• Day 21–24

Santa Marta en Cartagena

February 6 in Colombia ⋅ ☀️ 29 °C

Het einde van de vakantie nadert. We willen de laatste dagen wat rustiger aandoen en gaan er een stedentrip van maken. Een paar dagen in Santa Marta en een paar in Cartagena.

We hebben ons door Camilio af laten zetten bij een rustiek hotelletje in de wijk Taganga in Santa Marta. Dat was wat minder geslaagd. Het stand was vervuild met plastic en in ons hotel zaten bedwantsen. We kregen een andere kamer, maar de pret was er wat af. Hoewel we hoorden dat er veel mooiere plekken waren, zijn we toch meteen met een bus naar Cartagena gegaan. De vijf uur durende rit ging door plaatsen met een lang lint van arme wijken, bedekt met bergen plastic afval. Hoewel het telkens beter gaat in Colombia, heeft de regering nog veel te verbeteren aan de kloof tussen arm en rijk.

We hebben een hotel in het oude centrum van Cartagena. Een prachtige oude wijk gebouwd in de koloniale tijd. Statige woningen met grote indrukwekkende binnenplaatsen. Ik herinner mij het Cartagena van 35 jaar geleden als een warme, wat vieze stad. Maar een groot gedeelte van de oude stad is inmiddels volledig gerestaureerd. In de avonden bezoeken we de hippe wijk Getsemani dat bruist van het leven. We vermaken ons hier de 3 dagen die we nog hebben goed.

Op de kade worden we weer geconfronteerd met de klimaat verandering. De wegen lopen over en de moderne wijk Bogagrande stroomt vol met zeewater. We hebben verschillende mensen uit Cartagena gesproken die aangaven dat ze dit nog nooit hadden meegemaakt. De hoge waterstand is een gevolg van een orkaan in de atlantische oceaan. Ook in Cartagena moeten dus dijken gebouwd gaan worden (bedenk dat het grootste deel van de steden in de wereld op zeeniveau liggen en we hebben dus als Nederland nog heel wat dijken te bouwen...).

De orkaan geeft ons ook nog wel een flink voordeel. In plaats van 9.50 uur vliegen doen we er nu naar Nederland maar 8.30 uur over. Scheelt weer 15% CO2 ...........