De laatste etappe...

April 16, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 13 °C

Vandaag staat de laatste etappe voor de deur, van Dunedin naar Christchurch. Bijna 5 uur rijden plus onderweg nog e.e.a. dat we willen zien. Eerst rijden we in Dunedin nog aan het universiteitsterrein voorbij. De ‚University of Otaga‘ is de oudste universiteit van Nieuw-Zeeland. De campus is zeer compact, en alle gebouwen, historisch en modern, liggen in één wijk. Dan maken we nog een stop in Baldwin-Street, die volgens het Guinnessboek of records, mit 35% de steilste straat ter wereld is. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Baldwin_Street).

Dan op weg richting noorden. Bij de ‚Moeraki Boulders‘ maken we de volgende stop. Dit zijn hele grote ronde stenen aan het strand. Volgens geologen zijn deze ‚stenen blazen‘ zo’n 4 miljoen jaren geleden uit fijne kristallen op de zeebodem door vulkanische activiteit ontstaan, toen kalkzouten zich geleidelijk ophoopten rond een harde kern. Vandaag is echter 1e paasdag en daarom misschien extra vol (alhoewel meer van Aziaten dan van Kiwi’s…). Maar het is weer fantastich zo’n natuurwonder te mogen aanschouwen.

We rijden naar Oamaru, waar we de volgende pauze maken. Dit was eens een rijke stad door de export van wol, granen en ingevroren vlees. Prachtige gebouwen aan de brede straat getuigen van de goede oude tijd. In het havengebied, staan nog de oude pakhuizen, die weer herondekt zijn. Orginele ‚winkel van sinkel‘ shops, kunstgalerien, een whiskey distilleerderij en meerdere gastronomische lokalen blazen de stad weer nieuw leven in. (foto's in de dag van morgen)

Het is al donker als we Christchurch binnenrijden, de op één na grootste stad van Nieuw-Zeeland. Veel meer dan inchecken in ons appartement zit er voor vandaag niet meer in. We willen snel nog wel even wat te eten halen, maar het rondje wat we draaien brengt niet veel… het is natuurlijk pasen en daarom veel gesloten. Okay, dan bakken we een spiegelei… smaakt ook :0)