Tågluffning

August - September 2019
Carl och Malins bröllop i Toledo och sedan tågluffning genom Spanien, Frankrike och Tyskland med Janne och Mari Read more

Koblenz

August 30, 2019 in Germany ⋅ ☀️ 28 °C

Koblenz räknas som Tysklands vackraste stad. Kanske det, speciellt är i alla fall att precis här rinner Mosel ut i Rhen. Udden kallas Das Deutsche Ecke. Många åker hit bara för att fotograferas längst ut på udden. Denna helg är det dock musikfestival på udden och man har ställt 50 toaletter runt hela udden så den är helt blockerad, otroligt!
    Från udden går linbanan över Rhen upp till Ehrenbreitstein, ett av Europas största fort. Överraskande fina utställningar och en fantastisk utsikt över stan.

Hamburg - sista kvällen

August 31, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 24 °C

Det var ett riktigt sunkhotell vi hamnat på! Det vi bokat hade problem med låset... så de erbjöd ett annat hotell.
    - Det ligger närmare stationen och så får ni ett större rum, sa han i receptionen och blinkade lite 😉. Nåja, ska bara sova här en natt.

Frånsett det har vi haft en jättebra eftermiddag och kväll här. Vi tog den sista hoppa-på-hoppa-av-bussen, så det blev bara en hoppa-på och en hoppa-av. Hamburg har 1,7 milj invånare, är en riktigt stor hamnstad, mängder med flikar och vikar av Elbe. 160.000 personer är direkt eller indirekt sysselsatta i hamnen. Nu håller man på och bygger ’Hammarby sjöstad’ i Neue Hafen, moderna exklusiva lägenheter med utsikt över hamnen.
    Sedan tog vi en repa på Reeperbahn, här finns fortfarande gott om prostitution, men området Sankt Pauli, där Reeperbahn ligger, innehåller även mycket annat och håller på att gentrifieras och bli ett populärt bostadsområde.

Efter bussturen hamnade vi på en utomhuskonsert med Hamburg-filharmonikerna, och sen en middag med sjöutsikt. Kändes lite som Kungsträdgården och Riddarfjärden 😊. Hamburg Kunsthalle firade 150-årsjubileum denna helg, så vi hann med det också innan kvällen var över. Väldigt fint museum med verk av Rembrandt, hans läromästare Pieter Lastman, Picasso, Dali och många fler.

I morgon blir det start 9.28, Hamburg-Puttgarden-Rödby-Köpenhamn-Malmö-Stockholm. Hemma vid 22.30-tiden.

Hemma igen

September 1, 2019 in Sweden ⋅ ⛅ 18 °C

Sista etappen Hamburg-Puttgarden-Rödby-Köpenhamn-Malmö-Stockholm C, 13,5 timmar.
    Togbuss från Rödby, lunch i Köpenhamn och så Öresundståget i 40min, så trampade vi svensk mark igen. Vi var lite spända på hur sista etappen med SJ skulle gå.

Det började med att vårt vagnsnummer inte fanns med på tavlan. SJ-personalen var lika frågande som vi, men vi fick rådet att ställa oss på mitten tills vidare. När tåget så småningom rullade in var avgångstiden redan passerad. Bäst att snabba sig på tänkte vi, så det inte blir ytterligare förseningar. Men vagnarna var helt omärkta och dörrarna öppnade sig inte.

Efter en stund rörde sig en skugga inne i tåget och så kom det upp en klisterlapp med vagnsnummer, dörrarna fortfarande låsta. Efter ytterligare en stund öppnade sig dörrarna och vi kunde kliva på. Så kom vi iväg, 17 min sena och en vänlig röst informerade om att man hade kopplat ihop två tågset, och det hade varit lite problem med relationen mellan de två tågen.

Och så kan det ju vara, fortsatte den vänliga rösten, att det kan ta ett tag innan man får en relation att fungera. Plötsligt var man beredd att förlåta allt, 17 minuter är trots allt inte mycket för att reparera en gnisslande relation.

Hemma efter 21 dagar, 25 olika tåg, 12 olika hotell och 600 mil, där det mesta faktiskt gått som på räls 😉.
    Interrailkortet kostade 6.800kr för 21 dagar med obegränsat resande, vi köpte platsbiljetter för 2100kr per person, knappt 9.000kr alltså för tågresan.
    Så tillkommer hotell, mat, utflykter ca 20.000kr/person. Det var det värt!

Ska bli skönt att sova i egen säng 😎.