Norrlandsturné

Tre nätter i Norrland Read more
  • 343kilometers

Hotell Knaust i Sundsvall

July 26, 2020 in Sweden ⋅ ⛅ 20 °C

En minisemester på tre dagar i mitten av Sverige. Mattias med familj är på Karskär och får besök av Tomas, Titti, Aimé, Bruno och Dagmar några dagar. Så det passar bra att vi gör något annat några dagar. Första natten i Sundsvall efter att ha åkt den kurviga Kustvägen från Jättendal och hit. Knaust är verkligen ett jättefint hotell, byggt i slutet av 1800-talet. Det användes som kontor på 80- och 90-talet, men 2002 öppnades det igen som hotell. Det skulle nog Alfred ha gillat, ja Alfred Knaust alltså 😊.Read more

Indalsleden

July 27, 2020 in Sweden ⋅ ☀️ 19 °C

Väg 83 går utefter Indalsälven, det låter fint, men med undantag för ett par rastplatser och Vätterberget (som vi hoppade över), så ser man inte älven så mycket. Finast är det mot slutet, sista 2-3 milen före Östersund. Kul med den thailändska paviljongen mitt ute i skogen. Det står där till minne av den thailändska kungen Chulalongkorn, (jo han hette så), som kuskade runt här med Oscar II 1897. Nu är det en stor turistattraktion både för svenskar och thailändare.Read more

Östersund och Frösön

July 28, 2020 in Sweden ⋅ 🌧 16 °C

Rum 50 på hotell Emma på Prästgatan, vi tar hissen upp till femte våningen. Där är det bara privata lägenheter med namn på dörren, konstigt. In i hissen med väskorna igen. På andra våningen i hissen står det inga rumsnummer. Kan rum 50 ligga där? Vi testar... nej, inte där heller. Vi åker tillbaka till första våningen där receptionen ligger. Jaha, jo rum 50 ligger på fjärde våningen, säger receptionisten.
    - Vi har försökt få dom att ändra i hissen i flera år... nåja. Vi åker till fjärde våningen och hittar till slut rum 50 där, puh!

Sedan tar vi en hamburgare på Winston på Stortorget. Förvarnade om att det kan ta en timme, blir man lite nöjd när den kom redan efter 45 minuter 😊. Allt handlar om förväntningar.

Efter utcheckning åkte vi ut på Frösön, tittade på Frösö kyrka där Carin var brudnäbb som sexåring när Per-Erik och Ingegerd gifte sig. Wilhelm Peterson-Bergers Sommarhagen ligger nära så vi hann med det också.

Cykelhotell i Järvsö

July 29, 2020 in Sweden ⋅ ☀️ 16 °C

Strömmens gårdsmejeri hade självbetjäning pga lamning. Många goda ostar, man skriver upp vad man köper och swishar pengarna. Vi blev dagens bästa kunder... 💰

Sista natten var obokad. Vi kollade i Ånge, Ramsjö och Ljusdal. Fullbokat. Men på ett cykelhotell i Järvsö fanns det rum. ALLA verkar vara på bilsemester i Sverige. Mycket bilar med cyklar eller kanoter på taket.

Rätt kul att kolla på alla cykelfantaster. Så här går det till:
    Man tar en eller flera 10-12-åringar, kränger på dom cykelkläder, ben och armbågsskydd, hjälm och förser dom med cykel och liftkort. Sen hakar man cykeln bak på stolliften och hoppar på. Eventuellt följer en förälder med också, men de flesta står nedanför backen och väntar. Sen finns det en mängd olika banor nerför berget att välja på. Ser rätt kul ut faktiskt 😊

Jordgubbarna som det stod Tallåsen på visade sig vara från Skåne, men bra ändå. Utefter vägen, mitt i skogen, stod två gulliga barn och sålde kål. Det måste man ju stötta 😊.