Sociaal project in Nepal…waarom?

October 10, 2016 in Germany ⋅ ⛅ 9 °C

Eens helmaal iets anders doen, dat was een grote droom. Geen kwartaal- en jaarsluitingen, geen projecten coordineren, niet aan fusies, verkopen of systeemveranderingen werken… Het beste iets doen in het sociale bereik, met mensen, zonder emails en telefoonconferenties. Het sabbatsjaar stelt ons nu in staat dit ook daadwerkelijk te doen en om te zetten. Het beste gelijk met een sociaal project beginnen, in een geheel andere wereld duiken om het hoofd eens helemaal vrij te krijgen. Maar ja, wat en waar? We worstelen in internet door de vele hulporganisaties die er op dit gebied bestaan... te vele. We besluiten ons eerst bij de groten te orienteren, om een beter inzicht in de mogelijkheden te krijgen. Hulpprojecten zijn er over de hele wereld, vooral in de arme regionen van Azie, Afrika en zuid-Amerika. We moeten beslissen naar welk land we willen, om de zoektocht ietwat af te vereenvoudigen. Misschien een land waar we al waren, zodat we ongeveer weten wat ons te wachten staat? Daar hebben we natuurlijk al einige op onze lijst staan. Jana heeft op haar lijstje nog een hele mooie staan, die ik graag nog aan het mijne zou willen toevoegen…. Nepal. Ze was daar 15 jaar geleden met een groep vrienden en ze hebben daar 3 weken rondgetrokken. De verhalen van deze reis komen regelmatig weer boven water als we elkaar zien, en zelfs het contact met een van de gidsen is over al die jaren gebleven, zeer beindrukkend als ik dat allemaal zo hoor. Enerzijds vanwege de cultuur, religie en natuur, maar voor hun toendertijd natuurlijk ook omdat het de eerste reis buiten Europa en noord-Amerika was, een hele ervaring. Nepal telt helaas nog altijd tot de één van de armste landen van de wereld. Meer als de helft van de mensen is analfabeet! Het schoolsysteem is over de laatste decennia wel uitgebouwd, maar het is nog steeds lang niet genoeg voor ieder kind, vooral op het platteland. Sinds de afschaffing van de monarchie 10 jaar geleden, heerst er dan wel een democratisch systeem, maar een stabiele regering hebben ze in al die jaren ook nog niet weten op te bouwen. Het land komt slecht vooruit. De buurlanden Indie en China willen helpen maar ook steeds meer invoed, dus dat willen ze ook niet. De aardbeving van 2015 heeft ontzettend veel schade toegebracht, vooral op het platteland. Al met al reden genoeg waarom dit land ondersteuning en hulp goed gebruiken dan. Daarmee is onze keuze gemaakt, het wordt Nepal. We stoten via een Nederlandse site op een organisatie die zich alleen op Nepal focussed: Volunteer Society Nepal (VSN). Hoe lokaler, des te kleiner de organisatie en daardoor veel directer. We komen in contact met Jasper. Hij heeft zelf als vrijwilliger een project gedaan bij deze organisatie en was zo aangedaan, dat hij er zijn werk van gemaakt heeft en nu probeert deze organisatie in Nederand te promoten. Dit heeft nu al tot gevolg dat een groot deel van de vrijwilligers uit Nederland komt. In totaal krijgt de organisatie zo´n 100 vrijwilligers uit verschillende landen. We duiken er dieper in, en proberen ons een beeld te vormen wat de organisatie allemaal doet en welke projecten ze momenteel hebben. We willen graag in een klein weeshuis werken, en dan op school nog een beetje Engelse les geven. Het is helemaal top, want we kunnen zo flexibel zijn als we zelf willen en er wordt met al onze wensen rekening gehouden. En mocht ons dan toch iets niet bevallen, project of gastfamilie, dan kunnen we voor oord altijd nog wisselen. Het goede van deze organisatie is ook, dat ze open zijnd over onze bijdrage en dat we daardoor ook weten waar het geld naar toe gaat, want we willen niet dat er teveel ´onderweg´ blijft hangen. We gaan er voor!Read more