• Day 8

Val d’Isere. Vandring

September 1, 2021 in France ⋅ ⛅ 11 °C

Val d’Isere er lidt af en spøgelseby her 1. September. Den udgør ellers sammen med nabobyerne Tignes og Les Arcs verdens største skiområde, med plads til flere hundrede tusinde skiløbere på pisterne om dagen! Men sommerturisme kommer slet ikke op i den målestok, og nu er sommersæsonen også ved at være slut hernede, så der er fredeligt både på parkeringspladser og vandrestier!

Vi gik Le Tour du Mont Roup i dag. En fin rundtur omkring en knold på 2.770 m. gennem dale med nok flere tusinde Marmot (alpe-murmeldyr). Antallet er vurderet på, at det nok kun er en brøkdel vi ser, selvom de sikkert allesammen ser os! I passet valgte vi heldigvis at gå de sidste 100 meter op på selve toppen af Mont Roup, selvom der ikke var sti. Det er virkelig det hele værd, og giver noget helt andet til turen, da man pludselig får udsigt ud over hele området - og over til Mont Blanc igen - selvom det nu er fra en anden side. Det var også lige under toppen, at jeg næsten trådte på en Edelweiss!

Ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/mont-roup-…

Vi er nu kørt videre op mod Col de l’Iseran og holder ved en parkering ved broen Pont Saint-Charles i 2000 meters højde, og for første gang har vi aftensol ind i bilen. Det skal nu nok blive koldt lige så snart solen forsvinder, og vi går en klar nat i møde her på årets første efterårsdag!