Rust en Isfahan

September 18, 2022 in Iran ⋅ ⛅ 20 °C

Na een heerlijke nacht doen we het rustig aan. Mijn gids voelt zich ook niet zo goed, dus deze ochtend bestond vooral genieten van de binnenplaats van het hotel. In de middag zijn we de stad in getrokken. Naseh is een uitstekende gids en weet precies waar we lekker kunnen eten en zitten. Hij weet ook erg veel van architectuur, waardoor hij veel kan uitleggen over de architectuur van de gebouwen. Ik vroeg hem waarom hij zo veel weet over architectuur. Het antwoord dat daarop volgde bracht ons uiteindelijk helemaal bij de politieke situatie van Iran.

Naseh, mijn gids van IranNomadTours, die een groot deel van het jaar door brengt in de stoffige natuur van Iran, heeft op school geleerd over olie. Olie is een enorme sector in Iran, omdat ze veel olievelden hebben. Hier valt dan ook veel geld te verdienen is. Naseh was na een landelijke test 98ste geworden van de 200.000 studenten. Hoe goed hij er ook in was, leuk vond hij het niet. Daarom ging hij zich richten op architectuur. Daar was hij ook erg succesvol in en zijn ouders moedigden hem aan om een goede baan te krijgen. Hij liet mij zijn portfolio zien en Wauw wat kan die vent tekenen. Hij zou zeker een goede architect geworden zijn. Maar gebouwen tekenen maakte hem ook niet blij. Hij besloot dat hij meer buiten wilde zijn. Meer bergen beklimmen. Zo is hij als gids terecht gekomen bij IranNomadTours. Zijn ouders vinden het helemaal niks en hij is dan ook niet meer welkom thuis. Toch vindt hij het belangrijk om mensen te laten zien hoe Iran er uit kan zien en wat voor culturele schatten er verborgen liggen in de bergen. De Iraanse regering probeert langzaam restanten van andere culturen uit te wissen. Ook de nomaden behoren volgens de overheid tot nutteloos en voegen niks toe aan de samenleving. In de afgelopen 50 jaar is het aantal nomaden in Iran afgenomen met maarliefst 80%. De overheid doet er van alles aan om deze ongeschoolde en wilde mensen te temmen. Naseh is het niet eens met dit beleid. Hij is dan ook zeer fel tegen het beleid van de overheid en de Islam. Zijn manier om hier tegenin te gaan is mensen kennis laten maken met de cultuur en samenleving.

Mohammed, de andere gids uit het begin van mijn avontuur, heeft ook een bijzondere achtergrond. Mohammed was ooit 2de geworden in de nationale wetenschap olympiade. Ook hij heeft besloten niet het gewone pad te bewandelen. Hij wil de lokale bevolking helpen door toeristen mee te nemen en de cultuur te ervaren. Of er ook een politieke reden achter zit betwijfel ik niet, maar dat bleef wel onbesproken.

Deze stad staat bekend om zijn Gaz. Gaz staat bij ons beter bekend als nougat. Deze nougat is veel puurder, bevat nauwelijks suiker en veel betere pistachenoten. Naseh heeft de beste Gaz van de stand naar onze hotelkamer laten sturen.