Germany
Heligoland

1_Helgoland

June 15, 2022 in Germany ⋅ ☀️ 16 °C

Mit dem Highspeed- Katamaran fahren wir von Cuxhaven nach Helgoland. Mit 12128 PS und 67Km/h brauchen wir für die knapp 70Km Ueberfahrt 75 Minuten. Das Boot kann 690 Personen transportieren. Bei der Ankunft auf Helgoland stellten wir fest das noch andere Schiffe ankamen und eine riesige Völkerwanderung vom Hafen zur City war. Helgoland ist sehenswert trotz der vielen Touristen. Wir machten eine Inselumwanderung zu den roten Felsen und der langen Anna. Auf diesen Felsen nisten tausende von Vögeln von diverse Arten.Read more

Helgoland 🦤

August 1, 2022 in Germany ⋅ ⛅ 17 °C

Mit dem Hallunder Jet ging es heute auf die einzige Hochseeinsel in Deutschland, Helgoland. Bereit die Fahrt mit dem erst 2018 erbaute Schiff 🛳 war ein Erlebnis. Denn die grossen Frachter unterwegs haben wir mit unseren 60km/h alle überholt. Abgekommen auf der Insel 🏝 haben wir als Erstes die Hummerbuden entdeckt. Früher als Buden für die Fischer 🎣, heute mehr Touristenplatz. Mit dem Aufzug sind wir dann ins Oberland gefahren und haben den 3km langen Rundweg gemacht. Dieser führt an den Klippen vorbei. Als Erstes haben wir den Lümmenfelsen passiert. An diesem Felsen 🪨 brüten die Basstöpel 🦤. Es ist das kleinste Naturschutzgebiet der Welt, trotzdem kann man nur wenige Zentimeter entfernt zuschauen, die Vögel lassen sich davon nicht beeindrucken. Dieser Ort riecht aber auch etwas streng, so ist nun mal die Natur. Weiter ging es zur langen Anna. Dieser spezielle Felsen ist das Wahrzeichen der Insel. Sie wird durch eine Schutzmauer geschützt. Auf der anderen Seite ging es wieder zurück. Hier konne man noch einen Blick auf die kleine Nachbarinsel Düne werfen. Die Düne konnten wir aber aus Zeitmangel nicht mehr besuchen. Wir machten noch etwas Shopping 🛍, denn hier auf der Hochsee ist es zollfrei. Wieder zurück bei den Hummerbuden gab es noch ein Krabbenbrötchen 🦐 (das Beste bis jetzt) und dann ging es mit dem Jet 🛳️ wieder nach Cuxhaven.Read more

Schritt für Schritt auf der Insel

January 4, 2022 in Germany ⋅ 🌬 4 °C

Der Flora und Fauna Wanderweg führt uns über die ganze Insel.
      Die Robben konnten wir bereits mit dem Fernglas beobachten. Ein Besuch auf der Düne bleibt aber vorerst aus, denn morgen gibt es Sturmwetter.Read more

Dag 1 Helgoland Bucketlijst eiland

September 21, 2017 in Germany ⋅ ☀️ 13 °C

Vanochtend om 0300u ging de wekker. Knuffels aan mijn lieve meiden gegeven en op weg naar Noordwijk. Daar stond Casper klaar om door te rijden naar Cuxhaven. 1015u vertrekt de boot naar Helgoland. Een van mijn bucketlijst vogeleilanden.

De boottocht duurt zo'n dikke twee uur (55km). Het weer is heel rustig en er waait een lichte zuidenwind. Tijdens de tocht vliegen steeds groepjes Graspiepers over de boot. Kleine vogeltjes midden op zee is een bijzonder gezicht. Honderden kilometers vliegen zonder te kunnen landen of eten.

Eenmaal aan land hebben we al aardig wat soorten gespot. We zoeken het appartement op en gooien onze spullen af. Daarna lopen we ons eerste rondje over het eiland.

Klimmend naar 61 meter hoogte op de rode rots in de Noordzee sprokkelen we al aardig wat soorten bijelkaar. De Helgoland app-groep (jawel ook hier) meldt als zeldzaamheid een kortteenleeuwerik.
      We vinden hem redelijk makkelijk. Tot onze verbazing is de Jan van Genten kolonie nog bezet. Overal onderweg komen we Tapuiten tegen die zich uitgebreid laten fotograferen.

Hoogtepunt is een groep Goudplevieren in een laag zonnetje. Het goud spat de kijkers binnen.

Dag 2 van Lunn naar Dune

September 22, 2017 in Germany ⋅ 🌙 15 °C

Helgoland bestaat uit twee eilanden. Het hoofdeiland Lunn van rode Buntzandsteen rijst 61 meter boven de zeespiegel uit. Het kleine zandeiland Dune is met een veer binnen tien minuten te bereiken.
      Vanochtend werden we gewekt door de roep van een Bladkoning. Tijdens het ontbijt in de tuin vn het appartement vloog een Bonte Vliegenvanger heen en weer. Vandaag zouden we kort de Kringel doorzoeken en vanmiddag naar Dune. De Kringel is een bomkrater zoals er zeer velen zijn op Lunn. In 1947 heeft de RAF het eiland met 1000 vliegtuigen 7000 bommen bestookt om te voorkomen dat het ooit nog een militaire basis voor de Duitsers zou kunnen worden.

We vonden weinig in de Kringel. Pas in een plasje aan de kust stuitten we op wat Bonte Strandlopers en twee Kleine Strandlopers. De Kleine laten zich mooi fotograferen.
      Casper vogelt met vooral zijn oren en dan pas zijn ogen. Uit een enkel roepje weet hij een IJsgors te halen. Ik hoor het roepje maar geen idee wat het was. Ik moet het van mijn ogen hebben en mijn duidelijk mindere kennis.

Na de lunch in het appartment even snel een tandenborstel gescoord en dan naar Dune. Op het strand liggen groepen zeehonden. Zowel Gewone als Grijze. In een klein inhammetje zoeken Drieteenstrandlopers en een Bonte Strandloper gedreven naar voedsel. Ik lig op mijn buik in het zand en ze naderen tot enkele meters. De camera ratelt erop los.

De laatste stop is bij een klein begroeid duinplasje. Om ons heen schreeuwen diverse Waterrallen als speenvarkens. Op de oever zitten enkele Smienten zonder enige vrees. Ik schiet mijn rolletje vol en mijn batterij leeg.

Vanavond in bad maar even bijkomen van dit vogelslenteren.

Dag 3 Je gelooft je ogen niet

September 23, 2017 in Germany ⋅ 🌙 15 °C

Helgoland is.vooral een bestemming voor oudere Duitsers zoek naar een belastingvoordeel op drank en parfum. In het najaar, met name oktober, wordt het eiland platgelopen door vogelaars op zoek naar uitgeputte liefst zeldzame vogels die na honderden kilometers vliegen boven zee een stukje land vinden om te rusten en wat eten te vinden.

De vogels zijn te moe om nog schuw te zijn. Sommige gedragen zich totaal anders. Goudplevieren zijn tot op enkele meters te benaderen. Fitissen hippen over aangespoeld zeewier en Goudhaantjes pikken vliegjes op uit een grasveldje. Normaal glippen beide soorten op onnavolgbare wijze door takken en struiken en zijn lastig tot heel lastig te fotograferen.

In september is de trek nog niet op haar hoogtepunt. Nu zijn de Jan van Genten nog wel met jongen op de kolonie. Kans dus op mooie beelden van deze fascinerende dieren.

Dag 4 Een laatste rondje voor vertrek

September 25, 2017 in Germany ⋅ 🌙 15 °C

En dan breekt de laatste dag aan. Appartement zoveel mogelijk aan kant en dan op pad. Casper weer door de Kringel en dan onderlangs luisterend en kijkend op zoek naar een bijzondere doortrekken. Het weer is nog steeds prachtig en een nieuwe golf doortrekkers heeft Helgoland gevonden. Lijsters (Zanglijsters, Kramsvogels en Koperwieken), ( Grauwe, Bonte en zelfs Kleine) vliegenvangers en Gekraagde Roodstaarten.

Ik besluit om bovenlangs te gaan om met ochtendlicht vliegende en landende Jan van Genten te fotograferen. Daarna langs het strandje om dan met Casper de bagage op te pikken en om 1615u de boot naar Cuxhaven te pakken.

Nog maar net op weg spot ik een prachtige Gekraagde Roodstaart bij de Kringel. Casper loopt al langs zee en hoort Roodkeelpieper en IJsgors. Twee Sperwers hebben de vogelrijkdom hier ook ontdekt en jagen op elkaar op kraaien en met name op de binnenstromende zangvogels.

Bovenop werken de genten lekker mee. Richting het strand zie ik plots een Tapuit die wel heel ringen draagt.

In het dorpje op Uberland spotten we samen een Kolibrivlinder en wel heel veel Gouhaantjes. Het geluk houdt niet op. De verhuurder duwt een statiefhoofdje in mijn handen. Of ik er iets aan heb. Zeker wel het is een beter statiefhoofdje dan die ik gebruik.

En dan is het echt tijd om te vertrekken. 0030u arriveer ik thuis. Veel kennis en vele prachtige foto's rijker.

En dan die 9de Sneeuwgans voor Helgoland die Casper spotte.

Een mooie plek om nog eens terug te keren.

Helgoland - Whoop, whoop!

October 1, 2022 in Germany ⋅ 🌧 15 °C

Yes, das Highlight der Reise ist in greifbarer Nähe! Doch die Aufregung wurde ins Grenzenlose getrieben, da es bis Mittag nicht sicher war, ob wir aufgrund des Wetters überhaupt an Land gehen können. Doch nachdem die Däumchen schon ganz blau waren vom intensiven Drücken, konnten wir endlich durchatmen und die Tenderboote runterlassen. Auch wenn allein die Fahrt zum Hafen schon eine Herausforderung war, so hat es sich bei dieser einzigartigen Landschaft doch absolut gelohnt! 😁Read more

Mit Cordes auf Helgoland

August 22, 2023 in Germany ⋅ ☀️ 19 °C

Zusammen sind wir einen Tag auf Helgoland geblieben, um die nächste Überfahrt vorzubereiten und Helgoland zu erkunden.
      Neben eSkaten, Backfischbrötchen und Hand gezeichneten Wegerklärungen war der Sonnenuntergang mein Highlight des Tages. Dort haben wir einen Einhandsegler, der seit 8 Jahren auf seinem Segelboot lebt kennengelernt und der immer wieder als Industrikletterer arbeitet .
      Sehr spannender Typ und sehr spannende Geschichten :)
      Unter anderem hat er von einem Bootsfestival in Schweden erzählt: Boaterland (https://m.facebook.com/groups/boaterland/?local…)
      Künstler, Techno, Boote und ein geschütztes Umfeld. Ich bin begeistert 😄

Danach am großen Wahrzeichen von Helgoland, dem Leuchtturm, und wunderschönem Sternenhimmel zurück zum Hafen. Klaus hat uns noch sein Boot gezeigt und danach ging es für uns flott schlafen, weil es frühzeitig nach Norddeich geht, wo Cordes sich verabschiedet und mein kleiner Bruder Markus an Board kommt.

@Cordes: Es waren unvergessliche, wunderschöne Tage mit dir. Vielen Dank für deinen Besuch! Das war eine wunderbare Zeit und fantastischer Start auf die Reise ❤️

Helgoland, Heligoland, هليغولاند, Heliqoland, Гельгаланд, Хелголанд, Χέλγκολαντ, هلیگولند, Halaglun, Helgolân, הלגולנד, हेल्गोलैंड, ヘルゴラント島, ჰელგოლანდი, Гельголанд, 헬골란트 섬, Heiligland, Helgolandas, Helgolande, Хельголанд, ہیلگولینڈ, Hälgelound, เฮลโกลันด์, Гельґоланд, העלגאלאנד, 黑尔戈兰岛