Valparaiso

January 6, 2017 in Chile ⋅ ☀️ 17 °C

Op zo'n anderhalf uur van Santiago ligt het stadje Valparaiso. Het ligt aan de kust en is vooral bekend om de street art (graffiti).

De Mexicaanse ging gisterenavond al weer terug naar Mexico, dus vandaag was ik met twee gasten uit Spanje. We gingen met de metro naar het centraal station en van daaruit per bus naar Valparaiso. De bus was erg luxe compleet met wifi en erg veel beenruimte.

We besloten om eerst naar het stand te gaan in Viña del Mar en dan 's middags een tour in de stad te doen. Ook hier hebben ze dezelfde organisatie Tours4Tips. Met 30 graden is het strand natuurlijk altijd een prima idee.

Om 15:00 uur begon de wandeltocht door de stad. Naast de street art is Valparaiso ook vooral erg heuvelachtig. Er zijn heel veel trappen maar ook heel veel liften. Zonder deze liften zou iemand die wat slechter ter been is, hier niet kunnen wonen.

De wandeling begon dan ook met een ritje in een van de liften. Verder vooral veel mooie voorbeelden gezien van graffiti. Dit veranderd continue. Iedere maand kunnen er weer ergens compleet nieuwe afbeeldingen op de muren zitten. Ooit was het verboden, maar nu het het handelsmerk van de stad is geworden, laat de politie iedereen vrolijk z'n gang gaan.

Dit keer was er geen gratis maaltijd maar was er een BBQ georganiseerd. Uiteraard ook erg leuk en gezellig. Om 1:30 uur gingen sommigen nog naar een club, maar om 8:20 wordt ik opgehaald voor mijn vlucht naar Buenos Aires. Dus deze sloeg ik even over.