Farewell Spit - Het noordelijkste puntje

April 1, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 18 °C

Vandaag willen we naar het noordelijkste puntje van het noord eiland, de Farewell Spit. Met 32 km (26 boven en 6 onder water) is het de langste zandbank van Nieuw-Zeeland (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Farewell_Spit). De weg er naar toe begint wederom zeer bochtig, want we moeten weer een berg over, naar Takaka. Maar dan volgen fantastische uitzichten over het water van de Golden Bay. We maken nog een korte tussenstop bij de ‚Te Waikoro Pupe Springs‘, een bron die bekend staat om zjn heldere water en hoge waterproductie. We komen aan bij het beginpunt van onze wandeling en aangezien het op het moment vloed is, is er maar een hele smalle strook waar we nog net de voeten droog kunnen houden. We lopen een poos langs het water over het strand, dat bezaaid ligt met vele schelpenresten, aangespoeld zeegras en hout, voordat we bij de duinen aankomen. Wow, zand zover je kan kijken, het lijkt wel een beetje woestijn. We lopen in de richting van de andere oever, van de oostkust naar de westkust zogezegd. Het vele zand haalt het kind in ons weer naar boven…we springen van de hoge zandheuvels…aangezien we landen in zacht zand ;0) Als we weer terug bij ons beginpunt aangekomen zijn, drinken we nog lekker een cappuchino in een cafeetje boven op de heuvel met fantastisch uitzicht over de vele kilometers kustlijn. Het was echt een mooie toer!
    Op de terugweg nemen we nog een Frans Backpackers paar mee. Ze willen mee tot Takaka, waar ze wildkamperen aan een rivier met einige anderen.