Bemesten...

October 28, 2016 in Nepal ⋅ ☀️ 23 °C

Vandaag de laatste schooldag voordat het festival begint. We doen een half uurtje een oefening uit het leerboek en sluiten af met een half uurtje puzzelen. Dan is het vakantie tot 7 november, ook voor onze kids.
    Vrijdag komen de kinderen altijd eerder uit school. We gaan er naar toe en kijken wat er zo nog op het programma staat. We spelen wat met de bal, eten een kleine portie chinese noedelen, en we geven de kleinsten een paar gifgroene rubbere kikkers in een opblaasbaar zwembadje, wat we van thuis meegebracht hebben (een succes). Dan komt het decoratiemateriaal voor het feest tevoorschijn, vele dingen worden opgepoetst en afgestoft en in een hoek van de slaapkamer van de grotere jongens opgesteld. Even later wordt nog een andere actie gestart, we weten nog niet wat het is maar Jana gaat mee en ik blijf bij de kleinsten. Meerdere kinderen en Indira gaan met een emmer en grote manden voor op de rug op pad en trekken over het veld. De vraag is echter, wat gaan ze halen?? Ze lopen naar een huis, maar de bewonders zijn er blijkbaar niet. Terwijl Indira probeert ze telefonisch te bereiken, klimmen de jongens in een boom en stelen de rijpe vruchten (geen idee wat het is...). De hond vindt dit natuurlijk maar niks en zou het liefst uit zijn kooi breken. Naast de kooi is een mini stal met een koe (koeien zijn hier helig en mogen niet gegeten worden). Dan komt het… Indira heeft blijbaar groen licht gekregen… ze mogen verse mest meenemen wat voor het veldje is waar ze de groenten willen gaan verbouwen. Echter, alles wat ze bij hebben is een hakker en de manden en emmers. Maar Indira begint er aan, en maakt de mest eerst met de hakker los. Dan worden de emmers gevuld, met behulp van de hakker en… de blote handen. De grotere dragen de manden op de rug, maar met ondersteuning van een sjaal die om het hoofd gebonden wordt. Ik zie de eerste terugkomen en dan komt ook Jana met een volle 10 kg emmer en een gezicht van… ;0) Alles wordt op het veld leeggekipt en dan gaan ze weer. Ik ga nu ook mee, want ik kan ze toch niet alleen laten ploeteren. De volgende lading… Vooral de emmers waar de mest weinig stro bevat zijn erg zwaar. Een van de jongens komt niet ver, de emmer is veel te zwaar voor hem dus we helpen. En we gaan nog eens terug. Indira haalt nu nog de verse mest direct uit de stal, lekker lekker ;0) Midden op de weg ligt ook nog een hoop, hop, die gaat er ook nog in. En alles handarbeid ;) Na gedane arbeid gaat we toch eerst maar even terug naar ons om handen en voeten gronden schoon te maken. Iedereen loopt hier alleen maar in slippers rond, inclusief wij, dus dat is zowiezo extra poetsen elke dag. En die broeken... sniffel sniffel... die gaan ook gelijk in de (hand)was.
    Bij ons wordt door de jongste zoon het huis net versierd. Hij woont bij ons op de etage en is voor het feest naar huis gekomen. Hij hangt vele lichtkettingen op en is niet de enige. Zodra het donker wordt zien we overal de kleurrijke lichtjes fonkelen (het heet niet voor niks lichtfeest).
    Tijd voor avondeten, dan nog even kletsen en dansen bij de oudsten.