Mgahinga part 2

July 30, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 22 °C

Where silver meets gold...
    Vandaag weer een vroege dag voor de boeg voor de golden monkey trekking.
    De golden monkeys komen enkel en alleen in het Virunga gebergte voor en worden daarom beschouwd als een bedreigde diersoort.
    Na een korte hike (1.5u) konden we ze zien. Het was echt een grote groep (+-50) met veel kleintjes. Ze kwamen héél dichtbij en waren dus best sociaal. Wannes kon ze zelfs bijna aanraken! We hebben ook een antilope gespot en een regal sunbird (ook een bedreigde diersoort).In onze groep zat hetzelfde koppel als gisteren bij de hike, dus dat was leuk. Heel toevallig gaan ze woensdag ook de boatcruise doen op het Kazinga kanaal 😀.
    Nadien hebben we nog een rockhyrax gespot op de weg, die ook nog eens richting ons liep. Beetje spannend dus 😜
    Na lang zoeken hebben we ook de pet van Wannes terug gevonden, want ja hoor, zelfs hier kennen wij geen orde. 😉
    Nadien de batwa experience met een community guide gedaan. Eerst hebben ze hun liedjes gezongen & gedanst voor ons. De liedjes gingen over hun leven in het mgahinga woud, hoe ze covid hebben overleefd en een ode aan de gorilla's. In 1991 zijn ze uit het park gezet zonder ook maar een kleine compensatie van de overheid. Ze worden door de lokale communiteit ondersteunt en mogen op het land wonen, maar ze kunnen ze er ook elk moment wegjagen.. Emely werd wat emotioneel tijdens het dansen. Er zijn in totaal 40 Batwa groepen verspreid rond het park. Ze hebben ons ook hun grot getoond (die heel diep was) waar vroeger de koning leefde van hun groep... het einde was nog niet in zicht halverwege, dus zijn we teruggedraaid. Het was écht een modderige grot!
    Nu op weg richting Bwindi (wat een prachtige rit beloofd te worden)