Lake Bunyonyi part 2

July 27, 2023 in Uganda ⋅ 🌙 17 °C

Wakker geworden door de zingende vogels vlak voor onze neus met een prachtig uitzicht vanuit bed. Nadien een canoe trip met Dieter gedaan voor een halve dag. Eerste stop was het grootste eiland van lake Bunyonyi waar we een school & ziekenhuis bezochten. Dit vonden we een beetje dubbel, omdat we behandeld werden als écht mzungu toeristen... Niet zo ons ding dus, maar wel leuk om eens te zien 😀
    We hebben hier ook vlakbij een koppel kraanvogels met een jong gespot. In de verte konden we 'punishment island' zien. Op dit eilandje werden vroeger (tot 1950 +-) meisjes gedropt die zwanger werden voor het huwelijk. Ze konden niet zwemmen, dus werden voor dood achtergelaten... 1 vrouw heeft het overleefd en leeft vandaag nog steeds (ze is 106 jaar oud).
    Bovenop het eiland kwamen we een kerk tegen waarvoor een grote eucalyptusboom stond. De blaadjes worden gekookt als middel tegen verkoudheid. Op het eiland werd ook sogam geteeld, hier maken ze een lokaal bier van dat energie geeft voor een hele dag. We hebben ook heel veel vogels gespot, want onze gids was ook een birdwatcher. We hebben sunbirds, bisschops, crested cranes, pelikaan, kingfisher, ibissen en de long chested eagle gespot. Hij kon ook via een app de geluiden van de vogels afspelen, waarop deze reageerden. Dat was cool!
    We roeiden verder naar mainland voor een hike met een view over het hele meer. Hier hebben we de verschillende soorten bananenbomen leren kennen.
    Tegen het einde van de tocht was er een kreeft te spotten: Wannes van Elsacker, haha. Dit was het gevolg van het beste advies van de allerliefste Emely Bats dat zonnecrème onder de Oegandese zon niet nodig is... 😜 (its still hurting & PS: Emely is niet verbrand) hèhè.
    In de namiddag hebben we ons gewaagd aan een plonsje in het meer. Dit was toch een beetje eng omwille van de diepte (900m). Het is namelijk het 2de diepste meer van Afrika. Hier konden we nog de kingfischer aan het werk zien.
    We wilden graag de zonsondergang voor een tweede maal zien op het hoogste punt van ons eilandje. Dit is helemaal anders uitgedraaid... We hebben John ontmoet die ons zeer enthousiast de creyfisch & manier van vangen heeft getoond. Dit was heel interessant! En nadien zijn we ferm in 't zak gezet, haha. Maar kijk we hebben op zen minst een schoon souvenir mee.
    De laatste ochtend zijn we om 6u30 opgestaan om de vogels te spotten. Eerst op ons terras en nadien zijn we een rondje gaan wandelen op het eiland. We hebben heel veel kleurrijke vogels gespot & gefotografeerd. Wauw!
    Nadien om 8u nog even een kort zwemmetje gedaan in het meer, brrrr!
    Na een lekker ontbijtje hebben we de tijd genomen om nog even te chillen 😉.
    Tijd om weer te vertrekken! Maar deze uitzichten blijven ons nog héél lang bij!