De cacao route

February 1 in Colombia ⋅ ☁️ 26 °C

We zijn inmiddels aanbeland in Trompito, een klein dorpje 27 km van Santa Marta, waar we 3 dagen verblijven. Een prachtig gebied waar ik de komende dagen nog verder over schrijf. Maar eerst het geweldige verhaal over cacao dat we vandaag beleefd hebben.

We zijn op bezoek bij Finca la Fortuna, een kleinschalige cacaoboerderij bij Trompito. De historie van de familie van Henry Serrano Ramírez, Arrelis María Suárez en hun 3 zonen gaat terug tot in de guerrilla tijd eind vorige eeuw. De familie Serrano bezat een boerderij in de bergen en er was veel geweld, waarbij ook familieleden om zijn gekomen. De economie draaide op coca. In 2005 kreeg de familie, samen met 57 andere families de kans om in de omgeving van Santa Marta een paar hectare grond te bewerken. Hun gehele bezit hebben ze achtergelaten en men is hier een cacao plantage begonnen.

Vandaag krijgen we een tour van Johny Serrano. Hij was 4 toen de familie hier kwam en heeft de gehele opbouw meegemaakt. Met ongelofelijke passie en enthousiasme vertelt hij ons het verhaal van de Cacao. Hij vertelt onderweg ook veel meer over de planten en dieren. Zo zijn hier ook heel veel kolibries te zien!!. Hij weet echt heel veel te vertellen.

De vaardigheden als gids heeft hij geleerd via “Anfitriones para la Paz” die onder andere trainingen voor gids geven. Dit project is geïnitieerd door La Connexion, een organisatie waarmee we al eerder mee in contact zijn gekomen via het project Manq’a in Bolivia. . (Zie http://www.jarno.blog/Voedsel)

DE CACAO
    Hieronder een beetje technisch verhaal, maar wel interessant. Johnny heeft dit verteld tijdens een uur durende wandeling, met heel veel voorbeelden.

Al in 1200 oogsten de Azteken cacaobonen en werd het verwerkt in een drank dat alleen de leiders dronken. Cacao gaf een verbinding naar de goden. Ook werden cacaobonen als betaalmiddel gebruikt. Maar de boon zelf komt vermoedelijk van Zuid Amerika. In de Amazone komen namelijk veel verschillende soorten cacao voor. De Spanjaarden brachten de bonen naar Europa.

Cacao begint met een minuscuul klein bloemetje, dat groeit vanuit de de oude takken van de cacao boom. Grappig is dat de bloemen telkens vanuit hetzelfde groeipuntje komen. Na bestuiving door een mug! begint de vrucht te groeien.

De cacaoplanten zijn echter zeer gevoelig voor ziekten. Daarom worden cacaosoorten van goede kwaliteit geënt op bomen die goed tegen ziektekiemen uit de grond kunnen. De bonen moeten ook in schaduw groeien en elke maand worden beschimmelde vruchten verwijdert. Ook worden ze regelmatig gesnoeid. Na ongeveer 6 maanden is de vrucht volgroeid.

Als je de boon dan doormidden snijdt lijkt het een nier. Hoe witter de binnenkant, hoe beter de kwaliteit. De bonen kan je als snoepje op sabbelen. De smaak is als mango en guanabana met citroen. Heerlijk verfrissend snoepje.

Vervolgens wordt de boon 6 á 7 dagen gefermenteerd in zijn eigen suiker, en na enkel dagen 2x per dag geroerd. De temperatuur wordt wel 50 graden! De geur is dan cacao met zweetvoeten. De bonen worden vervolgens in 6 dagen gedroogd op hout. Niet op de vloer of plastic gaas. Dat is slecht voor de kwaliteit. (Het is net als goede wijn en whiskey). Vervolgens roosteren op hoge temperatuur. De zweetgeur verdwijnt en er komen heerlijke aroma’s. Na het roosteren ga je ze pellen. (Van de schillen kan je heerlijke thee en frisdrank maken), vermalen en wordt de pasta in vormen gedaan. Door goed te tikken krijg je een gladde substantie. Viola! Een 100% cacao reep. Zelf vermengen ze ze met 30% ongeraffineerde suiker.

Al met al is de productie van cacao dus ongelofelijk bewerkelijk. En dan te bedenken dat ze per kilo maar zo’n 25 eurocent ontvangen! Voortaan dus alleen maar chocolade kopen van fabrikanten die de boer een eerlijke prijs garanderen!!!

Nog 2 goede wetenswaardigheden: Colombia verbouwt weinig cacao, maar deze is wel van zeer hoge kwaliteit. En Nederland is wereldwijd de grootste cacaoproducent. Per jaar verwerkt Nederland zo’n 500.000 ton cacao en dat komt neer op ongeveer 13% van de totale wereldproductie. (Bron: Nestlé Nederland)

De olie van de cacao is overigens ook een uitstekende gezichtscrème!