February - April 2018

Sista kvällen...

April 9, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 15 °C

Så har då två månader gått. Ikväll hittade vi en liten restaurang som var väldigt trevlig och den hade dessutom fördelen att vara den som ligger närmast lägenheten. Riktig mysfarbror som serverade, pappa lagade maten, gissar vi, och det smakade fantastiskt!
    Nu har vi sagt hej och tack till Olga och Pedro, ett fantastiskt omtänksamt och trevligt värdpar, väskorna är packade och taxi beställd. Hem till plasttältet...

Funchal by night

April 8, 2018 in Portugal ⋅ 🌙 16 °C

På lunchen träffade vi ett par svenskar som varit på Madeira 38 gånger, inte dåligt! De åker ett par gånger per år och bor på samma hotell, i samma rum!
    Det börjar närma sig slutet här för oss. I morgon blir det en sista promenad ner till stan, packa ihop, röja lite och samla ihop allt vi lyckats sprida ut i lägenheten.
    Vårt värdpar Olga och Pedro kommer för att säga hej och 03.30 på tisdag morgon kommer taxin...

Linbana till paradiset

April 5, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 17 °C

Faia dos Padres ligger ett par mil väster om Funchal. Det går en linbana 300 meter ner till en strandremsa som inte går att nå på något annat sätt. Här finns inga ljud, förutom havsbrus och fåglar. Man odlar vin, bananer och grönsaker här. Massor med blommor. Otroligt rofyllt och meditativt ställe. Det finns några bungalows att hyra och en restaurang, som var fantastiskt bra! Vi gav en espadan en ny chans, den där fula svarta med vassa tänder, ni vet, och här var den väldigt god! Och snyggt upplagd. Jag åt varianten med banan och Carin åt den med mango.

Vi var hos en vinproducent i bergen ovanför Camara de Lobos, Vinhos Barbeito, ett väldigt trevligt besök med en sympatisk man som visade oss runt och därefter en generös vinprovning, (som de inte tog betalt för). Vi bjöds bl.a. på ett vin från 1995 som kostade 109€ flaskan.

Vi var förstås på Cabo Girao också, en av Europas högsta havsklippor. Sen vi var där sist hade de byggt en glasplattform, hisnande att stå på glas med 580m ner till stranden och havet.

Så åkte vi norrut tvärs över ön till Sao Vicente, österut till Sao Jorge, Santana och Machico innan vi vände hemåt igen. Det blev en heldag. Vi hyrde en sprillans ny Nissan Micra som gått 3 mil av Williams Car Rental,
    en trevlig kille med kontoret på fickan 😎. Det funkade perfekt.

Båttur med delfiner

April 3, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 20 °C

Det blev en fin tur på havet idag. Molnen hängde som över bergen, men ute på havet var det sol och varmt och i det närmaste vindstilla. Det hindrade inte att flera blev sjösjuka av dyningarna och fick varsin citronklyfta av besättningen att sitta och suga på. Citron innehåller mycket tanniner som minskar salivproduktionen och därmed känslan av illamående.

Tre timmar på havet för 35€ på en stor katamaran, det var definitivt värt sina pengar. Vi såg mycket delfiner, framför, på sidan och under båten. De hoppade och lekte, svåra att fånga på bild, de är snabba!Delfinspaningen är reglerad, det får bara ligga två båtar i taget i högst 10 minuter, för att inte störa delfinerna.
    Har man tur kan man även se valar här, men sådan tur hade vi inte.

Men vi såg Jellyfish som är en elak typ med långa gifttentakler, den ser ut som en plastbit som flyter omkring. Blir man bränd av en sån behöver man uppsöka sjukhus snarast.

En skön dag på havet! Vidya var mycket nöjd med att få vara i sol och värme hela dagen. I morgon är det väckning 02.30 för henne för att ta fakirflyget hem till Sverige efter fyra nätter här. Och vi går in på vår sista vecka.

Vidya hälsar på

April 2, 2018 in Portugal ⋅ ☀️ 15 °C

Vidya kom hit i lördags kväll efter lite krånglig flygresa. Överbokat och försenat, risk för att anslutande flyg i Lissabon skulle missas, men till slut blev det ändå bara 40 min sent. Och på Air Portugal får man mat ombord, till skillnad från Norwegian 😊. Trevligt att träffa Vidya! Resten av familjen är hemma, Pippo är hos pappa Tomas över påsken.

Igår måndag tog vi buss 56 till Ribeira Frio, en liten by i bergen mitt på ön, känd för forellodling och att flera levador utgår härifrån. Vi gick Vereda dos Balcoes, en kort vandring till en ’balkong’ där man har väldigt fin utsikt över Madeiras högsta topp Pico Ruivo, 1861m hög.

Efter lunch i Ribeira Frio och en lååång väntan på bussen som skulle ta oss tillbaka till Funchal, kom den till slut efter över en timmes väntan.

En mysig stund i kvällssolen med ett glas vin på favoritcaféet innan kycklingen åkte in i ugnen. Nu kanske ni tror att vi bara äter kyckling. Vi äter mycket fisk också!

The Drain Pipe band

March 31, 2018 in Portugal ⋅ ☀️ 18 °C

...eller vad dom nu kan heta. De röda rören är i alla fall likadana som jag lagt ner för att dränera tomten på Karskär, sånär som på färgen. Har inte sett röda rör på Byggmax, men rörböjarna finns där för 39,50 😊.

Det är kul att det finns så mycket konst på stan. Många dörrar i gamla stan är målade med olika motiv, flera fasadmålningar finns och gott om statyer, särskilt nere vid strandpromenaden. Trottoarerna är fantastiska, lagda med små, små ovala stenar, vita och svarta som bildar mönster eller olika motiv. En gata har hela Madeiras historia i bilder lagda på detta sätt.

Trerätters för 10€

March 29, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 16 °C

Nu är det mindre än två veckor kvar här på Madeira. Det som verkade som en väldigt lång tid börjar närma sig slutet. Å andra sidan, många som åker hit är bara här en vecka, sen åker dom hem igen...

Vi hittade en mysig restaurang på vår närmaste restauranggata Rua de Carreira igår, Jardim de Carreira.
    En trerätters för 10€ och det var riktigt bra mat! Härlig miljö med en innergård med bananträd, mangoträd och mycket blommor av alla de slag. Vi satt bredvid vad jag trodde var ett träd, men så tittade man uppåt och såg att det var en 8 m hög kaktus!

Idag var det städning, så vi lämnade lägenheten tidigt, såg stan vakna och åt frukost på stan. Sedan var det dags att handla lite fisk i saluhallen. Den här gången blev det pargo. Den blev väldigt god, men man fick se upp för ben!

Glad Påsk!

March 27, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 15 °C

Idag har vi varit i en trädgård, igen, Palheiro Gardens, så här kommer lite blombilder. Den var ännu finare än Botaniska trädgården, men det har ju också gått några veckor och nu händer det saker med grönskan varje dag. I maj är nog trädgården fantastisk.
    Glad Påsk till er alla! 🐣

Hur fotograferar man luft?

March 23, 2018 in Portugal ⋅ 🌙 16 °C

Idag var det en härlig dag! Så skön luft, ingen blåst, precis lagom varmt. Svårt att få in det i kameran...

Promenad ner till stan och lunch. På eftermiddan satt vi och läste en stund vid vår utsiktsplats nedanför fortet. Ett glas vin på kaféet och sen hem och stoppa en kyckling i ugnen. 225° i 45 min, efter en halvtimme kollade vi. Då var köket rökfyllt och kycklingen såg helt färdig ut! Åtminstone på utsidan. Konstig ugn... Vi sänkte till 150° och körde 20 minuter till. Röklukten är säkert borta i morgon 😎.Read more

Städdag = utflyktsdag

March 22, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 15 °C

På torsdagar får vi lägenheten städad. Då är det lika bra att hålla sig undan, så vi går ner till busstationen och kliver på en buss. Idag blev det till Santana. För mig är det ett rockband från 70-talet, men okej då.

Turen gick rakt norrut över de högsta bergen som vi ser hemifrån. Skrämmande att se hur mycket skog som gick åt i den stora branden här 2016. Två personer åtalades för att ha anlagt branden. Många svartbrända stammar ligger kvar på bergssidorna och röjningsarbetet pågår fortfarande. Ruskiga bilder finns på nätet.

Väl framme i Santana åt vi Prego special, väldigt populär snabbmaträtt här. Sedan promenad till Madeira Theme Park, mycket för barn, men också mycket kultur, historia och vackra blommor. Flera skolklasser var på besök, så det var full fart. Ganska kul besök som helhet.

När vi kom hem var det nystädat och nytt överdrag på soffan med en färg så man höll på att trilla baklänges.