Satelital
Mostrar en el mapa
  • Día 19

De bouw van...

27 de octubre de 2016, Nepal ⋅ ☀️ 24 °C

Vanmorgen zijn de kinderen weer al druk in de weer voor het ontbijt. Twee zijn bezig een stukje grond om te ploegen, want daar willen ze graag curry (groenten) aanbouwen. Een paar andere jongens proberen kuilen in de grond van de speelweide te 'boren'. Hier worden dikke bamboepalen ingeplaats die met kiezelstenen en grond vastgezet worden. Wat moet dat worden vragen we ons af... ? Ze willen een schommel maken, wat we een super idee vinden, daar hadden we zelf ook al over nagedacht want zo af en toe komen we hier idd een zelfgemaakte schommel tegen. We helpen om een klein rond bloemenbed weer weg te maken omdat het nogal in de weg ligt. Met de kleinsten maken we nog een ronde vuil ruimen, want dat is hier echt een probleem en veel belandt gewoon op de vloer ipv gelijk in de afvalbak.
    Op school vallen we terug op iets wat we al eerder uitgetest hebben... We lezen een verhaal voor, en stellen daarna 10 vragen die ze schriftelijk moeten beantwoorden. Vandaag loopt het echt goed, dat mag ook wel eens ;-) Daarna gaan we lekker even een eind wandelen en komen toevallig aan een grote supermarkt voorbij, waarover ze ons hadden geinformeerd. Ook al hebben we niks nodig, we lopen op het gemakje alle schappen langs want we zijn nieuwsgierig wat er zoal toch te verkrijgen is. Zoals bij elke supermarkt waar we tot noch toe waren is er een grote selectie aan müsli en cornflakes, alleen melk hebben we nog nergens gezien... Veel zoetigheid, de nodige huishoudswaren en drogerijartikelen. We zijn verbaast over wat ze hebben, bv. Garnier dag/nacht creme kan men hier kopen! Maar wie kan zich dat hier veroorloven?? De prijzen voor zulke dingen zijn omgerekend gelijk aan de onze en soms zelfs nog duurder... Geen idee hoe dat kan. En een mens zou het bijna vergeten, maar de prijzen voor levensmiddelen en drogerijartikelen zijn gezien het gemiddeld inkomen in Duitsland erg goedkoop. We gaan uiteindelijk met een grote zak snoep voor de aankomende feestdagen, naar buiten.
    's Middags hebben we een lang gesprek met Himal (de zoon des huizes) over wat ons de aankomende feestdagen zo te wachten staat, wat de tradities zijn en meer over de geschiedenis van het weeshuis. Meer details hierover op een later tijdstip.
    Na het eten eerst maar even de beentjes van de vloer, want er wordt eerst met z'n allen een ronde gedanst. Daarna werken de dames nog verder de choreografie uit voor een nieuwe dans met z'n vieren.