Satellite
Show on map
  • Day 101

    Første måned på UC Davis

    October 23, 2016 in the United States ⋅ ☀️ 23 °C

    Der er nu gået lidt over en måned siden kurserne startede. Jeg havde i torsdags min første "midterm" som er en ud af 3 eksamener som bestemmer min endelige karrakter på kurset. Den var sværere end ventet, 40 multiple choice spørgsmål uden hjælpemidler.
    Jeg har fundet en hest jeg må ride hver torsdag. Kim som er en pige et år ældre end mig, men også på første af kandidaten tilbød mig om jeg ville ride hendes hest, Ted hver torsdag. Hun er desuden den ansvarlige for et af de internship jeg tager.
    Jeg er nu blevet nød til at stoppe mit internship i malkekvæg stalden, ved kalvene, da mine to andre internships er startet, og lederen i malkekvægstalden vil ikke have man er i kontakt med andre kalve. Det er fair nok, da der jo er en risiko for smitte mellem kalvene. Så jeg måtte sige farvel til min lille for tidlig fødte kalv. Hun har det dog godt, masser af energi. Snakker stadig lidt med en af dem der arbejder derovre, han siger hun har masser af energi og har det godt.
    Internshippet med Jersey kalve begyndte i tirsdags hvor vi fik 4 kalve ind. Vi var lige ved at miste en af dem, men hen over natten blev han frisk og var rigtig sulten næste morgen. vi får løbende kalve ind, 4 af gangen. Halvdelen fodres med nogle kønshormoner for at se om det kan få tyrekalvene til at producere flere sædceller (mener jeg). På dette internship skal jeg hver mandag, tirsdag og torsdag morgen fodre kalvene sammen med 2 andre.
    I går (Lørdag) startede mit andet internship. vi fik 22 tyre kalve ind. Vi brugte næsten hele dagen derude, fra 10:30 til 18:30. De skulle alle vaccineres, vejes, have nøje afmålt kalve blanding og vand, have mælk i flaske og der skulle tages to blodprøver af dem hver. Så jeg har nu prøvet alle ovenstående ting. Tog blodprøve fra 2 kalve, fra halsen, var lidt nervøs for hvordan og hvorledes med det. Men det viste sig at det kan jeg sagtens finde ud af, jeg stak faktisk kun forkert en gang, ellers ramte jeg blodåren og fik fyldt glassene, yay, succes oplevelse! :D
    Så fra nu af hedder det op klokken 5- 5:30 alle andre dage end søndag, for at fodre kalve.
    Man kommer til at lære en masse mennesker at kende gennem mine internships, det er fedt, da de jo alle er Animal Science studerende. Størstedelen af dem er det de kalder "Prevet". Herovre skal man have en bachelor i Animal Science inden man kan komme ind på dyrelæge studiet. Dvs. at størstedelen af dem der læser Animal Science læser det kun for at kunne komme ind på dyrelæge studiet, og de hedder så alle sammen "Prevet".
    Bor sammen med nogle rigtig søde mennesker. Jamie, min rumbo er god til at køre til supermarkeder med os når vi mangler noget. Næste mandag er der halloween, så næste weekend er halloween weekend, det glæder jeg mig til at opleve. Jamie bliver her i den weekend, så vi skal ud og se noget og lave noget sammen, det bliver hyggeligt.
    Read more