Final destination

April 26, 2016 in Ecuador ⋅ ⛅ 22 °C

Na het bijzondere en bizarre avontuur op de Galapagos eilanden, stonden Guayaguil, Cuenca, Vilcabamba en Quito nog op de planning.

Het devies in alle plaatsjes was eigenlijk geen toeristische activiteiten meer ondernemen en een beetje uitrusten van alle hectiek. Op dat moment wisten we natuurlijk nog niet dat de spanning nogmaals opgevoerd werd door een aardbeving. Al met al hebben wij hier zelf veel geluk mee gehad, echter is het een enorm drama voor alle mensen in de getroffen gebieden. We waren net een dag op tijd weg uit Guayaguil en gelukkig niet vastgehouden aan ons eerste plan. Dat was twee weekjes chillen aan de kust in Ecuador en dan hadden we in het epicentrum gezeten. Na de aardbeving zei iemand erg toepasselijk: "Het lijkt wel of jullie in een final destination film zitten met al die incidenten." In plaats van de kust trokken we de bergen in naar Vilcabamba om in een soort budget resort bij te komen. Tijdens de aardbeving zaten we op een terras op een berghelling en voelden we de aarde zo'n 30 seconden op en neer gaan. Het is een gevoel alsof je een beetje aangeschoten bent en alles gaat draaien, lampen die heen en weer schudden. Een beangstigend gevoel! In eerste instantie dachten we dit is hier vast normaal, echter een snelle blik op de locals die hun adem inhielden en stopten waar ze mee bezig waren vertelde ons anders.

Naast deze ervaring ging het niet echt lekker met Mike na het duikongeluk en kreeg hij veel last van zijn borst na de vlucht uit de Galapagos en de trip de bergen in. Volgens de duikarts was het vrij normaal een lange nasleep te hebben, echter was een controle in Quito noodzakelijk om zeker te weten dat de lange vlucht naar huis geen probleem op zou leveren. De longarts in Quito vond het verbijsterend hoe goed hij er aan toe was en zei nogmaals 'you're very lucky'. De pijn was duidelijk te verklaren als nasleep van alle druk op de borstkas en inwendig werd alles als oke bestempeld. Dus nog wat souvenirshoppen, alles achterlaten wat we niet echt nodig hebben voor de slachtoffers van de aardbeving en op naar huis. We kijken er naar uit iedereen weer te zien en te spreken, tot morgen!