Panama - anden dag.

August 20, 2016 in Panama ⋅ ⛅ 25 °C

Vi startede dagen med morgenmad i restauranten. Vi var først dernede omkring halv 10 og de havde godt nok travlt, så vi må hellere komme ned lidt før i morgen.
    Så gik vi op og gjorde os klar til en tur i poolen. Vi kom op til poolen for at opdage det stadig var overskyet og ikke så ud til at klare op, vi fin dog en svømmetur. Da det så småt begyndte at regne gik vi ned på værelset og gjorde os klar til at tage ind og se Panama kanalen.

Vi fik prejet en taxi ind til kanalen, Charlotte pruttede om prisen og vi fik turen til 10 dollar. Der var omkring 11 km derind, det syntes vi lige var langt nok at gå. Vi blev kørt ind til et visitor center vi havde læst om på nettet. Den lå lige ved kanalen med udsigt til når skibene skulle igennem, der var desuden er museum om kanalen som den er nu, hvordan den blev til og alle de facts man kunne tænke sig at vide om kanalen. Vi startede med en 3D film om kanalen, der fortalte kort om historien bag kanalen. Vi fik at vide at omkring 16 ville der passere et skib igennem. Vi kunne så lige nå igennem museet og derefter finde en plads med god udsigt til kanalen og skibet. Det var imponerende at se. Skibet kommer først ind nærmest i en tragt, der er lidt bredere i starten end når den kommer ind bag portene. Her forbindes den med tov eller vejre til to nærmest tog på hver side i for, og en i hver side i bag. De trækker så skibet ind i kanalen mellem sig. Den kommer så ind i den første del med låger i hver ende. Foran ligger en lille båd og en lidt større som guider båden gennem hele kanalen. Så lyder der en klokken også falder vandstanden i den del båden er i mens vandstanden stiger en smule i det næste "kammer" når der så er samme vandstand i de to "kamre" åbner to porte og skibet bugseres vidre af "togene". I det næste kammer lukkes portene igen og vandstanden falder yderligere til vandstanden i havet på den anden side af den næste port. Alt det vand pumpes tilbage i det første rum så der er klart til et nyt skib. Efter nummer to kammer kan skibet sejle ud på havet. Meget imponerende at se, har videoer i alle kan se når jeg kommer hjem.

Efter at have set det besluttede vi os for at prøve at tage bussen ind til byen og finde et sted ved vandet at spise. Vi fik hjælp på visitor centeret til hvilken bus vi skulle tage ind til byen. Vi fandt så ud af denne bus kun kørte os til "Hovedbanegården". Der var der ingen der forstod engelsk vi gik rundt længe for at prøve og finde ud af hvad vi skulle. Til sidst mistede jeg lidt tålmodigheden og ved hjælp af Charlottes telefon med et kort og lidt fagter hjalp en dame os med navnet på hvor bussen skulle til og fagter der viste os hvor bussen holdte. Vi kom på bussen, dog kom vi aldrig rigtig til et sted med restauranter da vi kørte ved vandet. Så vi endte med at køre med ret langt, og pludselig var vi i et slumkvarter hvor vi ikke turde stige af. Lige inden hvad vi tror var endestationen var der et okay område med en McDonald's. Vi blev enige om bare at stå af og spise der og så tage en taxi hjem.
    Vi fandt en taxi, tror ikke han anede hvor vi skulle hen da vi gik ind, for han sagde det kun kostede 5 dollar og vi skulle lige sætte hans ven af først. Han blev sat af og chaufføren bad om at se adressen igen, vi kunne mærke på ham han vist ikke helt vidste hvor vi skulle hen. Vi endte tilbage ved McDonald's, hvor han måtte holde ind og spørge en anden taxi chauffør om vej. Da vi nåede frem ville han have flere penge, det lod jeg Charlotte om, for jeg kan være lidt for blød, hun holdte hårdt på de 5 dollar så det fik vi det til. I morgen skal vi have endnu en slap-af-dag og se om vi kan finde os en af de berømte Panama hatte og få med hjem, godnat! 😄😴😴