Sightseeing Santiago

January 5, 2017 in Chile ⋅ ☀️ 26 °C

Gisteren in het hostel een Mexicaanse leren kennen die vandaag ook Santiago wilde gaan verkennen. Dit gingen we doen met een organisatie: Tours4Tips. Zij organiseren 'gratis' wandelingen door de stad waarbij je aan het eind zelf mag bepalen hoeveel je er voor wilt betalen. Een leuke manier om de stad in een korte tijd te ontdekken.

De ochtendtour begon om 10:00 uur en bracht ons eerst naar Mercado Central, de vismarkt van Santiago. Niet zo enorm groot als die in Tokyo, maar ook wel weer leuk om te zien. Vervolgens liepen we naar de groenten en fruit markt, La Vega Market.

Na een kort stukje met de metro kwamen we bij Cemetario General de Santiago. Dit is een enorme begraafplaats. Meer dan 2 miljoen mensen liggen hier begraven! Er zijn hele goedkope graven maar ook enorme mausoleums te vinden. Ook de voormalig Chileense president Salvador Allende ligt hier. Dit was de eerste democratisch gekozen socialistische president ter wereld. Hij werd in 1973 vermoord tijdens de Coup d'etat (de officiële lezing is zelfmoord). Deze coup werd geleid door Augusto Pinochet.

Pinochet was de bevelhebber van het Chileense leger en was het niet eens met de socialistische ideeën van Allende. Na de geslaagde coup door het leger op 11 september (9/11...) 1973 was Pinochet 17 jaar lang aan de macht. Velen verdenken de Amerikanen van steun tijdens deze coup. Het socialisme heeft veel overeenkomsten met communisme en dus waren de Amerikanen daar niet zo blij mee.

Tijdens het regime van Pinochet zijn er vele 'tegenstanders' gemarteld, vermoord en/of verdwenen. Pinochet heeft vrijwel alle staatsbedrijven geprivatiseerd wat uiteraard goed was voor degene met geld maar een stuk slechter voor de armere laag van de bevolking. Bijvoorbeeld het gratis onderwijs en de gratis gezondheidszorg van Allende verdween onder Pinochet en de kloof tussen rijk en arm werd dus weer groter.

Pinochet trad in 1988 af na een verloren referendum (54% stemde tegen hem om aan te blijven als president). Hij bleef tot 1998 wel weer de bevelhebber van het Chileense leger en gaf dus niet al z'n macht op. In datzelfde jaar werd hij tijdens een bezoek aan Londen gearresteerd maar wegens vermeende gezondheidsproblemen kwam het niet tot een proces. Hij mocht weer naar Chili vertrekken. In 2004 werd hij wel onder huisarrest geplaatst omdat een Chileense rechter vond dat hij op dat moment weer fit genoeg was. Hij stierf echter twee jaar later zonder dat hij ooit berecht is voor zijn daden.

Na dit stukje geschiedenis kregen we aan het einde van de tour een typisch Chileens drankje aangeboden. Dit was Terremoto (aardbeving). Erg zoet maar ook erg lekker. Chili heeft veel last van (zware) aardbevingen, dus hebben ze er maar een drankje naar vernoemd.

Na de lunch besloten we om ook aan de middag tour deel te nemen. Deze ging weer naar andere plekken dan de ochtend wandeling.

De belangrijkste plekken van deze tour waren La moneda palace en plaza de Armas. In La moneda palace zit de Chileense regering en dat was ook al het geval toen voormalig president Allende aan de macht was. Dit is dus ook het gebouw waar hij zijn dood vond tijdens de coup.

Plaza de Armas is het centrale plein van Santiago. Het is er gezellig druk met veel straatartiesten en dus veel toeristen.

Een lange en vermoeiende wandeldag. Maar wel leuk om de stad en ook vooral de geschiedenis van het land wat beter te leren kennen.