Hemma igen

September 1, 2019 in Sweden ⋅ ⛅ 18 °C

Sista etappen Hamburg-Puttgarden-Rödby-Köpenhamn-Malmö-Stockholm C, 13,5 timmar.
    Togbuss från Rödby, lunch i Köpenhamn och så Öresundståget i 40min, så trampade vi svensk mark igen. Vi var lite spända på hur sista etappen med SJ skulle gå.

Det började med att vårt vagnsnummer inte fanns med på tavlan. SJ-personalen var lika frågande som vi, men vi fick rådet att ställa oss på mitten tills vidare. När tåget så småningom rullade in var avgångstiden redan passerad. Bäst att snabba sig på tänkte vi, så det inte blir ytterligare förseningar. Men vagnarna var helt omärkta och dörrarna öppnade sig inte.

Efter en stund rörde sig en skugga inne i tåget och så kom det upp en klisterlapp med vagnsnummer, dörrarna fortfarande låsta. Efter ytterligare en stund öppnade sig dörrarna och vi kunde kliva på. Så kom vi iväg, 17 min sena och en vänlig röst informerade om att man hade kopplat ihop två tågset, och det hade varit lite problem med relationen mellan de två tågen.

Och så kan det ju vara, fortsatte den vänliga rösten, att det kan ta ett tag innan man får en relation att fungera. Plötsligt var man beredd att förlåta allt, 17 minuter är trots allt inte mycket för att reparera en gnisslande relation.

Hemma efter 21 dagar, 25 olika tåg, 12 olika hotell och 600 mil, där det mesta faktiskt gått som på räls 😉.
    Interrailkortet kostade 6.800kr för 21 dagar med obegränsat resande, vi köpte platsbiljetter för 2100kr per person, knappt 9.000kr alltså för tågresan.
    Så tillkommer hotell, mat, utflykter ca 20.000kr/person. Det var det värt!

Ska bli skönt att sova i egen säng 😎.