Himeji-jo en Koko-en tuinen

October 25, 2018 in Japan ⋅ ☀️ 21 °C

Niet ver van Osaka - slechts 35 minuten met de Shikansen - ligt Himeji. Deze plaats is bekend van het kasteel uit de 13e eeuw Himeji-jo. Voordat de trein bij het station aankomt, zien we het met wit pleister afgewerkte kasteel Himeji al boven de stad uittorenen. Wat eens als een verstevigd landhuis op een heuvel begon, is door de eeuwen heen omgetoverd tot een heus kasteel met een enorme slotgracht, steile kasteelmuren, zware met staal beklede toegangspoorten en overal schietgaten. Himeji-jo staat dit jaar 25 jaar op de UNESCO werelderfgoedlijst en met een goede reden, het is prachtig. Alhoewel de geallieerden tot tweemaal toe geprobeerd hebben om het militaire bolwerk te bombarderen, is het ongehavend uit de strijd gekomen. Ooit afgedankt door het Japanse leger, is het verkocht voor (omgerekend naar 2018) zo'n EUR 1000. Later heeft men het historisch belang van het kasteel ingezien, teruggekocht en geheel opgeknapt. Zelfs het houten frame van het gebouw is geheel gerenoveerd. In het kasteel kun je nagenoeg overal bij en krijg je een fraai beeld van de zes verdiepingen, elk met z'n specifieke functie. Uiteraard is helemaal bovenin een gebedsruimte. Rondom het kasteel zijn de verdedigingswallen aangelegd, waarvan een deel ook fungeerde als verblijf. Na onze wandeling over het kasteelterrein gaan we lunchen. We vinken wederom een lokale delicatesse af: unagi hitsumabushi (gegrilde aal; op drie manieren te eten). Erg smakelijk, maar later leren we dat de betreffende aal op de bedreigde diersoortenlijst staat, oeps... Na de lunch gaan we naar het naastgelegen Koko-en. Hier zijn op plaatsen waar voorheen de huizen van samoerai stonden, een dertiental verschillende tuinen aangelegd. Genietend van de Japanse namiddag zon, bewonderen we de tuinen. Tijd voor de shikansen terug naar Osaka.Read more