Yangon

October 21, 2015 in Myanmar ⋅ 🌙 31 °C

Na de enerverende weken in Myanmar wilden we de laatste paar dagen in Yangon een beetje rustig aan doen. Dit is redelijk gelukt, op onze ‘circular treintour’ na. Dit is een rondje Yangon in de trein van zo’n 4 uur en schijnt leuk te zijn. Op zich kunnen we ons er wel iets bij voorstellen als je op vakantie bent, omdat je iets meer van de buitenwijken van de stad en het gewone leven te zien krijgt. Wij snappen nog steeds niet hoe we ons hebben kunnen laten verleiden om 4 uur in een oncomfortabele trein te gaan zitten tussen de locals met als eindbestemming ons opstartpunt. We reizen immers het grootste gedeelte van onze tijd en er was dan ook weinig nieuws te zien onderweg. We hebben nog geprobeerd er iets van te maken door onderweg 2x random uit te stappen, maar met een niet zo’n frisse buitenwijk en een wijk met alleen dure restaurants was dit ook niet echt een succes. Het was wel grappig om te zien dat er op het spoor ook geleefd wordt. Van het verbouwen van gewassen tot het wachten op de trein, het gebeurt allemaal op het spoor zelf.

Daarnaast hebben we nog wat rondgeslenterd in downtown, over de markt gelopen en uiteraard de Schwedagon pagoda (de grootste tempel van Myanmar) bezocht. Ook zijn we voor het eerst weer een keertje naar de bios geweest, naar 'The Martian'. De film was wel oké, het geluid en 3D-beeld prima. We hadden ‘dure’ kaartjes voor de lodge (balkon) voor wel $2 per kaartje en het was een stuk beter kijken dan in de gemiddelde NL-bioscoop. De film was in het Engels en het verbaasde ons dat er ook geen ondertiteling onderstond voor de Birmezen. Ook hier werden we toch weer op een leuke manier verrast. Zo kwam er tussen de reclameboodschappen (ook die heb je hier) en de start van de film opeens de vlag van Myanmar tevoorschijn met een boodschap in de trant van: “Stand up, if you’re proud of your country”. Dus de Birmezen in de zaal gingen staan en werd er eerst nog even het volkslied afgespeeld voordat we door konden naar de hoofdfilm.