Boca + drums

January 9, 2017 in Argentina ⋅ ☁️ 29 °C

Boca is een echte volkswijk van Buenos Aires. Er zijn alleen plekken in de wijk waar je niet moet komen. Voor de zekerheid maar vooral ook om gewoon wat informatie te ontvangen, wederom een wandeltour gedaan.

Boca is een erg kleurrijke buurt met 45.000 inwoners. Het is daarmee een van de kleinste wijken van de stad. De belangrijkste persoon van de wijk is Benito Quinquela Martin. Dit is een bekende Argentijnse schilder die in Boca opgroeide. Nadat hij in het buitenland succesvol werd, besloot hij om iets terug te geven aan zijn Boca. O.a. een school en een ziekenhuis.

In deze wijk is ook de tango ontstaan. In eerste instantie was het helemaal geen dans maar een soort gevecht tussen mannen om te bepalen wie er met een prostituee naar bed mocht... Nadat het in Boca was ontwikkeld tot een dans duurde het dan ook nog wel een tijdje voordat ook de welgestelde laag van Argentinië de dans omarmde. Dit gebeurde pas nadat het in o.a. Parijs erg populair werd.

Tijdens de wandeltocht zagen we veel gekleurde huizen en street art op muren. Vooral de straat Caminito is daar een mooi voorbeeld van. De wandeling eindigde bij het stadion van Boca Juniors, La Bombonera (de bijnaam van het stadion, chocoladedoos).

Het is met 50.000 plaatsen geen gigantisch stadion. Maar vanwege de enorme passie van de Argentijnen en doordat de tribunes erg dichtbij het speelveld komen, is het een van de meest intimiderende stadions ter wereld. Aangezien ik er nu toch was, ook maar gelijk een stadiontour gedaan. De kleuren van de club zijn blauw en geel (goud). De reden hiervan is dat dat de kleuren waren van de vlag van een schip dat toevallig de haven van Boca binnen voer. Dit was een Zweeds schip. De bekendste oud speler van Boca is Maradona. Hij werd door Boca aan Barcelona verkocht maar sloot zijn carrière als speler ook weer hier af. Hij heeft voor het leven een eigen vipbox in dit stadion.

De grote concurrent van de club is River Plate (eveneens uit Buenos Aires). River Plate heeft rood en wit als clubkleuren. De cola in La Bombonera wordt dan ook verzorgt door Pepsi, niet door Coca Cola!

's avonds gingen we met een grote groep vanuit het hostel naar een drum show. 1000 toeschouwers in een grote betonnen hal met op een podium een drum band. Het was een twee uur durend geweldig spektakel! Na de drum show gingen we nog even naar een afterparty.

Eerst stonden er een paar gasten met drums gewoon op straat te spelen (met overal mogelijkheid om bier of snacks te kopen). Iedereen werd door middel van een touw, wat door twee man werd vastgehouden, enigszins op de stoep gehouden om het autoverkeer niet te veel te hinderen. Daarna gingen we naar een club met gratis pizza en wederom een drumband op een podium. Mooi dagje Buenos Aires!