Söderåsens nationalpark

October 21, 2020 in Sweden ⋅ 🌧 11 °C

För några år sen, (rätt många antagligen), när Afrika krockade med Europa, bildades Söderåsens nationalpark. Möjligt att ingen tänkte på att det skulle bli en nationalpark då, om nån tänkte överhuvudtaget. Nåja, resultatet blev Söderåsen och så småningom bildades Skäralid, en flera kilometer lång förkastningsspricka som går genom åsen. Resultatet har blivit en väldigt speciell natur med stora höjdskillnader, speciellt för att vara Skåne.

Idag har det varit en regnig dag, så vi nöjde oss med en kort promenad runt dammen vid Söderåsens nationalpark. Där fick vi tips om ett ställe att parkera bilen över natten, Klåveröd, ett strövområde. Enligt uppgift så låses bommen hit in kl. 21, glömde fråga om dom öppnar den i morgon. Hoppas dom inte stänger för säsongen 🤔. Nu står vi vid en liten insjö i Klåveröd. Regnet smattrar på taket, och det börjar bli mörkt. Rätt mysigt! Här kommer att bli kolsvart i natt! Det sämsta med det här stället är att det inte finns täckning! Vi är helt avskurna från omvärlden! Olustigt!

Annars är det fint här, kan hoppas på något bättre väder i morgon och att vi blir utsläppta ur strövområdet.