Cultuur!!

July 19, 2015 in Vietnam ⋅ ☀️ 32 °C

We zijn gedurende onze trip al vele malen cultureel bezig geweest, maar de intellectuele invalshoek ontbrak nog een beetje. Vandaar dat we vonden dat we maar eens een museum moesten bezoeken. De echte reden is dat we in Vietnam voor het eerst iets dergelijks kunnen doen zonder meteen ons dagelijks budget kwijt te zijn. Dus maar meteen 3 musea bezocht!
    Het indrukwekkendste museum was met stip het ‘Vietnamese women’s museum’, hierin staat de Vietnamese vrouw centraal. Na een bezoekje aan dit museum kijk je opeens heel anders aan tegen de ‘irritante’ verkoopvrouwen op straat. En wist je dat 40% van de Vietcong uit vrouwen bestond! Na een bezoek aan dit museum kun je alleen maar veel respect hebben voor de vrouwen in Vietnam. Maar eigenlijk geldt dit natuurlijk voor de gehele Vietnamese bevolking. Ongelooflijk hoe dit land continu onderdrukt is, de littekens zijn te zien door het hele land en het land gaat nog steeds gebukt onder deze zware historie. Al zie je aan de andere kant het land wel herrijzen door de creatieve en ondernemende jeugd.
    Daarnaast hebben we een kijkje genomen in de ‘Hoa Lo prison’ die door de Fransen is gebouwd en gebruikt werd om Vietnamese opstandelingen in op te sluiten. Later hebben de Vietnamezen zelf deze gevangenis ook gebruikt om Amerikaanse piloten die neergeschoten waren in onder te brengen. Deze gevangenis werd onder de Amerikanen ook wel gekscherend het ‘Hanoi Hilton’ genoemd, omdat de omstandigheden beter waren dan in een hotel (kerstdiners, sporttoernooien, etc.) Waarschijnljk verstandig om ook af en toe de Vietnamees gekleurde bril even af te zetten.
    Ook zijn we naar de Imperial Citadel van Hanoi geweest die recentelijk op de Unesco World Heritage lijst is geplaatst. Dit is de ‘Verboden stad’ van Beijing en vanuit hier werd ook het commando gevoerd voor de oorlogen (zowel door de Fransen gedurende de koloniale periode als door de Vietnamezen tijdens de Vietnamoorlog – hier de American War genoemd). Dit was verder niet heel indrukwekkend, maar Mike was al meer dan tevreden om de commandobunker binnen te lopen van waaruit de belangrijke beslissingen genomen werden in de verschilende oorlogen.