Livraria Lello - porto

October 11, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 20 °C

I dag prøvede vi så igen, med bussen, men heller ikke denne gang lykkedes det, den kom ikke.
    Vi bestilte en taxi, for vi ville godt tidligt derind.
    Vi kom til på den hårde måde at forstå hvorfor bussen ikke kom, der er simpelthen så megen kø ind til byen når alle skal på arbejde. Taxa chaufføren måtte også give op han kørte os så til metrostationen, hvorfra det tog fem minutter at komme til centrum.
    Vi stoppede lige før jernbroen, hvor metroen kører over, for at gå over, broen er lavet af “lærlingen” hvis mester har bygget Eiffeltårnet 🙂
    Vi ankom til boghandlen, omend lidt forsinket, men køen var rimeligt.
    Læg mærke til på den lille film, hvor meget køen er vokset, da vi kommer ud.
    🎬 https://youtu.be/4Qqlq0FoiJ8 📽
    Her lidt om boghandlen....
    I Porto ligger en af verdens tre smukkeste boghandel, bygningen er meget flot, boghandlen blev startet i det 18 århundrede. Indvendig er den endnu mere speciel, ud over bøger også rummer den et meget flot og bevaringsværdigt interiør.
    Men hvorfor besøger over en million mennesker denne butik ? Det kommer sig af at forfatteren til Harry Potter bøgerne har opholdt sig i længere tid i Porto og har hentet inspiration fra denne boghandel.
    I 2015 besluttede man sig for at tage entre til butikken, idet de fleste bare skulle ind og fotografere, pt. koster det 5 Euro for at komme ind, de refunderes ved køb af en bog.
    Nu står man timer i kø for at få en billet og bagefter for at komme ind.
    Vi besøgte også banegården med de flotte blå mosaikfliser, som tiltrækker rigtig mange turister.
    Guiden afsluttede med en kop kaffe og kage ☕️🍰på strøget, hvorefter vi tog bussen tilbage.
    På dette tidspunkt er det ikke et problem med bussen, nu nærmest raser og skramler den afsted gennem de smalle gader, hvor der nogen gange kun er en cm fri på hver side af spejlene, som i forvejen er sat meget ind 😏