Ten days in Santa Monica to visit Mattias and his family

Sista kvällen

November 23, 2019 in the United States ⋅ 🌙 13 °C

Tio dagar går fort när man har roligt! Det har varit väldigt trevliga dagar med en bra blandning av utflykter, lekparker och goda middagar. Sista kvällen blev det ett glas vin på takterrassen hos M&C och sen en väldigt god lasagne till middag.
    Tack så hemskt mycket Mattias och Cissi för trevliga dagar och för att vi fått låna era barn ibland!

Imorgon går flyget 14.10, hemma måndag 10.10 efter 11,5t flygtid och +9t tidsskillnad. Skönt att man inte behöver gå till jobbet på måndag 😉.

NHL Los Angeles Kings vs Arizona Coyote

November 23, 2019 in the United States ⋅ 🌙 14 °C

LAK vann Stanley Cup 2013 och 2014. Nu ligger dom sist i tabellen, så nån buckla lär dom väl knappast plocka hem den här säsongen. Men en NHL-match är ändå väldigt roligt att gå på när man har chansen. Carin och Bianca tog beachpasset medan vi andra drog in till Staples Arena. Första gången för Felix att se en hockeymatch, så han gjorde stora ögon när vi gick in på arenan.
    Hur det gick i matchen? Coyote vann med 3-2.

Dagishämtning och näst sista middagen...

November 22, 2019 in the United States ⋅ 🌙 15 °C

Vi hämtade på förskolan och sen en tur till Sunshine Beach Park. Bra ställe, hamburgare, glass och lekpark på samma ställe! Efter det en fantastiskt god middag hos Mattias och Cissi. Näst sista kvällen 😩.
    Imorgon NHL, Los Angeles Kings vs Arizona Coyote!

Santa Monica hike

November 22, 2019 in the United States ⋅ 🌙 15 °C

Det finns massor av vandringsleder ovanför Santa Monica med utsikt över havet eller Hollywood och LA. Vi valde en där man gick i en Canyon, hela vägen 🤔. Ingen utsikt överhuvudtaget, men en promenad utan utsikt är också en promenad. Det mest spännande var en skylt som informerade om att här finns skallerormar. Vi såg ingen tyvärr.Read more

Little Tokyo

November 21, 2019 in the United States ⋅ ⛅ 17 °C

Till slut hittade vi till Little Tokyo, som är en japansk del av LA. Många bra japanska restauranger. En var det kö till, så den hoppade vi över. Det var en sån där där maten åker förbi på ett band och man får passa på att plocka på sig något som ser lockande ut när det passerar och registrera det på pekskärmen, high tech! Nåja, inte så trivsamt, kanske.
    Vi hittade en mer normal restaurang, åt teriyakilax som var riktigt bra. Sen var vi trötta på downtown och åkte hem, för 3,40kr 😉

Downtown LA

November 21, 2019 in the United States ⋅ ⛅ 17 °C

Det enda som är billigare här än hemma är att åka kommunalt. 45 min resa in till centrum kostar 3,40kr. Ändå åker alla bil! Ingen trängsel på metron, och man slipper sitta i bilkö!
    Vi åkte vår linje, Expo line, så långt det gick, till 7th street. Sen irrade vi runt lite i alla möjliga märkliga kvarter, där man inte skulle vilja promenera efter mörkrets inbrott 😱Read more

Santa Monica Pier Aquarium

November 20, 2019 in the United States ⋅ ⛅ 13 °C

Idag var det regnskurar utlovade hela dagen. Bra dag för museibesök. Vi började med Getty Center, det var iaf planen. Men efter att ha kört fel fyra gånger åkte vi hem och åt lunch. GPS:en visade helt fel och när vi insåg det hade vi tröttnat på Getty Center.
    Eftermiddagen gick bättre med det lilla akvariet under Santa Monica Pier. Det fanns små hajar, en jättestor havsabborre och alla möjliga lokala vattendjur och växter. Ganska kul gjort och lagom stort för en 2 och en 5-åring. Det roligaste var nog ändå miniteatern där man själv kunde spela kasperteater med olika fiskar i rollerna. Vi höll på att aldrig komma därifrån. Började just fundera på om inte mor och far började längta efter sina små telningar när det plingade till i telefonen och det kom en förfrågan om det var ok att de gick på bio. Absolut, svarade vi, såklart och gick och köpte pizza till oss och barnen.Read more

Venice Beach

November 19, 2019 in the United States ⋅ 🌙 18 °C

Sista dagen med sol och värme enligt prognoserna. Vad passar bättre än en tur på tandemcykel till Venice Beach? Här finns verkligen alla sorters människor, många övervintrade hippies, mycket roliga affärer och gott om hemlösa, vilket det för övrigt är i hela SM. Kul ställe att besöka, men jag tror nog vi trivs bättre i Santa Monica. Vi var på gång att boka hotell i Venice (bilden nedan) ett tag, men ändrade oss.Read more

Santa Barbara, Gainey Winery och Solvang

November 18, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 27 °C

Vi har hyrbil hela veckan och idag hade vi användning för den. Vi tog den till Santa Barbara, cirka 2 timmar på Pacific HIghway eller Highway 1 som den också kallas. +31° idag, inte normalt för november här och mesta laget för oss. Vi tog en promenad utmed hamnen efter fisklunchen. Sen åkte vi upp bland bergen och hittade till slut fram till en vingård, Gaineys, inte alls den vi planerat, men who cares. Köpte ett par (dyra, men som det visade sig, väldigt bra) flaskor vin. Åkte sedan till Solvang som är ett lustigt ställe. Tre danskar flyttade hit i början på 1900-talet och byggde upp ett Danmark i miniatyr. Här finns danska korsvirkeshus, krogar, wienerbröd och smörrebröd.Read more