Trundecolumbus

I starten af 2017 tog projektet – at køre rundt i Europa med en autocamper i længere tid – for alvor form og blog'en her har til formål, at familie og venner kan følge med i hvad vi går og laver, og hvor vi er henne.
Living in: Denmark

Lagos

Yesterday in Portugal

En tur ned langs med havnen hvor et af de første salgssteder for slaver lå tilbage i 1444, det blev forbudt i 1820, men tænker “eksisterer det i grunden ikke i stor stil endnu” bare lidt anderledes organiseret??
    Videre ned gennem den gamle bydel og ud til turist strandene som på denne tid af året nærmest er affolket, men vejret er med os og der er til at være der.
    På vej tilbage så vi at der blev afholdt indsamling til fordel for et andet hundeinternat, der er åbenbart mange af dem.
    Efter Lagos går turen op til en inddæmmet sø.

Area de servico, Lagos

December 15 in Portugal

Sidst vi kom forbi her var der optaget af et Tivoli og vi valgte at køre videre.
    Denne gang lykkedes det, pladsen er godt optaget men stadig fin afstand imellem de enkelte ac.
    En tur ned gennem byen, besøg på det lokale marked, en gruppe unge spiller musik i gågaden, rundt omkring lidt forskelligt aktiviteter til børn.Read more

Den anden uge

December 14 in Portugal

Der er tid til at komme videre, selvom der er meget der kunne laves endnu.
    Ugen gik med at forbedre indhegninger og diverse shelters som giver skygge og læ for regn.
    Området hvor hundene er, har haft mange træer som gav skygge, men efter sidste års storm væltede træerne og dele af indhegning blev ødelagt.
    Det var svært at tage derfra uden at få en hund med, men Trofast, Vaks, Husky og Pluto måtte blive tilbage, jeg valgte at tage den sødeste af dem alle med, den med den med rød/gule aftegning på billede tre.
    Vi tog afsked med de andre efter middag og satte kursen mod Sagres.
    Vi vil lige have vasket tøj inden vi kører til Lagos.

Den første uge

December 8 in Portugal

Vi arbejder stadig på at forbedre muligheden for at frivillige har gode muligheder for at bo her.
    Onsdag skete der dog et uheld på stedet.
    Hende der har det, kom uheldigvis imellem to hunde der kom op at slås, og fik flækket knoglen på den ene finger, jeg kørte hende til brandstationen i den nærmeste by, de har også en fuld udstyret ambulance, de overtog og kørte hende til Faro hvor hun blev opereret og syet, hun kom hjem torsdag aften, med en wire igennem fingeren for at kunne holde dem i ro.
    Den ene af hundene blev kørt til dyrlæge, den er også bleven syet, poten var revet op.
    At det er så vigtigt med ordentlige forhold til frivillige, er fordi stedet i år er godkendt til dette og er med i helpx.net hvor man via nettet kan udse sig steder hvor man kan hjælpe til på frivillig basis og opleve et andet land på nært hold.
    Her idag var der et velgørenheds arrangement i Sagres på et sted som hedder Bossa Nova, hvor alt overskud går til hunde stationen.

Mayday Algarve

December 3 in Portugal

Midt i naturparken har et engelsk par indrettet et sted for hjemløse hunde, vi mødte en frivillig derfra for en uge siden, og vi besluttede selv at støtte med noget frivilligt arbejde.
    Denne non profit organisation, har navnet Maydayalgarve, hende som står for det hedder Karen.
    Lige nu er her ca 88 hunde i forskellige aldre, der er indfangede gadehunde, løskøbte lænkehunde, syge hunde og indleverede hvalpe.
    Der er en del andre frivillige, deriblandt et ungt tysk par som bor i en campingvogn som stedet har, det giver muligheden for at kunne opholde sig og bo på stedet
    Vi fik som første opgave at gøre ude området færdigt, med grus, kunstgræs og pavillon så det også føltes rart at være der.
    Næste projekt er omkring indhegning i hundeområdet.

Praia do Amado

December 1 in Portugal

Efter en overnatning ved Carrapateira og en cykel tur om formiddagen, flyttede vi til denne plads, der er nemmere adgang til stranden og nye gåture som skal udforskes.
    Men først en lille historie.
    Vejret var fint her lørdag morgen, naboerne sad udenfor og fik morgenmad, tænke hvorfor ikke og satte vore borde og stole ud, der var rigeligt med plads og ikke så mange som holdt der.
    Inden vi kom rigtig igang kom der en forbi som lå på pladsen, han lå der også sidst vi var der, han sagde til os og til de andre “lige til information, dette er en p plads, altså ikke tilladt at have borde og stole ude, det skulle man respektere, ligesom at de lokale respekterede at vi holdt der, blev der først kigget skævt til os, blev den måske lukket”
    Det er lidt en gråzone, hvad kan man tillade sig og hvad ikke.
    I går på den lille p plads bag ved markedet i Aljezur, var pladsen optaget af 80% campere, her holdt der en tysk camper som på trods af de få pladser havde sat en stol ud, så at der ikke kunne parkeres mellem ham og den næste person bil, da denne bil kørte flyttede han yderligere stolen længere væk så at han fik endnu mere frirum, det synes jeg så ikke man kan tillade sig, men hvor er grænsen.
    Vi måtte give ham ret, pakkede bord og stole sammen og spiste indenfor, sidedøren er jo stor 🙂

Aljezur

November 30 in Portugal

Vi havde en overnatning, med strøm, på Campismo do Serrão, mest fordi vi havde bøvl med gasvarmen. Opstart af varmen og blæser bruger strøm, og den lå i underkanten, det skyldes gråvejr og at vi havde ikke kørt så meget.
    Ved kontrol af flasken føltes det som om der stadig var 3 liter gas tilbage.
    Om natten kan temperaturen godt komme ned på 10 grader, på nuværende tidspunkt.
    Vi var næsten de eneste på pladsen, som var delvis lukket ned, men vi fik batterierne ladet op, og alligevel gik varmen i stå hen på morgenstunden.
    Endnu en kontrol af gassen viste at, nu var den ihvertfald var tom.
    Vi fik den byttet på en tankstation ikke langt derfra. Så nu kan vi forhåbentlig sove igennem.
    Vi kørte derfra til Aljezur, holdt bag ved markeds bygningen og dik handlet lidt ind af grønsager.
    Efterfølgende en tur op til den gamle ruin, med en formidable udsigt.
    Vi valgte ikke at overnatte der, og kørte tilbage til den skønne plads ved Carrapateira.

Parking Carrapateira

November 27 in Portugal

Her ved denne p plads hvor man også kan overnatte, går vandreruten The Fishermans Trail forbi, hele ruten fra Zagres til Porto Covo er på små 200 km.
    Her ved Carrapateira er det muligt at gå en sløjfe på ca 12 km.
    Se kort video herunder
    🎬https://youtu.be/V33HnMKvF2U 📽
    Der er på ruten 3 forskellige scenarier, en med flotte kystveje, hvor der går træbroer ud til klipperne, en anden del af turen er inde i et frodigt grønt bakket område og den sidste del går igennem et klitområde.Read more

Capo de S. Vicente

November 26 in Portugal

Seværdighed her, det mest sydvestlige punkt, fyrtårn og der letzte bratwurst vor Amerika, en kult pølsevogn. 🌭
    En tysk mand har i 1996 startet med at grille pølser her det blev hurtigt en succes og kort tid efter kom denne pølsevogn, fra 25 oktober til 19 marts holdes ferie, så denne “seværdighed” var lukket 🙂Read more

Sagres

November 23 in Portugal

Vi gjorde holdt på parkeringspladsen foran fæstningen ved Sagres, der holdt en del ac der i forvejen. Vi besøgte anlægget og brugte nok et par timer derinde, ret imponerende.
    Et kæmpe område med gangsstier helt ude på klipperne, en del lokale fiskere havde taget plads uden for de afmærkede områder, hvor de med livet som indsats at fange dagens fisk.
    En lille kirke ligger også inden for murene, som kun vender fremad mod byen, bagfra kunne ingen angribe.
    En labyrint omkransede et “blow hole” en lille sprække/hul i klipperne hvor luften med voldsom kraft bliver presset ud igennem i takt med de største bølger.
    Unde den efterfølgende gåtur så vi en del ac’ere som holdt på toppen af en bakke med udsigt ud over bugten, vi kørte derover og holdt et par nætter.
    Dagene gik med gåture langs med kysten som er så betagende at man ikke lige bliver træt af dem.
    Sidste billede er ikke brand, men solnedgang bagved ac pladsen.

Never miss updates of Trundecolumbus with our app: