Blauw, blauwer, blauwst

January 28, 2016 in Argentina ⋅ ⛅ 18 °C

Na een klein reisje van 3 uur komen we aan in El Calafate, het startpunt voor de Perito Moreno gletsjer. De eerste dagen zijn we een beetje aan het relaxen: wasje doen, boekje lezen, spelletje doen. We hebben ook een heel relaxt hostel uitgezocht waar we in de reviews al hadden gelezen dat het ontbijt prima was en ze lekkere lounge banken hadden. Top!

Ook zijn we een avondje uiteten geweest, naar het beste steak restaurant in town volgens tripadvisor: Mi Rancho (steak eten is een must in Argentinië). Mike had een steak van lam met risotto en Anika een biefstukje van de koe met een gepofte aardappel. Om het af te maken hadden we beide een glas Malbec (een heerlijke lokale rode wijn).

Donderdag gingen we voor het klapstuk, een dagtour naar de Perito Moreno gletsjer. Het bijzondere aan deze gletsjer is dat hij niet terugtrekt (zoals bijv de gletsjers in Nieuw Zeeland), maar redelijk stabiel is onder de huidige opwarming van de aarde. Daarnaast is dit de meest toegankelijke gletsjer, er gaat een geasfalteerde weg naar toe en je hebt er een paar platformen waarbij je op 150 meter kan komen. Echt een mooi uitzicht op de 70 meter hoge ijsmuur. Om de 5/10 minuten hoor je een harde 'krak' en breekt er een stuk ijs welke naar benden in het water valt. Mike heeft hier nog een lucky filmpje van gemaakt, je weet niet op welke plek of welk moment het gaat gebeuren. Deze kunnen we helaas niet hier uploaden.

Met onze tourgroep gaan we nog met een bootje het water op en dan voel je pas hoe klein je bent naast dat ijs. Aan de overkant gekomen worden we weer met crampons (spikes voor onder je schoenen om op het ijs te lopen) uitgerust en gaan we het ijs op om een kleine wandeling van 1,5 uur te maken. Na onze ervaring met de vulkaan in Chili zijn we ervaren en blijkbaar stralen we dat uit, want we worden door een ouder echtpaar aangesproken of we dit al vaker hadden gedaan. Dan breekt de zon door en kun je pas echt zien hoe blauw het ijs/water eigenlijk is. Hoe dieper de geul, hoe blauwer het wordt. We dachten dat dit blauw op de foto's zou tegenvallen, maar het staat er goed op :)
    In de geulen ligt water en dat kun je ook drinken, het smaakt heel puur naar helemaal niks. Geen mineralen, geen chloor of iets anders, gewoon puur water.
    Aan het eind van de tour krijgen we nog een glaasje whiskey met echt gletsjer ijs.