Sightseeing Lhasa 2

November 9, 2016 in China ⋅ 🌙 0 °C

Ook vandaag gingen we twee plekken bezoeken. Als eerste het Potala paleis. Dit enorme gebouw bestaat uit een religieus gedeelte en een politiek gedeelte. Het is het winter paleis van de Dalai Lama. Alleen kan hij er dus geen gebruik van maken aangezien hij naar India is gevlucht.

In het paleis zelf mag je geen foto's maken maar het bestaat uit een grote hoeveelheid ruimtes en het staat uiteraard vol met Boeddha's. Ook liggen hier, op een aantal na (1,2,3 en 6 niet) alle overleden Dalai Lama's begraven. Een aantal van deze tombes hebben we kunnen zien.

Na de lunch gingen we vervolgens naar de Jokhang tempel. Dit is de oudste boeddhistische tempel van Tibet. In het gebouw staat het meest vereerde voorwerp van het Tibetaanse boeddhisme, de Jowo Shakyamuni. Dit is een standbeeld van Gautama Boeddha (een spiritueel leider) op 12 jarige leeftijd.

Om de tempel lopen vele Tibetanen een ronde van 1 kilometer door Barkhor straat. Dit is de kortste van de drie pelgrimspaden in/om Lhasa. De meeste gelovigen lopen, maar sommige gaan glijdend door de straten. Ze hebben dan een soort metalen handschoenen en een kniebescherming en laten zich dan naar voren vallen. Velen hebben ook een gebedswieltje bij zich en een kralenketting.

's avonds nog even terug gegaan naar het Potala paleis voor een avond foto.