• Day 42

Sydney - City Center

April 21, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 23 °C

We worden vroeg gewekt deze morgen… ietwat verward merken we, dat het echter niet onze wekker is die afgaat… oh jee, dat moet het brandalarm zijn… het is net 5 uur geweest… We schieten snel in de kleren en lopen de 7 etagen door de nooduitgang aan de achterkant van het gebouw naar beneden. Als we beneden aankomen staan er inderdaad twee brandweerauto’s voor de deur en het aantal verwarde slaperige mensen groeit… Maar dit zijn ze vast en zeker niet allemaal, want zo’n groot hotel moet veel meer gasten hebben. Nou ja, gelukkig valt het allemaal mee en weten we snel wat de reden van het alarm was… het kwam uit de keuken… een verbrande boterham in de toaster! Weer op de kamer vallen we terug in bed, maar zijn te wakker…

Ons Hotel is aan het Hyde park (ja, zo een is er ook hier) en het metro-station ‚Museum‘ gelijk om de hoek. Van daaruit gaat het direct naar Circular Quay, de veerhaven, waar we vandaag naar toe gaan. Daar zijn ook het oude stadsdeel ‚The Rocks‘, de enorm grote Harbour Bridge en het beroemde opera gebouw allemaal dicht in de buurt. In de haven ligt een reusachtig cruiseschip dat in de namiddag vertrekt richting Fiji en nog enige andere eilanden in de stille oceaan.
    De Sydney Harbour Bridge is een mega bouwwerk, dat in 1932 geopend is, om de noord- en zuidkust van Sydney te verbinden (1150m lang, 50m breed, 134m hoog). Het is mogelijk de brug te voet te beklimmen, in een drie uur durende tour. Een prachtige uitzicht heb je dan natuurlijk, maar het hoogste punt is echter wel 134m (voor mensen met hoogtevrees…) plus dat je niet onder de 300 AU$ (het goedkoopste tarief!) binnenkomt… De havenwijk onder de brug wordt ook wel ‚The Rocks‘ genoemd. Het is de oudste wijk, waar in 1788 de eerste huizen op de rotsachtige ondergrond gebouwd werden. In de 1970-er jaren moest de wijk eigenlijk wijken voor wolkenkrabbers, maar dat leidde tot een kleine revolutie. De staat stuurde er toendertijd de politie op af maar het was niet voor niks… vandaag de dag staat de Rocks op de lijst als cultureel erfgoed. We volgen de Rock-route, een mooie interessante ronde. Vroeg in de avond zijn we terug op de havenpromenade en aangezien het nog zeer mild is, zetten we ons op een terras en eten gelijk nog een hapje. Daarna nog een blik om om de hoek – de prachtige opera in het avondlicht.