Dag 6 - Chillen in Matsumoto

April 19, 2017 in Japan ⋅ ⛅ 14 °C

De dag begon al met het ontbijt om 8 uur! Er werd een heerlijk traditioneel ontbijt voor ons klaargemaakt door Kensuke & Asuka. Ik begin er al steeds meer aan te wennen! Heerlijke gegrilde vis en omelet werden verorbert terwijl Yui-chan ook rijst met vis naar binnen probeerde te proppen. Tijdens het ontbijt hebben we lekker veel geklets waarbij Arjen zijn Japans kon oefenen (en ik instemmend meeknikken) en zij hun Engels. Wederom viel het me op hoe lief en geduldig de mensen hier zijn. Faith in humanity slowly restoring.

Now what to do? Nouja, simpel! De omgeving verkennen te voet! Op een kaart, die wij bij een touristencentrum hadden gekregen, stond namelijk dat er een park in de buurt was en die moest natuurlijk bezocht worden door onze Westerse hoofden! Zo gezegd, zo gedaan. Soort van. Het was best wel weer een trip! Zeker omdat de weg ernaar toe vrij stijl was, but we got this! Onderweg kwamen we de appelgaard nog tegen van de familie waar we verbleven. De appeltjes hingen helaas nog niet aan de boom.

Wow, het park was echt mooi, en groot. Overal Sakura bomen in bloei en zat om te doen. We begonnen met een klim (nog verder) omhoog naar Kami no Yama (berg van de goden). Daar was het vrij rustig en sereen. Toen we weer naar beneden waren gehobbelt (wat zeker niet handig was met mijn huidige schoenen; slipgevaar!!) Kwamen we zo een automaat tegen en hadden we lichte dorst. De regel is gebroken! Ik koos voor een drankje genaamd Fire Black wat eigenlijk gewoon weer Japans interpertatie van ijs koffie was. Smerig en ranzig dus. Helaasch, wederom lagen al mijn dromen in duigen.

Toen liepen we langs een glijbaan en ja, je kan niet in Japan geweest zijn en niet van een Japanse glijbaan af gaan natuurlijk. Zo gezegd, zo gedaan. Aparte ervaring. Niet aan de aan te raden. Ten eerste is de glijbaan vrij smal voor mijn fatsige lijf en ten tweede zit er een soort loopband constructie in met allemaal kleine cylindertjes die pijn aan je aars doen. Daarbovenop komt nog dat ik helemaal statisch was toen ik beneden kwam. Thor was er niets bij.

Vervolgens verder gelopen langs nóg meer Sakura-bomen (je zou denken dat het gaat vervelen, maar no way josé) en toen kwamen we langs een parcours waar Japanners aan het golfen waren. Met een hamer. Want Japan. Een stuk meer holes ook, we hebben bordjes gezien tot en met sowieso hole 32. Verder kwamen we nog zo'n roetsjbaan tegen (geen idee hoe het heet. Ze hebben ook zo'n attractie in Duinerell), maar dat was vrij prijzig en er klonk niet plesante, als volkslied klinkende muziek uit de boxen dus dat hielp ook niet echt.

Bovenop de heuvel hadden we een prachtig uitzicht over het landschap. Matsumoto ligt in een dal met kleine dorpjes eromheen. Super mooi uitzicht leverde dat op. Alsof dat nog niet genoeg was liepen we ook nog een soort museum met een panorama view tegen het lijf. Waar we dus gretig gebruik van hebben gemaakt om nog mooiere plaatjes te schieten. Na het park getemt te hebben zijn we weer terug gelopen naar onze verblijfplaats waar we even gechilled hadden.

Next stop, Matsumoto! Wederom pakte we onze pimpende fietsen (dit keer met foto) en zijn we weer als twee maniakken kriskras door het verkeer naar beneden gefietst en we hebben het weer overleeft. Fietsen geparkeerd en opzoek gegaan naar voedsel want we hadden honger! Terecht gekomen bij één of ander koffiehuis, waar ik alles behalve koffie bestelt heb (een smoothie en pancakes yum!). Was goed te versmaden. Met een volle maag gingen we weer op pad. Want we hadden een missie!

Die missie luidt: geru (gel) zoeken en een nieuw t-shirt. Easy life, zou je denken. Het gel was ook snel gevonden. Alleen komen die hier in nogal aparte varianten. Hard, super hard, wet and hard (klinkt goed), mega hard en ga zo maar door. Nu heb ik geen zin om me haar in een baksteen te veranderen dus heb ik met blind geluk maar wat gekozen. Heb het alleen nog niet in mijn haar durven smeren. Tweede missie een t-shirt was vrij pittig. Want alles wat we tegen kwamen was te luxe, te lelijk, te klein of te duur. Een warenhuis van 7 verdiepingen had 65% van één verdieping voor mannenkleden, waar vervolgens 80% weer golfkleding van was. Om maar even een beeld te schetsen.

Om het verdriet te verwerken zijn we maar wat rond gaan banjeren en hebben we wat tempels bezichtigt. Onderweg kwamen we zelfs nog een kindje tegen die ons gaijin (buitenlander) noemde en hard wegrende toen we zijn (of haar I dunno) richting opkeken. Uiteindelijk kwamen we weer terecht bij Matsumoto Castle waar het door het gebrek aan warm weer toch wat rustiger was. Oh en er liepen wat usagi (konijntjes) want iemand was blijkbaar z'n konijnen aan het uitlaten.

Verder koppeltjesduikelend kwamen terecht bij een Irish Pub. "Waarom niet" dachte we en daar hebben we lekker bier gedronken en wat gegeten. Arjen had lekkere bacon-iets met friet en ik een gegratineerde burger waar ik errrrrug lang op moest wachten. Toen Arjen de kaart las van de burger stond er letterlijk "with special white sauce" als Engelse vertaling ipv "tokubetsu na howaito (shiroi) sōsu to" wat er zou moeten staan. En tsja als je lang moet wachten op je burger met speciale witte saus, dan weet je het wel. Het werd dan ook de running gag van de avond en een typisch gevalletje "je had erbij moeten zijn". Burger smaakte prima overigens.

Daarna wilde we nog een (karaoke)bar onveilig maken maarrr klein probleempje, mijn cash doekoe was op. Gelukkig had ik op heenweg een bank gezien om te pinnen. Wij daarheen huppelen, probeer ik te pinnen, pakt dat ding weer geen maestro. Zo werd ons avondje kortbondig het hoofd ingedrukt en hebben we ons, op onze pimpende fietsen, maar weer naar boven begeven. Wat wederom, zwaar vermoeiend was. Conditietraining ftw. Na even bijgekomen te zijn, zijn we weer gaan pitten.

Day roku - signing off

TL;DR - Familie waarbij we slapen is echt superlief en geïnteresseerd. Lekker traditioneel ontbijt gehad. Een park in de buurt verkent. Golfen met hamers. Prachtige foto's vanaf panorama. Stad ingeweest. Gel gekocht en poging tot t-shirt. Tempels bezocht. Gegeten en gedronken in een Irish Pub. De avond te snel moeten afsluiten ivm gebrek aan international pinunits.

Quote van de dag: "Ja, hij is dood"
    Arjen Luesink 19-04-2017
    Japan, Matsumoto