• Day 3

Jaskyňa Narodenia

November 18, 2017 in Palestine ⋅ 🌙 11 °C

Veľmi som túžil mať sv. omšu v Jaskyni Narodenia, ale ako sa tam dostať?
    Náš sprievodca mi poradil, že každé ráno o 5h sa tam slúži sv. omša. Večer líhať unavený z celodennej púť-nej turistiky a ráno vstať minimálne o pol piatej, je trochu náročné; ale povedal som si, že keď sa zobudím, pôjdem. Niektorí spolupútnici chceli ísť so mnou, ale ja som si nebol celkom istý, či sa vôbec zobudím ... zobudil som sa! Prichystaný som vyrazil z izby hotela a zo 7-ho poschodia som scupkal na prízemie - ranná rozcvička je za mnou :-) Vo vstupnej hale už niekoľko ľudí čakalo... Poprosil som ich aby išli neskôr (majú ešte čas), pretože ja by som chcel koncelebrovať a musím ešte nájsť miesto, kde je sakristia. Vyrazil som do tichej, tmavej ulice. Prišiel som do jaskyne a tam nejaký pravoslávny mních ma jednoducho vyhodil - nemám tam čo robiť!!!
    - "Kde je sakristia?" - pýtam sa.
    - "Hore" - strohá odpoveď.
    Začínam mať divný pocit, že sakristiu nenájdem včas ... vošiel som do vedľajšieho otvoreného kostola sv. Kataríny Alexandrijskej a prešiel som okolo istého pána. On mi dal otázku či som kňaz. Keď som prikývol, povedal po taliansky a anglicky: Rýchlo!
    Viem, nemusí mi to hovoriť ... hľadal som to miesto, ako som vedel ... obliekam sa sám v sakristii (ostatní iste už čakajú pred jaskyňou, veď máme cca 2 min do začatia). Poprosil som o liturgické texty (podal mi slovinsky :-) do rúk mi dal kalich, pod pazuchu vymenený slovenský liturgický text a vykročili sme do chrámu... v duchu si myslím:
    ...už asi omša začala, asi budem slúžiť pri jednom z bočných oltárov ... nevadí, do jaskyne sa síce nedostanem teraz, ale friško si odslúžim sv. omšu a posledných pár minút pobudnem v jaskyni, keďže naposledy som si odstál vyše 90 minút a do jaskyne som sa dostal na 10 sekúnd...
    Ale Pán (a pán) ma viedol do jaskyne ... neveril som vlastným očiam ... budem slúžiť sv. omšu priamo na mieste Narodenia Pána ... sám (v sprievode spolupútnikov) a v slovenčine! S úmyslom za jezuitov a uzdravení vzťahov ... po skončení sv. omše sme mali 8 minút na odfotenie sa a spokojne vychutnanie si priestoru...
    Keď sme prišli na raňajky, vyrozprávali sme čo sa stalo, a Rasťo nám povedal, že ráno sa tam tradične slúži sv. omša len v taliančine, alebo latinčine ... asi si slúžil kdesi inde ... neskôr zistil, že miestny kňaz, ktorý slúžieva sv. omšu, niečo sa mu stalo s nohou a musel do nemocnice a keďže sa v sakristii ukázal nejaký kňaz tak ho františkáni nemuseli zastupovať...
    Pán prekvapení znova ma prekvapil, že nesplnil mi "iba" moju túžbu, ale prekročil hranice a urobil aj nečakané (celebroval som sv. omšu v mojom rodnom jazyku za moju rodinu jezuitov). Z mojej strany to chcelo len vstať... oplatilo sa!
    Otec františkán ospravedlňujem sa, je mi ľúto toho zranenia!

Foto:
    - ulice ráno o 5h
    - vstup do baziliky Narodenia ... nikoho ani nohy ...
    - Spoločné foto po sv. omši
    - 90 minút čakania na 10 sekúnd "dotknutia sa" miesta narodenia... bežný "nával" pred jaskyňou Narodenia.