Trundecolumbus

I starten af 2017 tog projektet – at køre rundt i Europa med en autocamper i længere tid – for alvor form og blog'en her har til formål, at familie og venner kan følge med i hvad vi går og laver, og hvor vi er henne.
Living in: Denmark

Så har vi en speciel dag

October 15 in Portugal

Som er fejret med et glas vin 🍷 🍷 og vi glæder os dagligt over turen, er taknemlig for at vi har muligheden for at få disse oplevelser sammen 🇩🇰🇩🇰

Arouca Geopark

October 13 in Portugal

Vi valgte “relativt” tidlig at køre op i nærheden af vandre rute 16.
    S. Pedro Velho ca 1000 m over havet. Denne rute har 3, seværdigheder et Udsigts tårn 1077 m, en udsigtsplatform og en sten som har givet navn til et majsbrød, pga sin specielle overflade.
    Se kort video her......
    🎬https://youtu.be/QZOjpCK1w8g 📽
    Efter turen derop med bil, den tog lidt hårdt på 1. Piloten, smalle veje, højden og tit ingen afskærmning, fandt vi en picnic plads med skygge så at vi kunne lade Freja være i bilen.
    Vandreturen er på 12 km og tager ca 3,5 til 4 timer, der har sidste år været mange skovbrande hvilket området stadig bærer præg af.

Arouca

October 12 in Portugal

Mellemstop til Passadicos do Paiva, en anlagt vandre sti, delvist opbygget i en trækonstruktion ca 8 km lang.
    Vi besøgte turistkontoret for at høre lidt mere om køb af billetter, det koster nemlig 1 euro pr person at benytte den.
    Den skal vi selvfølgelig prøve, men der er jo masser af andre ting omkring Arouca området, blev vi informeret om i de fantastisk flotte lokaler hvor turist kontoret har til huse. Vi valgte at dele området op og bruge et par dage i Arouca GeoparkRead more

Livraria Lello - porto

October 11 in Portugal

I dag prøvede vi så igen, med bussen, men heller ikke denne gang lykkedes det, den kom ikke.
    Vi bestilte en taxi, for vi ville godt tidligt derind.
    Vi kom til på den hårde måde at forstå hvorfor bussen ikke kom, der er simpelthen så megen kø ind til byen når alle skal på arbejde. Taxa chaufføren måtte også give op han kørte os så til metrostationen, hvorfra det tog fem minutter at komme til centrum.
    Vi stoppede lige før jernbroen, hvor metroen kører over, for at gå over, broen er lavet af “lærlingen” hvis mester har bygget Eiffeltårnet 🙂
    Vi ankom til boghandlen, omend lidt forsinket, men køen var rimeligt.
    Læg mærke til på den lille film, hvor meget køen er vokset, da vi kommer ud.
    🎬 https://youtu.be/4Qqlq0FoiJ8 📽
    Her lidt om boghandlen....
    I Porto ligger en af verdens tre smukkeste boghandel, bygningen er meget flot, boghandlen blev startet i det 18 århundrede. Indvendig er den endnu mere speciel, ud over bøger også rummer den et meget flot og bevaringsværdigt interiør.
    Men hvorfor besøger over en million mennesker denne butik ? Det kommer sig af at forfatteren til Harry Potter bøgerne har opholdt sig i længere tid i Porto og har hentet inspiration fra denne boghandel.
    I 2015 besluttede man sig for at tage entre til butikken, idet de fleste bare skulle ind og fotografere, pt. koster det 5 Euro for at komme ind, de refunderes ved køb af en bog.
    Nu står man timer i kø for at få en billet og bagefter for at komme ind.
    Vi besøgte også banegården med de flotte blå mosaikfliser, som tiltrækker rigtig mange turister.
    Guiden afsluttede med en kop kaffe og kage ☕️🍰på strøget, hvorefter vi tog bussen tilbage.
    På dette tidspunkt er det ikke et problem med bussen, nu nærmest raser og skramler den afsted gennem de smalle gader, hvor der nogen gange kun er en cm fri på hver side af spejlene, som i forvejen er sat meget ind 😏

Porto

October 10 in Portugal

Vi ville tage bussen 8.25 ind til Porto, men 9.30 var der kun kommet en ud af fire linie 15 forbi set officielle stoppested, og den den ville ikke tage imod penge, vi opgav og fik resten af dagen til at gå med at omrokere og gøre rent i bilen.
    Om eftermiddagen lykkedes det at komme med, jeg havde en fantastisk guide på turen hun vidste hvad vi skulle se og hvor 🙂
    Livraria Lello, en boghandel, var et af målene, skuffelsen var stor da vi troede vi havde fundet den, en flot butik også med en trappe, men fyldt med designvarer mm. 🤨
    Vi havde sat næsen op efter noget lidt mere specielt.
    Det viste sig at det var den forkerte, den anden lå lidt længere oppe af gaden, men der var kø for at komme ind, så vi valgte at udsætte det til i morgen.
    Så tog vi ud at spise med gademusikanter lige over for, hyggeligt, stadig lunt og fin aftenstemning.

Ferie i Porto

October 9 in Portugal

Hvad er nu det, 🙂 jo det er jo rent faktisk anstrengende at rejse rundt, der er mange indtryk der skal bearbejdes, man skal hele tiden tage stilling til hvor skal vi nu sove i nat, skal man have en plads med faciliteter eller går det en dag mere osv.
    Her i Porto har vi valgt en campingplads, her kan man lade stole og borde stå når man går fra bilen, der er varmt bad inkluderet og faktisk er det på dette tidspunkt, ikke dyrere end nogen af de camperpladser som ligger ved storbyer, hvor der bare er en indhegning.
    Derfor kalder vi det ferie 🙂🙂
    Man kan ikke sammenligne campingpladsen her med en i DK, det er rent men nedslidt, personalet er venlige og hjælpsomme
    Berit var med bussen inde i den gamle bydel, i morgen tager vi begge derind. Vi tog cyklerne til en aftentur ind mod byen, så et vaskeri som stadig var i brug og gik en tur i de små gader, hvor der er en hel anden kultur end vi er vandt til, man sider ude på gaden, man spiser sammen i små restauranter som sikkert ikke kunne godkendes i DK.

Parque Natural do Alvao

October 7 in Portugal

Efter en overnatning i Mondim de Basto tog vi tidlig afsted op til naturparken, vi havde udset os et kapel hvor bilen kunne parkeres og hvis alt gik godt, tage en overnatning der.
    Parkens største attraktion efter naturen, er et af Portugals større vandfald.
    Man kan køre op til et udsigtspunkt, eller som vi gjorde, stille bilen ved kapellet og så tage vandrestien derop. Lige på dennne årstid og med tørke syner vandfaldet ikke af meget, men en flot natur og gode vandrestier.
    Men giv agt, vejene er smalle, der er megen stigning og efter den hvide stribe yderst på asfalten er afgrunden (hvis striben er der :-))
    Vi overnattede deroppe, stedet er lige udenfor nationalparken, man må ikke overnatte i den.
    Total ro, helt mørk, flot stjernehimmel, om natten kom der af og til nogle kraftige kastevinde ud af ingenting og så vindstille igen, man kan godt forstå at skovbrande i bjergene kan være svære at styre.
    Nu går det videre mod Porto

Ponte de Lima

October 3 in Portugal

Vort første stop i Portugal, en af de ældste byer. P pladsen har ingen faciliteter, men wifi, ligger bynært og flot beliggende ned til floden Lima.
    Romerne har åbenbart bygget den første bro her, det blev for besværligt at krydse floden, man har med figurer forsøgt at vise hvor.
    Vi vil bruge tiden til at se om det er mulighed for at købe et portugisisk simkort til internettet.
    Ligeledes vil vi se om det er muligt at købe eller leje en portugisisk gasflaske, det kan være lidt køligt om morgenen, så lidt varme vil ikke være af vejen.
    Det er meget hyggeligt her, fredag er republikkens dag så forretningerne er lukket, så vi planlægger at blive her til søndag.

Fisterra

October 1 in Spain

Fra Santiago de Compostella går pilgrimsruten videre ud til fyrtårnet, som ligger efter Fisterra.
    Herude ligger også en ac/p-plads, højt oppe på et plato for enden af en vej, med en utrolig flot udsigt ud over Atlanterhavet.
    Tak til Jette Anni for tippet.
    Jeg satte Berit af 10 km før, hvorefter hun gik med pilgrims stien derud.
    Før solnedgang gik vi en tur op på bjerget, hvor man kan se havet hele vejen rundt.Read more

Never miss updates of Trundecolumbus with our app: