• Cruiz'in Europe
  • Søren Hornbæk
  • Cruiz'in Europe
  • Søren Hornbæk

Cruiz' in Europe

Vores drømmerejse!
6 måneder gennem Europa, uden nogle mål, men med en masse drømme om at opleve frihed og ikke mindst møde en masse mennesker og deres kultur. Vi plejer at sige: "vi starter i Esbjerg og så kører vi sydpå". 😊
Läs mer
  • Markedsdag i Bayonne.

    4 maj 2024, Frankrike ⋅ ☁️ 18 °C

    Boder på begge sider af floder. Folk der står i lange køer ved bestemte boder, friske grøntsager eller lækkert kød. En bonde der står med sine hjemmelavede oste. Streetfood boder som for tænderne til at løbe i vand. Synd man ikke kan dufte maden på videoen. Dejlig atmosfære.
    Selve byen er meget farverig og smuk, med snoede brostensbelagte gader.
    Läs mer

  • Pintxo Eguna

    4 maj 2024, Frankrike ⋅ ☁️ 24 °C

    Bayonne centrum er delt op i to bydele Petit Bayonne og Grand Bayonne, delt af floden Nive.
    Hver år har disse bydele en konkurrence om at lave de bedste Penãs. Bayonne ligger i en region på grænsen til Spanien. Denne region nægter at bruge hverken spansk eller fransk sprog, så de har deres helt eget. 😳 Penãs er det samme som en bruschetta. Altså en lille skive brød med noget lækkert fyld ovenpå.
    Mange spisesteder melder et hold til denne konkurrence. De starter tidligt og laver de lækre Penãs. For dem handler det om at blive kåret til den bedste. Det er lidt af en festdag for dem, ikke alle er ædru. Når kl slår 18 åbnes dørene og gæster kan købe disse Penãs for 1 eller 2 Euro. Det er frivilligt. Overskuddet går til velgørenhed. Nu handler det så om, for gæsterne at finde de her spisesteder og købe Penãs, og selvfølgelig øl/vin.
    Der er lavet et kort over bydelen og så går skattejagten ellers i gang. 😁
    Vi nåede 7-8 steder og på kortet var der 36. Der var også lige en bus vi skulle nå, ellers havde vi vel spist og drukket endnu. 😁🤔
    Läs mer

  • Hul i teltet

    5 maj 2024, Frankrike ⋅ ☁️ 20 °C

    Ja så skete det, der ikke måtte ske. Det er gået hul på dette ene ben på teltet og da det er på luft er det altså ikke så smart. 😱. Og nu lover de regnvejr fra nu af og det næste døgns tid. Men med høje temperaturer. 🥴.
    Så vi er rykket ind i en hytte på campingpladsen, for 2 overnatninger. Så kan bilen også tørre i bunden, der samler sig jo lidt kondens under madrassen, også selv om der er riller i bunden af ladet. Men det var vi forberedt på og lufter ud når det er muligt.
    Teltet ligger til tørre, bunden er godt mudret efter vi trak det op af den mudderpøl det stod i. De fik 31 mm dagen før vi kom, så græsplænen svupper godt.
    I morgen kører vi ind til byen og køber noget lappegrej.
    Om lidt tager vi bussen ind Biarritz, der er marathon i dag. Mon ikke der også sker andet end det....
    Läs mer

  • Biarritz

    5 maj 2024, Frankrike ⋅ ☁️ 20 °C

    Marathon så vi ikke så meget til. Det var næsten overstået da vi endelig ankom med tram-bussen.
    Men flot er der! Flotte strande, små hyggelige spisesteder og kæmpe hoteller. Der er gjort en del ud af at lave nogle udsigtspunkter og hyggelige gangstier og promenade terrasser. Der er grønne buske langs alle stier med hvide blomster, der dufter helt fantastisk.
    Det er en havneby med tilhørende spisesteder langs kaj kanten, vi sad og fulgte med i om en mand med fiskestang fik bid. Hyggeligt!
    Vi så en Stenvender (fugl). Sådan een har jeg ikke set før.
    Läs mer

  • Saint-Jean-Pied-de-Port

    7 maj 2024, Frankrike ⋅ ☁️ 12 °C

    Så går turen videre mod Pamplona i Spanien. Efter en dag med reperation af teltet og heldagsregn, tager vi videre.
    Vi kører af snoede veje gennem Pyrenæerne, det er det sjoveste.
    Hov ... Der holder mange busser og autocampere. Hvad sker der dér?
    Det er så en smuk gammel by, rundt om et stort fæstningsværk. Perfekt til en gåtur mellem bygerne.
    Läs mer

  • Camping Ezcaba

    7–9 maj 2024, Spanien ⋅ ☁️ 11 °C

    Så er teltet slået op igen, aftensmaden spist. Campingpladsen ligger få kilometer fra Pamplona's centrum.
    Pamplona er jo kendt for deres tyreløb i gaderne. Det er heldigvis ikke på denne årstid. Det er jeg bestemt ikke tilhænger af.
    Nå... Men byen skulle eftersigende være et besøg værd, så det opdager vi i morgen.
    Läs mer

  • Pamplona

    8 maj 2024, Spanien ⋅ ☀️ 18 °C

    😱 busture i Pamplona! Hold på hat og briller. Jo jo... Der er ståpladser i bussen, men det er da kun for vovehalse. Og tidsplaner.... Jo jo.... De findes da også, men til hvad???? 😂
    Vi kom forbi tyrefægter-arenaen og forventede måske at det var en fantastisk bygninger. Måske var den smuk indefra, men udvendig en den lidt kedelig. Der er tyrefægtning hele denne uge og ligesom tyreløb er det bestemt ikke noget for mig.
    Faktisk havde vi store forventninger til Pamplona og så heldigvis også mange smukke gader og historiske bygninger. Men generelt syntes vi at byen var lidt en flad fornemmelse.
    Gaderne bærer præg af at de bliver brugt til tyreløb, der er ikke noget i 2 meters højde der ikke kan flyttes.
    Der var 2 stjerneformede fæstninger. Den ene indrammer den gamle bydel på smukkeste vis. Den anden er omdannet til en grøn oase mit i beton byggeriet.
    Midt i centrum ligger en kæmpe park, stor og smuk. Med legepladser, søer, smukke træer og blomster. Og en lille cafe. Dejligt sted at holde middagspause. Han glemte at lave vores mad, så vi fik en gratis øl 🍻. Men da maden endelig kom, smagte det bare ekstra godt.
    Camino de Santiago går gennem byen, så vi så flere vandrere med tunge ben.
    Aftensmad, blev til en snack i den flotteste bar/ restaurant. Der hænger skinker i hele barens længde.
    Läs mer

  • Køretur fra Pamplona til Getaria.

    9 maj 2024, Spanien ⋅ ☁️ 20 °C

    Vi rykker os få kilometer på lang tid. Turen går gennem det smukkeste landskab og gennem hyggelige landsbyer. Vi ser den ene bjergtinde efter den anden, afløst af dale med små eller større landsbyer. Vejene snoer sig og vejret er skønt. Der dukker havgus op jo tættere vi kommer vandet. På en højderyg, hvor vi kører i dejlig solskin, ser vi skyerne ligge som et tæt tæppe under os. Selv politiet måtte stoppe og tage et billede! 🚓
    Vi har planlagt at køre gennem/ forbi 5 byer der ligger langs kysten. Planen er lidt og lurer om vi skal køre retur fra den campingplads som vi nu finder. Der er ikke mange pladser at vælge imellem. Det kræver jo også noget fladt jord og det der er, er bebygget. Vi kører til San Sebastian, som helt sikkert er et besøg værd. Men man skal ikke komme i bil, trafikken er så kaotisk i byen og p-pladserne er ikke lavet til Dodge Ram.
    Vi kører videre i det skønne landskab gennem Orio, Zarautz og i Getaria vælger vi at spise på en skøn fiskerestaurant på kajen. Havgusen ligger stadig over vandet og den modsatte bred. Nu er kl over 15 og vi har ikke fundet et sted at overnatte. På kortet viser der sig ingen campingpladser, før om små 100 km. Vi beslutter at køre efter det nu. Så kan vi komme tilbage og nyde byerne.
    Läs mer

  • Jagten på en campingplads

    9–12 maj 2024, Spanien ⋅ ☁️ 19 °C

    Turen går videre gennem den sidste by, Zumaia. Den er lige så skøn som de andre. De er alle et besøg værd. Så når vi nu kommer til campingpladsen vil vi vælge 4 overnatninger, for at bruge tiden på at besøge de byer. Perfekt! Så er det planlagt. 😁
    Bortset fra at den plads som vi havde tænkt, slet ikke har plads til vores type camping. Den mindede os ellers om en plads vi var på sidste år, i Italien. Nå men godt så. Vi må jo finde den næste plads. Kl. nærmer sig 18. Næste plads er fuld booket. 😳.
    Den næste er en byggeplads. 😳 Nu er kl tæt på 20. Tja... Vi prøver en mere ellers må vi tage et hotel.
    Endelig. På Camping Playa Arenillas var der plads. Puha.... Det blev lidt for spændende.
    Er det på tide at revurdere vores forventninger om at der selvfølgelig er plads når vi kommer frem. Eller skal vi til at booke på forhånd og så blive i længe tid på samme plads. Det vil give os mulighed for at køre ud fra pladsen og undersøge området i ro og mag.
    Vores rejsedage bliver måske lidt for hektiske, når vi på turen gerne vil opleve, men samtidig også nå at handle og finde en plads. Det er jo ikke engang højsæson endnu!
    Vi bliver her på pladsen i et par dage, går ture på stranden og holder lidt ferie. Der er nok at se på, så vi behøver ikke flytte os i dag.
    Läs mer

  • Camping Playa Arenillas

    10 maj 2024, Spanien ⋅ ☁️ 20 °C

    Skønt vejr. 20-24 gr og næsten skyfri himmel. Vandet stadig så koldt at Søren ikke vil i = så er der stadig isterninger i. 🥶
    Vi har været et par timer på stranden og vandet trak sig længere og længere ud. Det gav mulighed for en lille gåtur langs klipperne.
    Klipperne er smukke skulpturer med ruer, muslinger og østers på, hvor vandet normalt går op til. Når vi sad på stranden, var der nok 2 meter op til højvande kanten.
    Der ligger en lille restaurant over stranden, hvor vi fik lidt øl og drinks og en snack.
    Läs mer

  • Aftenhygge

    10 maj 2024, Spanien ⋅ ☀️ 18 °C

    I morgen tidlig tager vi stilling til om vi skal køre videre eller blive en dag mere. Vejret bliver ikke lige så skønt som i dag.....nu må vi se!
    Og så kommer der da lige lidt aftensol. Spam....
    Hvis man lægger mærke til stenene i forgrund på første og sidste billede, kan man se at vandet er på vej ud igen.
    Läs mer

  • En ekstra dag - Rettelse

    11 maj 2024, Spanien ⋅ ⛅ 22 °C

    Vi tog en ekstra dag her. Nyder gåture på stranden. Solen skinner fra en skyfri himmel. Lige indtil havgusen kommer rullende ind fra havet. Det er et smukt syn, men også lidt koldt. Vi beslutter at spise middagsmad inden vi går via stranden over til modsatte side. Det passer også med at tidevandet har trukket vandet tilbage.
    Sikke en oplevelse at gå inde i havgusen! Vi kunne se andre mennesker som spøgelser i tågen.
    Senere var der flyveopvisning, af ikke mindre end 12 havørne, henover campingpladsen.
    Ja vi mødte så en tysk fugle kigger. Det er 12 Gåsegrippe som svæver over klippen og campingpladsen. 😳 Wauw.... Så blev det pludselig endnu mere interessant. Foto fra Wikipedia.
    Läs mer

  • Camping Riberduero

    12–14 maj 2024, Spanien ⋅ ☁️ 15 °C

    Vi starter ud med at køre i regn og helt overskyet. Men landskabet er stadig flot. Bløde bakker afløst af helt lodrette klipper. Jo tættere vi kommer Valladolid jo bedre vejr bliver det og temperaturen stiger til over 20 gr. Landskabet ændre sig også, vi kører i ca 1000 meters højde. Store flade plateauer med kæmpe bjergtoppe, med sne, i det fjerne. Vi kører gennem den ene spøgelsesby efter den anden. Vi er virkelig kommet ud på bøhlandet. Der er nærmest ingen biler på vejene. Vejen er snorlige, ja der er faktisk ikke andre veje end den vi kører på. Lige før vi kommer til campingpladsen begynder der at være vinmarker, kæmpe store marker, det er vinregion Cigales. Midt i det hele ser Søren en Gåsegrib, den sidder kun 15 meter fra os.
    Campingpladsen ligger i udkanten af Peñafiel. Meget hyggelig og pæn lille plads, med gode forhold.
    Läs mer

  • Aftenhygge i Peñafiel

    12 maj 2024, Spanien ⋅ ☁️ 23 °C

    Det viser sig at dagligvare butikker har lukket om søndagen i Spanien. 😳 Ups... Nå pyt! Der er 20 min gang ind til centrum af Peñafiel, så vi går ind for at spise på en restaurant. Der er så fest i byen, 2 steder står en DJ og spiller op til fest. Den er vi med på. Så vi finder en bar der serverer gode øl og har et par stole med udsigt over pladsen hvor Dj'en spiller. Fantastisk! Restauranterne åbner så heller ikke før kl 21, så der er masser af tid til en øl. Vi støder på en gut som guider os hen til en bar/restaurant som har åbent før kl 21. Her møder vi de hyggeligste gutter som kun kan få ord engelsk, men de er flinke og maden er god. Her bliver vi rådet til at tage til Segovia, så der kører vi over i morgen. Dejlig aften.Läs mer

  • Farvel til Camping Riberduero

    13 maj 2024, Spanien ⋅ ☁️ 23 °C

    Efter en dag i solskin med, kort- og terningspil og en gåtur til købmanden, venter vi på regnvejr. Mens vi venter kommer blåskaden og henter brød. I nat var det så en firbenet tyveknægt vi havde besøg af. Den hentede brød fra posen. 😳Der kom et ordentligt regnskyl, men teltet klarer det fint. Nu kører vi videre mod Zaragoza.Läs mer

  • Køreturen mod Zaragoza

    14 maj 2024, Spanien ⋅ ☁️ 8 °C

    På en køretur der strækker sig over 320 km, skifter landskabet fra vinmarker med kæmpe Bodegas (vinslotte), til kæmpe golde sletter med klipper spredt ud med rund hånd. Alle steder ligger der ruiner af gamle huse og gårde. Til at starte med er jorden næsten hvid men senere bliver den fuldstændig rød. Klipperne bliver større og ligner næsten "Grand Canyon". 😄
    Jeg har prøvet at tage billeder af al den "ingenting" vi er kørt forbi, men det er svært at få med på billeder.
    Den campingplads vi havde regnet med at skulle ligge på i Zaragoza, var fuld booket 😳. Så må vi jo videre.
    Läs mer

  • Camping Lake Caspe

    14–16 maj 2024, Spanien ⋅ ☁️ 14 °C

    Vi starter ud med at møde hundredvis af storke, de bygger rede i alle pæle langs togbanen og landevejen. Alle kirketårne har mindst en storkerede.
    Markerne bliver mere og mere golde. Kornet kan dårligt gro. Men løsningen er solceller. Det er de største områder med solceller vi nogensinde har set. Smart, for herude i intetheden er der da ingen som kan blive generet af dem.
    Pyt med at der var optaget i Zaragoza. Her på Lake Caspe er der da bare helt fantastisk. Som navnet antyder ligger pladsen ned til en kæmpe sø.
    Teltet er sat op og lufttørrer mens vi går en tur til søen. Måske er det her Søren skal bade?
    Läs mer

  • Travetur til Mas de la Punta.

    15 maj 2024, Spanien ⋅ ☀️ 16 °C

    Søren skal vi ikke gå en tur?😁 Jeg har set en rute på google maps, som går et stykke lang floden og ind til noget der hedder Mas de la Punta. Der står at den er ca 7 km. 🙂☺️
    Vejret er perfekt og vi går ad en ret god sti/markvej. Der er så fantastisk flot herude i "ingenting". Der er så meget "ingenting" at det er smukt.
    Mas de la Punta er en parkeringsplads med mulighed for at sætte både i floden. På klipperne i vandkanten svømmer der kæmpe stimer af små bitte fisk. Vandet er dejligt og hvis ikke vi havde en gåtur foran os, så var vi nok hoppet i. Vi kommer forbi nogle plantager med ferskentræer og Søren snupper da lige et par stykker. De smagte dejligt. 🙂
    Nå men de 7 km passede også meget godt. Men der var så også 7 km hjem. 😂😂
    Trætte ben og fødder.dk.
    Men vi gør det gerne igen..... Om et par dage. 😳😂
    Läs mer