Brug oversteken

September 14, 2022 in Iran ⋅ ☀️ 15 °C

De rivier die we volgen stroomt te snel om doorheen te lopen. Gelukkig is er een oude, vervallen en zeer roestige brug die we kunnen gebruiken. Eén ezel had daar geen zin in en moest met drie personen naar de overkant geduwd worden. Zodra de eerste geit de weg had gevonden volgende ze allemaal en kwamen zonder problemen aan de overkant.

Deze oversteek ging een stuk beter dan een oversteek die Mohammed en zijn familie vier jaar geleden meemaakten. Naseh vertelde mij dat ze een vergelijkbare brug met een grotere rivier probeerden over te steken. Niks bijzonders voor de familie, maar dit keer besloot hun paard, dat voorop liep op de brug, dat hij er toch geen zin in heeft. Hij keerde om en de ezels volgden het paard terug naar de oever. Eenmaal bij de oever probeerde Mohammed met geluiden en stenen de dieren naar de overkant te krijgen. Het paard besloot dat het wel door het water kon lopen. En dat kan hij, maar de ezels die volgenden waren kleiner, zwaar bepakt en konden niet tegen de stroming op. De familie zag hun hele huishouden in een paar seconden wegstromen. De dagen daaropvolgend hadden ze niet eens kleden om op te slapen en moesten op de grond liggen. Enkel wat ze op zich droegen en de geiten is wat erover bleef.

Ondanks deze enorm tegenslag hebben ze weer een huishouden op kunnen bouwen en gaan door met hun nomadische levensstijl.