Dag 20 - Hana Festival - Golden Week!

May 3, 2017 in Japan ⋅ ⛅ 19 °C

Vandaag gingen we Hiroshima zelf onderzoeken. Zoals jullie waarschijnlijk al weten is er hier een atoombom gedropt in de Tweede Wereldoorlog en wij waren van plan om vandaag daar wat meer over te leren. We begonnen ons zoektocht te voet, want je kan nooit genoeg lopen natuurlijk. Het is heel raar hier in Japan als je op sommige kaarten kijkt. In Kyoto was een stukje wat bijvoorbeeld heel kort leek, een pleuris end lopen. Hier in Hiroshima was het allemaal omgekeerd! Alleen maar beter natuurlijk!

We begonnen onze speurtocht bij de Atomic Dome. Een gebouw wat niet helemaal in elkaar is gezakt door de bom (de bom ontplofde 600meter in de lucht boven het middelste eiland van Hiroshima). Dit is nu een beschermd monument en staat als teken voor vrede van de Japanners. Dat er maar nooit meer zo een wapen gebruikt mag worden. Ruim 200.000 hebben alleen al in Hiroshima het leven gelaten door de bom. De dome staat naast het peace memorial park waar onder andere het museum staat en nog meer monumenten gericht op vrede en de bom. Zeer impressive om te zien en ik kan me niet voorstellen hoe het er toen uitzag aangezien alles weer opgebouwd is. Er liep ook een man rond bij de Dome, die allemaal mappen in verschillende talen had samengesteld over de beruchte dag. Hij was op de dag namelijk nog een fetus in zijn moeders buik. Door straling hebben veel baby's en fetussen het niet overleeft en hij claimde meer informatie in die mappen te hebben staan wat ze niet bij het museum hadden. Zijn familie's verhaal stond er ook in. Heavy allemaal. Er was ook een monument gemaakt waar je kon bidden die precies uitkeek op de A-dome.

Daarna wilde we naar het museum, maar het was een beetje druk. Wat blijkt nou? Het is Golden Week! Dit zijn drie nationale feestdagen achter elkaar in Japan waarbij alle scholieren vrij zijn en dus een lang weekend hebben. Super leuk voor ze, maar vergeet niet dat Japanners naast deze "vakantie" en de zomervakantie verder geen vakanties hebben (we hebben het nog niet zo slecht). Goede reden om los te gaan en dat kunnen ze hier wel! We liepen namelijk zo maar het begin van het Hiroshima Hana (bloem) Festival 2017 binnen waar ze met een optocht bezig waren. Super tof om te zien! Allemaal dansende, sportende mensen die in de optocht meeliepen. Allemaal school gerelateerd en de kleintjes werden natuurlijk ook niet vergeten.

Na een tijdje duurde het allemaal wel erg lang en probeerde we ons door de drukte heen te wurmen langs alle mensen en alle kraampjes die super lekker ruikend eten verkochtte. We wilde even wat lunchen, maar zijn uiteindelijk toch eerst richting Hiroshima Castle gegaan! Want ook Hiroshima heeft een kasteel en die laten we niet ongerept natuurlijk. Een flinke wandeling door de stad, zijweggetjes en ondergrondse passages later kwamen we bij het kasteel terecht en liepen we gewoon naar binnen. Het stukje binnen de kasteelmuren is gratis om te bezichtigen. Hier was ook een Shinto tempel te vinden waar Arjen aan een tablet een super awesome bericht heeft achtergelaten. Die berichten worden gezien als wensen gericht aan de goden. Als je deze op een tablet opschrijft en hangt dan worden die wensen naar de Goden toegebracht. Een mooie manier om ermee om te gaan.

Toen gingen we door naar het hoofdgebouw van het kasteel zelf. Uiteraard is het kasteel ook getroffen door de atoombom en zo goed als compleet weggevaagd. Op de kasteel grond waren ook alleen nog maar funderingen en omheiningen tezien van wat er ooit gestaan heeft. Alleen het kasteel is wel herbouwd zoals het er origineel uitzag. Ze hebben er alleen een museum van gemaakt. Super impressive, maar je mocht alleen geen foto's maken helaas. Hier hebben we harnassen van Samurai gezien, katana's, informatie over het ontstaan van Hiroshima, de effecten van de bom (met foto's) en nog veel meer. Op de bovenste etage had je uitzicht over Hiroshima zoals de keizer vroeger ook gehad zou hebben. Een educatief dagje al so far! Het kasteel had ook een katachtige mascotte! De lijst wordt weer groter.

Toen zijn we weer terug gelopen richting het centrum en kwamen we middenin het Hana festival terecht! Deze was nog vollop bezig. Ze hadden de grootste weg van Hiroshima compleet afgezet en het stond overal vol met podia waar optredens werden gegeven en kleine kraampjes die voedsel en drankjes verkochten! Een soort Parkpop, maar dan niet in een park. En cooler, want Japan. Zo hebben we even staan kijken bij een soort vrouwen drumband die ook een toneelstukje over demonen erbij deden (denk ik). Deze groep had ook een oudere fluitspelende man erbij zitten die er gewoon badass uitzag. In mijn volgende leven (als dat een ding is) wil ik die man zijn met de stem van die buschauffeur uit Kyoto.

Daarna liepen we door, even biertje gehaald, want nu mag je op straat drinken en kwamen we terecht bij een "rock" podium waar vier dames en een dude bezig waren met een optreden. Hier ook even bij staan kijken en ze waren nog best goed! Geen idee waar ze over zongen, maar het waren scholieren dus het zal wel niets heel bijzonders zijn geweest. De sfeer zat er in ieder geval goed in! Wij weer doorlopen nadat ze klaar waren en kwamen we weer terecht bij een groepje trommelfanaten die er nog verdomd goed in waren ook. Zo in sync, met danspasjes erbij en switchend van trommels alsof het niets was. Ik wil niet weten hoeveel oefening daarin zit. Er zat zelfs een dame bij die zo hard aan het glimlachen was van plezier dat je er zelfs ook spontaan van ging lachen. Flower festival = awesome!

Na een korte pauze in de schaduw genomen te hebben, (ik ben nog steeds een ginger eh) aangezien de zon immens zijn warme licht op ons neerdaalde, besloten we op zoek te gaan een craft beer cafe die ik eerder opgezocht had. Na wat rondlopen kloten hadden we hem gevonden en ondanks dat hij pas om 17:00 zou opengaan, was al open toen we aankwamen! Score!

Daar hebben we eigenlijk een groot deel van de avond doorgebracht. Met lekkere biertjes, (tegen belachelijke prijzen. Dat wordt droog brood eten voor een maand als ik thuiskom) lekkere hapjes en goede gesprekken hebben we ons vermaakt. Na een beetje bekomen te zijn van de schrok van de rekening maakte we aangestalte om een parfait shop te vinden! Dit keer moesten en zouden we slagen!

Wij liepen als twee beetje aangeschoten gaijin door de stad op zoek naar een parfait shop en je raadt het al, we hebben het niet gevonden. Alweer niet. Balen! Verslagen keerde we maar terug naar het appartement wat een flinke wandeling was die een stuk korter leek door het goede gezelschap. Eenmaal "thuis" aangekomen hebben we nog even ontspannen totdat we als een blok in slaap vielen.

TL;DR - A-dome bezocht en memorial park. Golden week en daarmee ook het bloemen festival. Drukte. Optocht gezien. Hiroshima castle bezocht. Terug naar het festival. Een aantal optredens bezocht. Naar een craft bier cafe geweest. Veeeeel bier gedronken. Geen parfait shop gevonden. Groot end terug lopen.

Dag - het gaat allemaal veels te snel - は、シャワーが小さくすることが多い