Nkuruba Nature Reserve part 2

August 4, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 26 °C

Opgestaan, ontbeten & vertrokken op een wandeling rond 4 crater lakes met een gids. Eerst liepen we door de bananenplantages waar we verschillende hagedissen hebben gespot & veel hebben bijgeleerd over de bananenteelt... zo weten we eindelijk het verschil tussen de matoké bananen en de kleine bananen. Onderweg zijn we gestopt bij een vanilleboer. Hij was heel vriendelijk en heeft ons alles uitgelegd over zijn werk. Hij bevrucht elke bloem van de vanilleplanten manueel, waarna het 8 maanden duurt tot de vanilleboon rijp is. De plant zelf bloemt pas na 4 jaar, dus hij moet héél veel geduld hebben... We hebben een heel bosje gekocht voor een (goedkoop) prijsje 😀.
    We hebben bij lake Nynambuka (=mother lake) zeker genoten van het uitzicht. De plaats waar we stonden, staat ook afgebeeld op de Oegandese shilling van 20 000. Aan de overkant ligt lake Kifuruka (migrated), samen vormen zij de twin lakes. Een beetje verderop ligt lake Lyantonde (drop). In de buurt spotten we er 3 blauwe dieren op nog geen 30m: hagedis, vlinder en flycatcher. Onderweg hebben we nog wat koffieboontjes & verse kruiden mogen plukken. Op het einde hebben we nog lokale bananen-kasava pannenkoekjes geproefd, goe ze! Kortom een rustig dagje.