots in de Noordzee sprokkelen we al aardig wat soorten bijelkaar. De Helgoland app-groep (jawel ook hier) meldt als zeldzaamheid een kortteenleeuwerik.
    We vinden hem redelijk makkelijk. Tot onze verbazing is de Jan van Genten kolonie nog bezet. Overal onderweg komen we Tapuiten tegen die zich uitgebreid laten fotograferen.

Hoogtepunt is een groep Goudplevieren in een laag zonnetje. Het goud spat de kijkers binnen.