Vientiane

September 13, 2015 in Laos ⋅ ⛅ 31 °C

Vientiane, de kleinste hoofdstad die we gaan tegenkomen op onze reis, maar een half miljoen inwoners. Als je rondloopt heb je ook meer het idee van een dorpje, heel gemoedelijk gaat het eraan toe. We kwamen aan op een zondagochtend en alle winkeltjes waren nog gesloten, het was zelfs lastig om een ontbijtje te scoren.

Wat is er te doen in deze hoofdstad van Laos? Niet veel eigenlijk. De enige reden waarom reizigers hier blijven hangen is de vele ambassades van omringende landen om een visum te scoren, zo ook wij. First thing maandagochtend meteen naar de ambassade van Myanmar, hier krijgen we te horen dat we woensdagmiddag ipv woensdagavond het visum kunnen ophalen, mooi, want dan kunnen we meteen door naar VangVieng, Tubing Capitol of the World ;)

In de tussentijd zijn we naar het bezoekerscentrum van COPE geweest. Deze organisatie zet zich in voor de inwoners van Laos welke een ledemaat zijn kwijt geraakt door 'bombies' (Clusterbommen). Laos is het land waarop de meeste bommen zijn gevallen per hoofd vd bevolking. Terwijl ze niet eens in oorlog waren (het gaat hier om de Vietnam oorlog). Dagelijks worden er nog bommen gevonden die niet ontploft zijn en ook dagelijks raken er mensen gewond en verliezen armen/benen. Deze COPE organisatie verzorgt protheses en fysiotherapie aan de gewonde Laotianen. Hierdoor tellen ze weer mee in de samenleving, een geweldig initiatief!!