Husbilssemester

October 2020
Nu testar vi husbil, känns som ett bra alternativ i Coronatider. Read more

Kortebo gård

October 17, 2020 in Sweden ⋅ ☀️ 8 °C

Första etappen. Stockholm - Jönköping med egen bil. Strax utanför Jönköping finns Ingemar som vi ska hyra husbilen av. Det är en helintegrerad Bürstner Fiat Viseo 2,3 i 690G 148 hk. Det säger kanske inte så mycket, men Ingemar var trevlig. Bilen har all utrustning, ’jag brukar köpa två av allt om den ena skulle gå sönder’, som Ingemar sa. Så det finns två grillar, två gasolutekök, två bord, två...
    Vi betalar 7.500kr för en vecka och 5000 i deposition. Helt 👍.

Camping förbjuden

October 17, 2020 in Sweden ⋅ ☁️ 6 °C

Nu sitter vi Ingemars husbil vid en fantastisk plats mellan två sjöar. Helt solo här och kolmörkt runt omkring. Det lyser från några hus vid sjön som speglas i vattnet. Vilken tur med första övernattningen.

Först stannade vi vid en rastplats, och började fixa för kvällen när Carin fick syn på en skylt med texten ’Camping förbjuden’. Campar man när man bor i husbil? Vet inte, vi är inte så vana vid hur det här går till, men samvetsgranna samhällsmedborgare som vi är körde vi vidare till campingen 500 m bort. Där var det stängt.

Men det måste ju finnas massor med fina ställen, där man bara kan stanna till, tänkte vi. Så vi åkte vidare, mil efter mil på en ödslig väg, utan tillstymmelse till varken hus eller sjöar eller ’ställplatser’ som vi lärt oss att det heter, när man vill parkera en husbil.

Så, plötsligt, låg det bara där, en jättefin plats mellan två sjöar! Man kan parkera precis vid vattnet och framför bilen finns ett bord med soffor, ja eller fanns, efter en kvart kom en traktor och tutade. Jag befarade det värsta och tänkte att nu får vi väl packa ihop och åka vidare igen.

Men det var en trevlig östgötabonde, som bara bestämt sig för att ta in utesoffan för vintern. Klockan sju en lördagkväll. Nåja, han var trevlig och hade absolut inget emot att vi stod här över natten. - Husbilsfolk är trevliga, de skräpar aldrig ner, sa han. Vi sög åt oss, gamla husbilsrävar som vi är 😉.

Vandalorum

October 18, 2020 in Sweden ⋅ ☀️ 7 °C

Vandalorum, konstmuseum i Värnamo, invigt 2011 och utbyggt 2017. Väldigt fint, byggt i form av tre sammanhängande lador i småländsk stil. Om man så vill kan man äta lunch på restaurang Syltan.
    Tre stycken ’lador’, med tre olika utställningar.

I den första kunde man se Eric van Hofe, en konstnär bosatt i Marocko som bygger kopior av motorer.

Marockaner gillar tysk ingenjörskonst. Som taxibilar går ofta gamla Mercedes Benz 240D. Bilarna lappas och lagas i all oändlighet. Mercan på bilden är hopsatt av hundratals reservdelar. Till slut blev det en fungerande, färgglad bil. Den kördes tillbaka till Tyskland. Där uppfattades den inte längre som en tysk produkt, utan som ett marockanskt original.

Han bygger motorer med enorm detaljprecision, växellådor av gamla VW, mm. En modell av Charles Lindberghs motor på Spirit of S:t Louis, som tog honom på den första soloflygningen över Atlanten, kunde man också se. Imponerande! Han använder olika träslag, mässing och koppar för att uttrycka det han vill.

I nästa ’lada’ var det tyger och keramik av systrarna Jobs, (Lisb
    eth och Gocken), lite Josef Franck-liknande, fina mönster, färggrant och ser modernt ut.
    Lisbeth dog 1961 och Gocken 1995.

I den tredje ladan fanns målningar och föremål av olika konstnärer. Inga bilder därifrån.

Verkligen ett museum att rekommendera!

Sedan lunch i husbilen och så vidare mot Kyrkö mosse.

Kvinnor förstår inte tjusningen med...

October 18, 2020 in Sweden ⋅ 🌙 4 °C

gamla bilvrak.
    Nästa stopp var Kyrkö mosse, känt för att här finns mängder av gamla bilvrak som naturen sakta men säkert håller på att förvandla till en del av sig själv.
    Otroligt intressant, tyckte jag... Carin var måttligt intresserad. Här kommer i alla fall några bilder.

Historien bakom handlar om Åke Danielsson, kallad Åke på myren. Han föddes i början av 1900-talet och under många år slet han hårt med att utvinna torv ur mossen. Så småningom gick han över till att köpa upp skrotbilar och de flesta finns kvar där på Åkes mosse ännu. Åke tömde bilarna på allt miljöfarligt och nu har det blivit en turistattraktion. Ja, åtminstone för en del...

Hönshyttefjorden

October 19, 2020 in Sweden ⋅ ☁️ 3 °C

Efter bilkyrkogården åkte vi tillbaka några kilometer där vi sett en camping. Receptionen var stängd och bom för infarten. Carin kände på bommen och den gick att öppna. Så vi åkte in och ringde sedan ett telefonnummer. Man kunde swisha pengar så fick man tillgång till all service, alltså el, duschar m.m.
    Fint läge, två tyskregistrerade bilar och vi här, gott om plats. Vi skyndade oss på att göra eld på grillplatsen innan det blev kolmörkt. Det blev en god middag med 🍗 och 🥔, ja kyckling och potatis alltså.
    Fin morgon med solen över vattnet rakt in i bilen. På morgonen träffade vi superkvinnan som förestod campingen. Hon hade cyklat 10 mil på 5 timmar, rätt bra snittfart! Hon berättade också att vi bott vid ett sjösystem med många sjöar som hänger ihop och som har tusen öar! Hon hade köpt in 30 kanoter. Det är säkert fint att paddla där. Kanske ett annat år...
    Nu får vi se var vi hamnar idag...
    Carin har tyvärr blivit förkyld, hoppas det blir bättre!

Kivik, utan marknad...

October 19, 2020 in Sweden ⋅ ⛅ 7 °C

Nu har vi hamnat i Kivik. Idag var det riktigt svårt att hitta nåt ställe för natten. En camping var för tråkig, en annan var stängd och en tredje var försvunnen. Till slut ställde vi oss nere i Kiviks hamn. Det stod visserligen camping förbjuden, men det verkar det göra på alla parkeringar. Det har jag aldrig lagt märke till förut 🤔. Parkeringen var helt tom, så jag tyckte att vi kunde stå där, trots skylt.
    Vi tog en promenad i hamnen och kom till Buhres fiskaffär. Där var en trevlig tjej som tipsade om var vi kunde stå. Så nu står vi även idag på ett jättefint ställe, strax utanför Kivik och med havet precis framför oss. Vi står här tillsammans med fyra andra husbilar, i mörkret.
    Kan ju alltid hoppas på en fin morgon imorgon också, då kommer vi att se solen stiga upp ur havet.

Och vad har hänt idag, då...?

Först åkte vi till Wanås konstmuseum, stängt idag. Men de har också en skulpturpark som var öppen, där konstnärer från hela världen bidragit med mer eller mindre konstiga verk. Ändå intressant och en fin promenad var det. Lunch i bilen.

Sedan åkte vi till Forsakar. Där finns Forsakarravinen med Skånes högsta vattenfall, hela 10 meters fallhöjd! Inte så imponerande kanske, men vem har sagt att det måste vara jättehögt. Det här var ändå fint, där det plötsligt dök upp i bokskogen.

Kvällens meny, fisksoppa med räkor från Buhres.
    Carin fortsatt förkyld 🤧, men hon hänger med!

Knäbäckshusen

October 20, 2020 in Sweden ⋅ ☁️ 11 °C

En avstickare till Knäbäckehusen på rekommendation av Britt-Marie, en berest granne därhemma.
    Förutom det lustiga namnet har byn en intressant historia. Byn flyttades 1957 på grund av att Ravlunda skjutfält skulle utvidgas. En auktion hölls och de 18 bästa husen flyttades till en ny plats. Husen var fina, men stranden nedanför var ännu bättre, så bilderna är därifrån.Read more

Ale Stenar

October 20, 2020 in Sweden ⋅ ☁️ 11 °C

Ale stenar var imponerande. De ligger fantastiskt fint uppe på kullen vid havet. Ditsläpade någon gång 500-1000 e.Kr. Hasse Alfredsson lanserade på 1970-talet teorin att skeppssättningen hade en astronomisk funktion på det viset att skeppets mittpunkt pekar ut solens position vid sommar- och vintersolståndet. Han mätte upp positionerna med en vanlig kompass. Den teorin har senare fått stöd av professor Gunnar Lund som gjort mätningar med mer exakt utrustning. Annars är skeppssättningar ofta gravplatser, men under Ale stenar har man ännu inte hittat några gravar.

Nu har vi installerat oss på Ystads camping och tagit en promenad i Ystad sandskog. Du hade rätt Cristina, det var blåsigt!! Häftigt när vågorna rullar in, men badsugen blev man inte.

Carins förkylning är lite bättre idag. Fem promenader idag, 14.000 steg.

Hällåkra vingård

October 21, 2020 in Sweden ⋅ 🌧 12 °C

På små vägar hittade vi till slut Hällåkra vingård. Här görs rött, vitt, mousserande och starkvin. Druvorna som klarar sig bäst är Rondo och Solaris, men här odlas också Pinot Noir och Pinot Gris. 20.000 vinplantor, inte dåligt! Vinet säljs till restauranger och ska också finnas i Systembolagets beställningssortiment.

Den här årstiden har de bara helgöppet, så ingen vinprovning för oss. Ändå kul att se vingården. Och så har vi ätit lunch på en vingård, (pasta från igår, i husbilen 😊).

Söderåsens nationalpark

October 21, 2020 in Sweden ⋅ 🌧 11 °C

För några år sen, (rätt många antagligen), när Afrika krockade med Europa, bildades Söderåsens nationalpark. Möjligt att ingen tänkte på att det skulle bli en nationalpark då, om nån tänkte överhuvudtaget. Nåja, resultatet blev Söderåsen och så småningom bildades Skäralid, en flera kilometer lång förkastningsspricka som går genom åsen. Resultatet har blivit en väldigt speciell natur med stora höjdskillnader, speciellt för att vara Skåne.

Idag har det varit en regnig dag, så vi nöjde oss med en kort promenad runt dammen vid Söderåsens nationalpark. Där fick vi tips om ett ställe att parkera bilen över natten, Klåveröd, ett strövområde. Enligt uppgift så låses bommen hit in kl. 21, glömde fråga om dom öppnar den i morgon. Hoppas dom inte stänger för säsongen 🤔. Nu står vi vid en liten insjö i Klåveröd. Regnet smattrar på taket, och det börjar bli mörkt. Rätt mysigt! Här kommer att bli kolsvart i natt! Det sämsta med det här stället är att det inte finns täckning! Vi är helt avskurna från omvärlden! Olustigt!

Annars är det fint här, kan hoppas på något bättre väder i morgon och att vi blir utsläppta ur strövområdet.