• Day 11

200 meters levadavandring

February 13, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 14 °C

Nej, 200 meter är inte höjd över havet, det är längden på vår levadavandringspremiär. Vi träffade en trevlig man igår i backen ner till stan som pratade om allt mellan himmel och jord, han hade varit i Sverige två gånger, i Sundbyberg. Han varnade oss för levadavandringar. Häromåret hade en tysk lutat sig ut för att titta på utsikten, ramlat ner och slagit ihjäl sig. När hans fru skulle försöka rädda honom gjorde hon samma sak.

När vi går i backen till stan har vi sett en smal gränd på en meters bredd med fortets mur på ena sidan och murar till privata hus på andra. Den heter Beco da Levada do Pico. Vi var lite nyfikna på den och dessutom verkade den helt omöjlig att ramla ner och slå ihjäl sig ifrån 😊. Så vi gick in. Efter en stund öppnade sig en jättefin vy över Funchal och havet.
    Sen blev det tuffare, vi gick en bit till och en argsint och dreglande hund, stor som en kalv hoppade och skällde innanför muren. Vi såg den visserligen inte, men man kan ju tänka sig...
    Så några meter till och ytterligare en argsint hund och den här såg vi! Den såg väldigt arg ut, hoppade upp mot det 2 meter höga staketet och hade säkert slitit oss i stycken om den bara kommit över. Nu var vi ändå framme vid Levada da Picos ände, den slutade i en grind till ett privat hus, så vi vände och gick tillbaka samma väg.
    Så nu har vi gått vår första levadavandring med både utsikt och dramatik. Får se om det blir nån mer...