Zermatt 2024

• 42photos
  • 0videos
  • 760kilometers
  • Day 1

Cesta Praha - Lišov - Embd

August 10 in Czech Republic ⋅ ☁️ 18 °C

Vstávali jsme ve 4 ráno, uvařili si čaj do termosky a vyrazili. Adámek právě dorazil domů z nějaké párty, tak se s námi hezky rozloučil.
    V Lišově cca v 7.00 jsme nabrali Koláře.
    Cesta byla dobrá, minimální provoz.
    Do cíle jsme dorazili v 18.00.
    V ubytku nás čekala na uvítání láhev zweigertrebe a čokoláda. To bylo milé.
    Z terasy byl krásný výhled na hory, malý Matterhorn a jiné čtyřtisícovky.
    Večer jsme zdolali 3 láhve vína a nějaké panáčky mandlovice.

• Day 2–6

Embd - Zermatt 1620m- Berggasthaus Trift

August 11 in Switzerland ⋅ ☀️ 18 °C

Stoupání: 911 m
    Klesání: 100 m
    Délka: 6,2 km
    Doba: 11.00 - 15.00

Dnešní den začal slibně, vstávali jsme až po 7. Záhy jsem zjistila, že tak slibný den to nebude, bolela mě hlava, vůbec nevím z čeho 😀
    V klidu jsme se nasnidali, sbalili a vyrazili do Vistu. Měli jsme zjištěno, že tam je zdarma parkoviště a vlak stojí 19chf. Ve Vistu jsme zaparkovali asi v placené zóně, což jsme moc neřešili, zdálo se nám, že jsme na neplaceném místě. Došli jsme na nádraží, vlak měl výluku, tak jsme část měli jet busem. Při koupi lístků jsme zjistili, že nestojí 19, ale 38chf. Tak jsme trasu přehodnotili, že se nám vyplatí zaplatit parkoviště v Täschu a mít kratší, tudíž levnější jizdu vlakem. Vrátili jsme se k autu a dojeli do Täschu. Zbytečně jsme ztratili 1-2 hodiny. V Täschu jsme zajeli na nejbližší parkoviště. Hned se nás ujal chlapík a rychle jsme dojednali cenu parkování za den (10chf) a nabídl nám i taxi, cenově skoro stejně jako vlak. Odevzdali jsme klíčky, dostali pochybný lísteček s číslem a nasedli do taxi. Nic jsme neplatili, cena byla dohodnutá per huba. Až později jsme se trochu lekli, jestli vůbec ještě někdy uvidíme auto. No, uvidíme...
    V Zermattu bylo hodně turistů, město je krásné, jediná vozidla, která se tam pohybovala, byly takové maličké busíky na elektřinu.
    Rychle jsme se dostali na trasu a opustili město. Bylo děsné vedro a stoupání brutální. Naštěstí po cestě bylo pár stromů, pod kterými jsme se mohli schovávat před sluncem.
    Stoupalo se mi hrozně díky včerejšímu vínu a taky jsem měla nové boty, které nemám rozchozené. Nakonec jsem se dočkala cíle, na chatu jsme dorazili v 15h.

• Day 3

chata Trift 2337m - Schönbielhütte 2694m

August 12 in Switzerland ⋅ ☀️ 10 °C

Stoupání: 770 m
    Klesání: 430 m
    Délka: 10,8 km
    Čas: 8.30 - 14.30

Vstávali jsme v 7.00, snídaně začínala také v 7.00, byla dobrá - předmíchané müsli, tlustý plátek sýra, čerstvý chléb, marmeláda a máslíčko. Nacpali jsme se a v 8.30 vyrazili na cestu.
    Bylo vedro už od rána. Vůbec se nepotvrdila předpověď, že má být kolem 12°. Začali jsme stoupat a pak šli traverzem. Cesta byla o hodně pohodovější než včera, ale zabrat nám dala taky. Matterhorn jsme měli celý den vedle sebe, no nádhera. Cestou jsme se osvěžili v ledovcové řece, jen nohy a ani ne po kotníky, i tak nás ledová voda bodala do nohou, že to šlo vydržet jen chvíli.
    Když jsme se blížili k chatě, zaregistrovali jsme, že nad Matterhornem se něco děje. Zřejmě probíhala záchranná akce, protože tam pořád nalítával vrtulník.
    Na chatu jsme dorazili brzy, dali jsme si pivko, poseděli na terase, kochali se výhledy a pak jsme se šli ještě projít na hřebínek podívat se na ledovec.
    Pak jsme zase seděli na terase. Nad horami se začalo zatahovat a slyšeli jsme bouřku, vítr zesiloval.
    Večeře byla v 18.30 - polévka vývar se zelím, bramborová kaše byla nastavená asi krupicí (nebylo to špatné), na kostičky maso něco jako lunchmeat, a salát s chlebovými krutony, dezert puding se šlehačkou a karamelem.
    Po večeři jsme šli ještě na chvíli ven, kousek od chaty jsme viděli stádo kozorožců. Pěkná podívaná.

• Day 4

Schönbielhütte 2694m - Schwarzsee 2583m

August 13 in Switzerland ⋅ ☀️ 10 °C

Stoupání: 411 m
    Klesání: 536 m
    Délka: 8,8 km
    Doba: 8.30 - 12.30
    + něco navíc kolem chaty

Dneska nás čekala krátká etapa, proto jsme nemuseli pospíchat. Vstávali jsme před 7. Ke snídani byly rozsypané vločky a různé ingredience do nich, chleba, máslíčko, marmeláda, sýr.
    Na začátku nás čekal sestup do místa, kde jsme byli včera. Sešli jsme k řece a začali pomalu stoupat. Stoupání bylo ze začátku příjemné lesíkem, pak jsme šli prudce po sjezdovkách až k chatě. Přibylo hodně turistů a cyklistů, kteří se vyvezli lanovkou.
    Do chaty jsme dorazili ve 12.30h. Ověřili jsme si, že máme rezervaci a že je včetně večeře. Dali jsme si pivko a ještě vyrazili na výlet do okolí bez batohů.

• Day 5

Schwarzsee 2583m - Gandegghütte 3030m

August 14 in Switzerland ⋅ ⛅ 9 °C

Stoupání: 593 m
    Klesání: 148 m
    Délka: 7,3 km
    Doba: 9.00 - 13.30

Dneska byla snídaně až od 7.30 a byla nejlepší! Hodně různých baget a chlebů, croassanty, dobré sýry, barevný i bílý jogurt. No, opět jsem se hodně nacpala.
    Ráno bylo krásně, sluníčko, ale větrno. I když oproti předchozím dnům bylo nejvíc mraků.
    Asi hodinu poté, co jsme vyrazili, začalo pršet a déšť sílil, padaly i malé kroupy, nad Matterhornem byla slyšet bouřka. Nasadili jsme bundy, bohužel jsem si nevyndala návleky, tak mi nateklo do bot vrchem a byla mi zima na kolena, ale dalo se to vydržet.
    Šli jsme dost svižně, brzy jsme dorazili k lanovce, kde byla tácovna. Dali jsme si na zahřátí čaj s rumem a pak ještě horkou čokoládu. V hospodě jsme počkali asi hodinu, pak se vyčasilo a do chaty jsme dorazili za polojasna.
    Ubytovali jsme se a rovnou zaplatili. Sympatické bylo, že topili, tak jsme si dali sušit mokré věci.
    Šli jsme se projít na skálu vedle chaty. Objevili jsme krásný bivak, kde jsme poseděli, vypili Kolářů plechovky s vínem, udělali skupinové foto a šli zpátky do chaty. V předpovědi hrozili bouřkami.
    Večeře byla dneska brzo, v 18.00.

• Day 6

Gandegghütte 3030m-Zermatt - Niederwald

a pak
    Stoupání i klesání: 263 m
    Délka: 5,5 km

Snídaně byla brzy, v 6-6.45, ale nebyl problém, když jsme přišli snídat v 6.30. Kromě klasiky byl navíc banánový chlebíček, mňam.
    Dneska jsme v podstatě jen klesali do Zermattu. Cestou byly krásné výhledy na Matterhorn a okolní kopce. Bylo slunečno, až horko.
    V Zermattu mě uchvátil obr preclík, tak jsme si ho koupili. Byl výborný.
    Skočili jsme do vlaku do Täsche, jel na vteřinu přesně. Chvilka napětí, jestli nám vrátí auto a kolik nás to bude stát... Dopadlo to dobře, auto máme a cena byla stejná, kterou jsme domluvili v neděli. Uff 😀
    Popojeli jsme na nedaleké parkoviště, chvíli hledali ubytko, aby bylo po cestě do Furkapassu. Tam si chceme udělat zítra krátký výlet před cestou domů.
    Našli jsme cenově dostupné v městečku Niederwald. Než jsme tam dojeli, stavili jsme se ve Vispu v COOPu koupit nanůčka a něco k večeři. Měli jsme docela problém, dneska byl nějaký státní svátek a většina obchodů měla zavřeno. Zachránil nás COOP na pumpě.
    V Niederwaldu jsme se ubytovali a já s Kolářema jsme se šli projít do Blitzingenu a jinou cestou zpět. Pavlík odpočíval na pokoji. Moc se nám tu líbilo, jakoby člověk procházel skanzenem. Navíc byl Kolář v sedmém nebi, protože jsme potkali stepníka rudého. To je jedovatý pavouk, který se nachází i na Moravě a je vzácný. Kolář ho dlouho mordoval, aby si ho pěkně vyfotil. Vůbec se nebál jeho jedovatosti.
    U ubytka byla restaurace, tak jsme tam zašli jen s Pavlíkem, dali jsme si röschti natural a röschti se sýrem a vejcem a víno, pak jsme si s Kolářema dali víno na pokoji.

• Day 7

Niederwald - Furkapass - ČR

August 16 in Switzerland ⋅ ☀️ 11 °C

Stoupání: 260 m
    Klesání 260 m
    Délka: 4,2 km

Snídaně byla v 7.30 a byla opět výborná. Novinka pro mě byla banánovo jablková marmeláda, rebarborová marmeláda a ještě jedna neznámá. Všechny byly výborné.
    Po snídani jsme se sbalili, skočili do auta a popojeli do sedla Furkapass 2429 m, kde jsme si udělali krátký výlet k ledovci Rhonegletscher. Stoupali jsme loukou nad silnicí, cestou jsme se kochali rozkvetlými horskými kytičkami. Láďa nevěděl, co má fotit dřív. Na hřebeni jsme potkali několik opevnění z války.
    Pohled na ledovec byl boží.
    U auta jsme se převlékli do relativně čistého oblečení, cestou jsme se stavili v COOPu ve městě Ilanz a nakoupili pověstné švýcarské čokolády a samozřejmě nanůčka.
    Cesta autem byla plynulá, nikde jsme nepotkali zácpu. V Lišově jsme vysazovali Koláře kolem 23h, doma jsme byli v 0.30h.